۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۱۰۹۸۳۶

بیست و سومین شماره فصلنامه اندیشه نوین دینی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ شماره بیست و سوم فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.
 فصلنامه انديشه نوين ديني 23


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک، در تازه‌ترین شماره فصلنامه اندیشه نوین دینی منتشر شده است.

در این شماره می خوانید: « بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک»، «مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام و مقایسه ای با اگزیستانسیالیسم»، «ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ»، «پیامدهای تربیتی نفس از منظر ملاصدرا»، «کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه»، «شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان»، «جایگاه انسان نزد ملاصدرا»، «تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال برهان شرط»

بررسی تطبیقی مبانی مشترک تفسیر قرآن و هرمنوتیک کلاسیک

وجود دغدغه ها و رهیافت های مشابه، بهره گیری این دو حوزه از تجربیات مشترک از یکدیگر را ضروری ساخته است. این پژوهش با همین هدف به بررسی اهم مبانی مشترک این دو دانش می پردازد.

مقایسه تطبیقی مدار حرکت تربیتی انسان در اسلام و مقایسه ای با اگزیستانسیالیسم

این پژوهش در مقام بیان مرزهای حرکت تربیتی است که در زبان فلیسوفان از آن به مدار و مسافت حرکت تعبیر می شود. برای تبیین بهتری از مسافت حرکت تربیتی از منظر دین، نگاهی مقایسه ای با یکی از مکاتب فکری غربی (اگزیستانسیالیسم) صورت می گیرد.

ماهیت ایمان دینی از دیدگاه پل تیلیخ

از میان متألهان مسیحی (پل تیلیخ) تعریف منحصر به فردی از ایمان ارائه کرده است. به نظر او، ایمان حالت دلبستگی نهایی شخص است که می تواند به امور متناهی یا نامتناهی تعلق یابد و سعادت یا شقاوت او را رقم بزند. متعلق دلبستگی نهایی انسان نیز شیء مادی یا امری معنوی است و مؤمن حاضر است تمام دارایی خود را نثار آن نماید. به نظر او، ایمان با هیچ یک از عقل و اراده، تعارض و تضادی ندارد.

پیامدهای تربیتی نقس از منظر ملاصدرا

این پژوهش از تحقیقات کیفی و با روش توصیفی ـ تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابنخانه ای است که ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره نفس و چگونگی حدوث و مراتب آن به تشریح مقوله های مطرح در این حوزه پرداخته و مباحث تعلیم و تربیت مرتبط با این بحث را در یک چارچوب پیشنهادی در قالب مراحل و اصول تربیتی ارائه نموده است.

کارکردهای کلامی روایات معیت در اندیشه شیعه

برخی روایات در منابع اسلامی از همگامی قرآن و عترت سخن گفته اند. در میان این روایات، آنچه در نهج البلاغه آمده، دچار خدشه شده است؛ اما بسیاری از منابع معتبر متقدم و متأخر شیعی و سنی، این روایات را با مضامین مختلفی نقل کرده اند و می توان به آنها اعتماد نمود. هرچند در روایت موجود در نهج البلاغه تأملاتی وجود دارد. از حیث دلالی سه وجه معنایی برای این روایات مطرح است: 1) معیت قرآن و اهل بیت در سیره علمی و عملی؛ 2) معیت در رتبه و منزلت؛ 3) معیت دریاری و پشتیبانی یکدیگر. منظور از روایت نهج البلاغه این روایت است: فإنا صنائع ربنا و الناس بعد صنائع لنا.

شناخت روح و نفس در قرآن و تأثیر آنها بر شخصیت انسان

در این مقاله سعی شده با استفاده از منابع لغوی و آرای اندیشمندان اسلامی، مفهوم روح و نفس از دیدگاه قرآن و نیز جایگاه آن ها در روان شناسی شخصیت بررسی شود.

جایگاه انسان نزد ملاصدرا

در تفکر فلسفی اسلامی، انسان جایگاه ویژه ای دارد. از آنجا که تفکر صدرایی، حاصل یگانگی فلسفه، عرفان ـ به ویژه اندیشه های ابن عربی ـ و وحی و روایات معصومین می باشد، به جایگاه انسان در نظام آفرینش از ابعاد مختلف توجه شده است.

تبیین و تحلیل دلیل خداشناسی پاسکال برهان شرط

بلز پاسکال یکی از نوابغ و اندیشمندان جهان غرب است که برهان شرط بندی را در بحث خداشناسی طرح کرده است. وی پس از تبیین دلایل نظری و عملی، اصل عملی عقلایی را پایه گذاری می نماید و به کمک آن برخی تصمیم گیری های انسان را به صورت فرمولی توجیه می کند. سپس از این قاعده عقلایی در حوزه دین برای اثبات لزوم دینداری بهره می برد. این پژوهش پس از تبیین دلیل او، در دو بخش دلایل نظری و عملی و قاعده عقلایی وی و نیز استفاده از آن در بحث خداشناسی یا لزوم دینداری به ارزیابی آن می پردازد.

شماره بیست و سوم فصلنامه علمی ـ پژوهشی اندیشه نوین دینی به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مدیر مسؤولی ابراهیم کلانتری در 201 صفحه با قیمت 1500 تومان منتشر شده است./913/ن601/ع

ارسال نظرات