۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۵۱۳

ثبت مسجد میرزا تقی مرحوم تبریز در فهرست آثار ملی

خبرگزاری رسا ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت مسجد میرزا تقی مرحوم تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
مسجد جامع تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی اظهار داشت: این مسجد مربوط به دوره قاجار و از ظرایف و زیبایی های ابنیه آن دوره برخوردار است.

وی افزود: کالبد وضع موجود بنا به شواهد و گفته بزرگان مسجد 300 تا 350 سال پیش می باشد که توسط دو نفر از خیرین بازار به نام حاج شیخ و حاج جعفر اصفهانی بنا شده و دارای دو شبستان برای هر یک از زنان خانواده شیخ و اصفهانی بوده است.

محمدی اضافه کرد: این مسجد به دلیل قرار گرفتن در بافت قدیمی شهر و نزدیکی به یکی از دروازه های شهر تبریز به نام درب خیابان جزو مجموعه ای شامل بازار و حمام و مسجد بوده که حمام آن متروکه شده ولی بازار و مسجد باقی است که وجود این مجموعه کنار هم باعث منحصر به فرد شدن این مسجد می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: بازسازی بنا شامل شیروانی کردن گنبدها، نمای مسجد، تعویض کف از خاک به چوب، رنگ کردن مسجد و محراب ها از جمله تعمیرات انجام شده در این مسجد است.

محمدی یادآور شد: از این پس نظارت بر هر گونه عملیات و تغییر و مرمت در آن بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می باشد.

وی عنوان کرد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی – تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود./935/د103/س
ارسال نظرات