۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۱۰۹۲۳۰
عضو هیات علمی جامعه المصطفی:

امر به معروف و نهی از منکر نوعی نظارت همه جانبه در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود تا همه افراد جامعه احساس نظارت کنند و این نظارت همگانی مانع ارتکاب خلاف و گناه ‌شود.
حجت الاسلام محسن غرويان


حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، مدیر دفتر مطالعات مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داست: انسان معمولا در منظر دیگران کارهای زشت و ناپسند را انجام نمی‌دهند و سعی می‌کنند تا رفتارهای سنجیده داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم در جمع، چشم یک ناظر محترم را به دنبال خود می‌بینند، ادامه داد: برای همین با انجام رفتارهای درست و پرهیز ار رفتارهای ناشایست سعی می‌کنند تا شخصیت خود را حفظ کنند.

وی بیان داشت: این چشم ناظر در عرصه اجتماع توسط امر به معروف و نهی از منکر تامین می‌شود و در واقع این کار یک نوع نظارت طرفینی و همه جانبه است.

این استاد علوم عقلی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر سبب می شود تا همه افراد جامعه احساس نظارت کنند و این نظارت همگانی مانع ارتکاب خلاف و گناه شود.

وی با اشاره به اینکه فلسفه امر به معروف همین تذکر و در نتیجه بازدارندگی است، ادامه داد: انسان ها در جامعه اسلامی با اخلاص و اخلاق نیکو بر درست رفتار کردن یکدیگر نظارت می کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: هیچ فردی معصوم نیست و همه امکان خطا دارند لکن امر به معروف و نهی از منکر موجب می‌شود تا همگان احساس جلوت کنند نه خلوت.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر با دو دسته موانع درونی و بیرونی روبرو است، که موانع درونی به نفس انسانی برگشت دارد.

وی در تبیین موانع درونی اظهار داشت: هر انسانی دلش می خواهد تا سد راهی در مقابل نداشته باشد و خواسته‌های نفسانی خود را از هر راهی تامین کند و کسی مزاحم او نباشد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این احساس آزادی و ولنگاری ناشی از جهل، عدم معرفت و تخیلات است از این رو تلاش می‌کند تا اعمال ناشایست انجام دهد و در مقابل تذکر دیگران توجیه یا مقاومت کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: موانع بیرونی امر به معروف و نهی از منکر به افراد، باندها و گروه‌هایی گفته می شود که در تلاشند با آلوده کردن فضای جامعه به اهداف خود دست یابند.

وی بیان داشت: این گونه افراد که خود اهل خلاف هستند آزادی و قدرت بیشتر خود را در آلوده کردن همگان می‌بینند و طبیعی است که در مقابل اصلاح جامعه مقاومت کنند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: وظیفه روحانیت امر به معروف و نهی از منکر و اصلا فلسفه وجودی روحانیت همین است تا به جریان امور الهی و دینی پرداخته و اجازه ندهد که دینداری و اسلامیت با خطر مواجه شود. 

حجت السلام و المسلمین غرویان خاطرنشان کرد: روحانیان با پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر با اقدام زبانی و عملی وظیفه خود می‌دانند که مسؤولیت پذیرفته و با ماندن در صحنه، جلوی گناه و معصیت را بگیرند.

وی در پایان با اظهار تاسف از ضرب و جرح طلبه بسیجی ناهی از منکر اظهار داشت: مسؤولان که عهده‌دار اخلاق اجتماعی هستند باید به شدت با این گونه رفتارها مقابله کنند و با برخورد جدی، شر آنها را از جامعه کم کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات