۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۰۸۵۳۴
قائم مقام حوزه علمیه اصفهان:

فرهنگ انتظار جامعه را پویا و بالنده می‌کند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام حوزه علمیه اصفهان گفت: دست‌مایه قرار دادن مبادی اعتقادی و علائم ظهور برای رسیدن به خواسته‌های نفسانی یا برداشت‌های غلط، بنیان اعتقادی مردم را دچار خدشه می کند.
حجت الاسلام عليرضا باطني


حجت الاسلام علیرضا باطنی، قائم مقام حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تاکید مکتب تشیع بر مقوله انتظار گفت: موضوع انتظار برخاسته از اصل اعتقادی امامت است چون ما حاکمیت را ذاتا متعلق به خدا و بعد پیامبر خدا و بعد اوصیای پیامبر می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم زمین نمی تواند بدون حجت خدا دوام پیدا کند و رشته اتصال بین مخلوق با خالق، امام و حجت خداست. در مکتب اهل بیت (ع) نگاه امیدوارانه به انتظار همواره جامعه اسلامی و شیعی را پویا نگاه می دارد از این رو موضوع انتظار از ارکان مسائل اعتقادی ما است.

قائم مقام حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: البته بحث ظهور منجی منحصر به مکتب شیعه نیست بلکه همه مذاهب اسلامی به این مساله اعتقاد دارند همانطور که در ادیان آسمانی و حتی در مکاتب بشری هم وعده ظهور منجی داده شده است.

وی در بیان شرایط جامعه پیش از ظهور گفت: ظهور بدون تحقق مقدماتش اتفاق نمی‌افتد برای همین انسان‌های برگزیده‌ای باید پیش از ظهور زمینه سازی کنند.

حجت الاسلام باطنی بیان علائم ظهور را در راستای زمینه‌سازی برای ظهور دانست و گفت: مردم و جامعه اسلامی ما باید خود را از نظر اخلاقی، اعتقادی و رفتاری برای پذیرش ظهور آماده کنند.

قائم مقام حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: دست مایه قرار دادن مبادی اعتقادی و علائم ظهور برای رسیدن به خواسته‌های نفسانی یا برداشت های غلط، بنیان اعتقادی مردم را دچار خدشه می کند.

وی با اشاره به این که جامعه ما معتقد به مهدویت و مهدی دوست است اظهار داشت: عده ای از سر کج فهمی، برخی شخصیت‌ها را با علائم ظهور تطبیق داده‌اند در حالی که مصالح جامعه این گونه اقتضا نمی کند که باورهای دینی را اینگونه مورد برداشتهای گوناگون قرار دهند.

وی گفت: یکی از شبهاتی که از طرف دشمن القا می‌شود و گاه بعضی از دوستان نادان هم به آن دامن می‌زنند این است که می گویند امام زمان آیین جدیدی می‌آورد، اتفاقا بهائیان این حرف را پیش از چند دهه پیش می‌زدند و می‌گفتند اسلام دوره اش محدود است، رسالت در خاتمیت مطرح نیست و شاهد آن این است که بعضی گفته‌اند وقتی امام زمان می‌آید دین جدیدی می‌آورد. در حالی که این طور نیست، امام زمان (عج) پس از ظهور انحرافات و بدعت‌ها را اصلاح می‌کند و اسلام ناب را آن گونه که پیامبر (ص) تبیین و حضرت علی (ع) تشریح کرده‌اند به دست ما می‌رساند از این رو ممکن است مردم از اصلاح بدعتها چنین برادشتی داشته باشند که آیین جدیدی مطرح شده است.

حجت الاسلام باطنی در پایان گفت: بهترین شیوه تبلیغ برای مهدویت و رساندن آموزه‌های مهدوی همان روش سنتی است که علمای سلف و بزرگان و دلسوختگان مکتب تشیع از ابتدای تاریخ تاکنون به آن پرداخته‌اند یعنی با خرافات و بدعت‌ها مبارزه می‌کردند، در مقابل سوء استفاده از اعتقادات مردم درباره مهدویت می‌ایستادند روایات تبیین کننده حقیقت مهدویت را برای مردم توضیح می‌دادند و از سودجویی فرصت طلبان از اعتقادات مردم جلوگیری می‌کردند./929/ت302/ع

ارسال نظرات