۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۰۹۹۳۱

سخنان حجت الاسلام قرائتی درباره فریضه زکات

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: پیامبر اکرم(ص) در مورد هیچ واجبی مردم را از مسجد بیرون نمی‌کرد جز در مواردی که برخی زکات نمی‌دادند.
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي/2
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاداقامه نماز کشور و استاد و مفسر قرآن کریم قرآن صبح امروز در مسجد و حسینیه الزهرای مشهد در جمع طلاب غیر ایرانی گفت: انسان نباید در نشر علم خساست کند و در این صورت تمام ابواب علم الهی برای او گشوده می شود.

وی با بیان این که طلاب باید به سوی مردم بروند، افزود: طلاب خارجی باید در هنگام بازگشت به کشورهای خود تلاش کنند که برای تبلیغ به سوی افراد خردسال بروند، زیرا آن ها نسبت به پدران و افراد بزرگسال دیگر، بیشتر به مطالب توجه کرده و علاقه‌مند هستند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تأکید بر این که باید روزی بیاید که تمام سخنان طلاب برگرفته از قرآن باشد و قرآن کریم نیز می‌گوید «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ‌»‌ اذعان داشت: اگر انسان برای خدا مالی را بدهد خداوند متعال آن را ـ از طریق دیگر ـ به انسان برمی گرداند؛ امام رضا(ع) می فرمایند‌«ما به اموال و پول شما نیازی نداریم اگر خمس یا زکات ندهید از دعای ما محروم می شوید» و همچنین امام جواد(ع) می‌فرمایند «من ضامن هستم که اگر خمس دهید چیزی از مال شما کم نشود».

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در هیچ واجبی به پیغمبر(ص) نگفته است که از مردم تشکر کن، فقط در جایی که پول مردم را می گیرد به پیامبر خطاب می کند که تشکر کن و همچنین پیغمبر اکرم(ص) در مورد هیچ واجبی مردم را از مسجد بیرون نمی کرد جز در مواردی زکات نمی دادند و آن ها را بیرون می کرد و حضرت می فرمایند «این ها نماز می خوانند ولی زکات نمی دهند».

رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه متذکر شد: در روایاتی از ائمه معصومین(ع) آمده است «هنگامی که حضرت حجت(عج) ظهور کند با افرادی که زکات نمی دهند برخورد انقلابی می کند».

وی با اشاره به آیه «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاکِینِ وَ الْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ»و بیان این پرسش که چرا به زکات، صدقه گفته می شود، بیان داشت: صدقات از صدق است و کسی که صدقه دهد، نشان دهنده این است که ایمانش صدق است.

این مفسر قرآن اضافه کرد: در قرآن کریم ذکر شده است«غنائمی که در جبهه می گیرید خمسش برای خدا و رسول است و اگر پول ندهید حتی اگر با پیغمبر به جبهه هم بروید ایمان ندارید»، به عبارتی قرآن بیان می کند که شما مسلمان، انقلابی، از اصحاب پیغمبر و پیروز هستید ولی هیچ کدام از این ها نشانه ایمان شما نیست و اگر خمس غنائم را دادید معلوم می شود که ایمان آورده اید.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با طرح این پرسش که چرا اسلام نظام برده داری را پذیرفته است، گفت: در تاریخ گذشته، امروز و آینده جنگ بوده و هست و در جنگ ها غالب و مغلوب وجود دارد، و با مغلوبین چهارکار کشتن(بی رحمی)، آزاد‌سازی اسرا، نگهداری آن ها در اردوگاه و تقسیم آن ها(برده ها) را می توان انجام داد.

وی ادامه داد: در صورتی که برده ها تقسیم شوند به واسطه آن برده ها زندگی مسلمانان را مشاهده کنند و مسلمان شوند و در صورتی که مسلمانی گناه کرد به عنوان زکات یکی از آن برده ها را آزاد کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر از ما پرسیدند که حکومت اسلامی چه حکومتی است، باید بیان کرد که حکومتی است که در آن تعادل، تشویق نیروها، جذب دل ها، آزاد‌سازی برده‌ها، تحرک‌دادن به نیروهای متوقف، ارائه خدمات و حفظ آبروی نیرو ها در چهره آن نمایان است.

وی در پایان بیان داشت: پیش بینی می شود که امسال صد میلیارد تومان در کشور زکات جمع آوری شود، البته زکات گندم نزدیک به هشتاد ملیارد تومان است.

گفتنی است، کلاس تفسیر حجت الاسلام و المسلمین قرائتی از ساعت 9 صبح دوشنبه دهم مرداد ماه به مدت ده روز در مسجد و حسینیه الزهرای مشهد در حال برگزاری است./968/پ202/س
ارسال نظرات