۱۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۴۱۴
بایدها و نبایدهای تبلیغ اینترنتی؛

تبلیغ در دنیای مجازی نیاز به آموزش‌ها و مهارت‌های ویژه دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تبلیغ دینی در دنیای مجازی گفت: نهادهای فرهنگی و تبلیغی باید با ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های تبلیغی، مبلغان توانمند عرصه تبلیغ در فضای مجازی را تربیت کنند.
رايانه و اينترنت


حجت الاسلام علی کریمی، کارشناس تبلیغ دینی در فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: شناخت مخاطب از ضرورت‌های تبلیغ دینی است، اگر در دنیای واقعی مخاطب و نیازهای او را نشناسیم ضرر کرده‌ایم، اما این ضرر در دنیای مجازی بسیار بیشتر است، زیرا مخاطب در دنیای مجازی فرار‌تر از مخاطب در دنیای واقعی است و به آسانی می‌تواند ارتباط خود را با ما قطع کند.

وی در ادامه افزود: شخصیت مبلغ، شخصیت مخاطب، تن صدای مبلغ و چهره او در تبلیغ دینی در دنیای واقعی تأثیرگذار است و مخاطب را جذب یا دفع می کند، اما در تبلیغ اینترنتی، محتوا و مطالبی که مبلغ ارائه می‌کند، بیشترین تأثیرگذاری را در جذب یا دفع افراد دارد و تأثیر مواردی که گفته شد بسیار کم و در حد صفر است.

این کارشناس تبلیغ دینی در دنیای مجازی اظهار داشت: ‌از این رو لازم است ما توجه ویژه به محتوا و مطالبی که در دنیای مجازی ارائه می‌کنیم داشته باشیم.

وی با اشاره به ناآشنایی مخاطبان با علوم دینی و احکام شرعی خاطر نشان کرد: یکی از نیازهای مخاطبان در دنیای مجازی بیان علوم و معارف دینی است، باید به این نکته توجه کرد که اگر مخاطبان ما با این علوم و معارف آشنا شوند، به دانسته‌های خود عمل می‌کنند.

حجت الاسلام کریمی یادآور شد: اگر ما در سخنرانی، منبر و ایجاد پست در وبلاگ خود مبانی و معارف دینی و احکام شرعی را ارائه کنیم یا توانایی پاسخگویی به پرسش های مخاطبان را داشته باشیم، می‌توانیم در تبلیغ دین موفق باشیم.

وی ابراز داشت: حال این پرسش مطرح می شود که همه این مباحث در نرم افزار‌ها یا پایگاه‌های اینترنتی موجود است و برای تبلیغ دین در فضای مجازی نیاز به دانش و توانایی ویژه‌ای نیست؛ در پاسخ به این پرسش باید گفت، برای پاسخ به یک پرسش لازم است به مباحثی همچون، جنس، سن، تحصیلات، محل زندگی و حتی قومیت مخاطب توجه شود.

مدیر پایگاه اینترنتی مشاوره ازدواج تأکید کرد: تشخیص این نکته که به پرسش مخاطب،‌ پاسخ اجمالی بدهیم یا تفصیلی، پاسخ حلی بدهیم یا نقضی، بسیار مهم است و نیاز به دانش، تجربه و مهارت دارد.

وی با تأکید بر این که پاسخگویی نیاز دانش دارد، بیان داشت: بدترین حالت برای مبلغ این است که یک پرسش یا شبهه علمی را برای نخستین بار از زبان مخاطب بشنود، از این رو لازم است مبلغان به طور مرتب پرسش ها و شبهات مطرح را رصد و اطلاعات خود را به روز رسانی کنند.

وی تصریح کرد: لازم است مبلغان به آن درجه از دانش و توانایی برسند که در هنگام مواجهه با پرسش یا شبهه، جواب را بر اساس شرایط خاص مخاطب آماده کرده و به مخاطب پاسخ دهند، ‌بیان جمله «این مسأله اختلافی است»،‌ »وقت ندارم»،«باید بروم» یا «با مسامحه پاسخ گفتن» سبب بی اعتباری مبلغ می شود.

این مبلغ اینترنتی خاطر نشان کرد: اما اگر مبلغی از قبل با معارف و مبانی دینی، احکام شرعی، شبهات مطرح و پرسش های روز، آشنا باشد و بتواند به طور شایسته بر اساس شخصیت و نیاز مخاطب، پاسخ های مناسب ارائه کند، به او مراجعه می شود و اعتبار پیدا می کند.

وی با اشاره به حضور مبلغان دینی توانمند در دنیای مجازی ادامه داد: برخی از مبلغان دینی به محض اینکه آنلاین شده و وارد کلوب یا مسنجر ها می شوند، آنقدر مورد مراجعه قرار می گیرند که وقت پاسخگویی به هم پرسش ها را پیدا نمی کنند، این مطلب نشانگر توانایی و دانش این دسته از مبلغان دینی است.

حجت الاسلام کریمی تأکید کرد: مبلغانی که به جای بیان نیازهای مخاطب، به بیان دانسته‌ها و آنچه خود می خواهند می پردازند، هیچگاه در تبلیغ دینی موفق نمی شوند، در همین راستا لازم است، نهادهای فرهنگی و تبلیغی با ارائه آموزش ها و مهارت های تبلیغی، مبلغان توانمند این عرصه را تربیت کنند./919/ت302/ع

ارسال نظرات