۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۸۵۰
مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد:

امام خمینی‌ نماد جهاد با استکبار و کفر در عصر حاضر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد گفت: حوزه‌ علمیه باید به سبب داشتن شخصیت برجسته‌ای مانند امام راحل به خود ببالد و تلاش کند که چنین چهره‌هایی همواره از دل حوزه برخیزند.
حجت‌الاسلام علي نصيري


حجت‌الاسلام علی نصیری، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی‌(ره) از ایشان به عنوان شخصیتی جامع و کم‌نظیر در دوران معاصر نام برد و گفت: جامعیت حضرت امام خمینی‌(ره) در مباحث معقول و منقول و در مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌نظیر است.

وی افزود: امام خمینی‌(ره) در کنار درس و بحث حوزوی و در کنار رویکردهای عرفانی به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه داشتند و در اوان جوانی، تحت تأثیر شهید مدرس، حوادث مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت را رصد می‌کردند.

حجت‌الاسلام نصیری خاطرنشان کرد: امام راحل در کنار درس اخلاق، عرفان، فلسفه و خارجِ تأثیرگذاری که داشتند، متوجه بحران جوامع اسلامی یعنی زعامت مسلمانان به دست افراد بی‌دین، بودند و از این‌رو دکترین ولایت فقیه را مطرح کردند.

مدیر گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ابراز داشت: حضرت امام خمینی‌(ره) دکترین ولایت فقیه و ولایت بر امور مسلمین را که در نگاه برخی گذشتگان مانند مرحوم نراقی، شیخ نائینی، صاحب جواهر و شیخ انصاری محدود به افتای ولایت امور حسبیه بود، بازسازی کردند.

وی با اشاره به دکترین ولایت فقیه که معتقد است جامعه اسلامی باید به دست افرادی که دین را می‌شناسند و متعهد به آن هستند، سپرده شود، گفت: امام راحل برای تحقق ولایت فقیه، سال‌ها تبعید شدند و با نهایت فداکاری و ایستادگی این هجرت را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام نصیری با بیان این‌که امام خمینی‌(ره) یکی از بهترین برکات حوزه‌های علمیه در هزار سال اخیر است که پس از انقلاب اسلامی در کنار معنویت، زهد، ریاضت و تقوا، جامعه را با قاطعیت و درایت اداره کردند، مطالعه درباره شخصیت ایشان را ضروری دانست.

عضو هیأت رئیسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علمیه قم با اشاره به حضور تأثیرگذار مبلغان علوم دینی در نقاط مختلف دنیا، این حضور را به برکت تلاش‌های امام خمینی‌(ره) و حکومت انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز نزدیک به 80 درصد از مبلغان علوم دینی در کشور ایران به تحصیل این علوم مشغولند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خداوند متعال هر صد سال یک مجددی را برای عالم اسلامی در نظر می‌گیرد، از امام خمینی‌(ره) به عنوان مجددی در دوران معاصر نام برد و گفت: امام خمینی‌(ره)، روحی تازه در کالبد حیات دینی و حیات سیاسی جامعه اسلامی دمید.

حجت‌الاسلام نصیری با بیان این‌که امام خمینی‌(ره) نماد جهاد با استکبار و کفر در عصر حاضر است، تصریح کرد: بدون تردید حرکت‌های آزادی‌بخش، قیام‌ها و نهضت‌های مردمی در جهان اسلام، نشأت گرفته از عشق و علاقه جهانیان به امام خمینی‌(ره) است.

وی با اشاره به جامعیت فکر، منش و روش امام خمینی‌(ره) افزود: حوزه‌های علمیه باید به سبب داشتن شخصیت برجسته‌ای مانند امام راحل به خود ببالد و تلاش کند که چنین چهره‌هایی همواره از دل حوزه برخیزند؛ این‌گونه نباشد که با رفتن امام‌(ره) رخنه‌ای در حوزه ایجاد شود.

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد در پایان با تأکید بر بررسی شخصیت برجسته، برین و متعالی امام خمینی‌(ره) در حوزه‌های علمیه، تحصیلات خود در حوزه علمیه قم را به نوعی مرهون شخصیت معنوی امام راحل دانست. /920/ت302/ع

ارسال نظرات