۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۰۵۸۹۵

علم دینی با نگاه انتقادی به دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی بررسی علم دینی با نگاه انتقادی به دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی از سلسله نشست‌های گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام سوزنچي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی علم دینی با نگاه انتقادی به دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی از سلسله نشست های گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سه‌شنبه، دهم خرداد ماه با حضور روحانیان، طلاب و دانشجویان در دانشگاه باقرالعلوم قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام حسین سوزنچی، عضو هیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در بیان تعریف علم و دین از نگاه فرهنگستان گفت: اندیشمندان فرهنگستان کارآمدی را مهمترین معیار علم بودن می‌دانند و علم را ابزار تصرف که قوامش اراده است تعریف می کنند و قائلند که اراده تقدم رتبی نسبت به علم دارد.

وی با اشاره به این که فرد در ابتدا اراده فهمیدن و بعد کسب علم می‌کند، اظهار داشت: طبق این نگاه اراده‌ها دارای جهت توحیدی یا غیر توحیدی است و علم نیز به تبع دارای جهت است.

این استاد حوزه علمیه در بیان تعریف دینی بودن علم از منظر فرهنگستان ابراز داشت: دین یک جریان ولایت الهی است که این جریان از طریق وحی به ما رسیده است بنابراین گزاره علمی که به صورت روشمند، نسبتی با وحی داشته باشد یک گزاره علمی دینی است.

وی با اشاره به این که طیق مبانی فرهنگستان، علم دینی به چهار صورت معرفت شناسی، هستی شناسی، جامعه شناسی فرایند تولید علم و روش شناسی تحلیل می‌شود، ابراز داشت: چگونگی وارد شدن جریان الهی در علم در نگاه فرهنگستان طریق معرفت شناسی بیان شده است.

این نویسنده کتب دینی، اصالت شدن در مقابل اصالت وجود را جزء هستی شناسانه بیان کرد و افزود: در تحلیل سوم، علم تابع نظام نیاز و ارضا است یعنی هر نظام اجتماعی با توجه به مبانی خود یک سری روابطی را تعریف که این روابط نیازهایی را ایجاد می‌کند.

وی در بیان نقد نظریات فوق گفت: فرهگستان با ادبیات جدید وارد شده است که باید این ادبیات بیشتر پرورش داده شود تا برای همگان قابل فهم شود.

حجت الاسلام سوزنچی با اشاره به این که با حسن و قبح و باید و نباید می‌خواهند مشکل واقعیت را حل کنند، ابراز داشت: فرهنگستان همانند برخی از متکلمین دچار انتخاب مبنای اشتباه شده است.

وی تقدم اراده بر معرفت، خلط بین نقل و وحی و منحصر کردن وحی در جهت‌دهی به مباحث ارزشی را سه اشکال اساسی درون بحثی در مباحث علم دینی برشمرد و گفت: وحی علاوه بر جهت دهی، معرفت‌زایی هم دارد.

عضو هیت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پیداکردن مبنا از نتیجه، بستن سازمان فکری بر اساس مساله محوری و نبود نشریه مکتوب را از دیگر مشکلات فرهنگستان معرفی کرد.

وی با بیان این که فرهنگستان دغدغه دین و در آسیب شناسی سخن بجا و مفید و به فلسفه غرب توجه خاص و مباحث آن جدابیت بالایی دارد، اظهار داشت: صاحب‌نظران فرهنگستان در سازماندهی فکری و مبانی دینی معمولا به مشکل برخورد می‌کنند.

این استاد حوزه با اشاره به این که منطق، ضابطه صیانت از فکر است و به فکر انسان چارچوب می‌دهد بیان داشت: در غرب روش شناسی برای هدایت فکر راه اندازی شد در حالی روش تولید علم وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: فرهنگستان در صدد بیان روش شناسی تولید علم است و بر این سخن خود اصرار دارد که این دیدگاه قابل دفاع نیست.

حجت الاسلام سوزنچی با بیان این که چهار عرصه روش، پیش فرض، ارزش ها و جایگاه عالم در ماهیت علم جزو دغدغه های اصلی در تولید علم است، ابراز داشت: فرهنگستان در این مراحل چهارگانه حرف جدیدی غیر از حرف های پست مدرن ها نزده است./921/پ201/ع

ارسال نظرات