۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۱۱۰۱۲۹

حاشیه هم به جمع نشریات طلبگی پیوست

خبرگزاری رسا ـ نخستین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی «حاشیه» به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد منتشر شد.
ماهنامه حاشيه


به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی «حاشیه» به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد منتشر شد.

در مقدمه این ماهنامه که دارای بخش هایی هم چون مقصد، اندیشه، زی طلبگی، ادبیات و هنر و رسانه است، می‌خوانیم: «بسیاری از طلبه های مقدمات خوان، با کتاب حاشیه ملاعبدالله انس داشتند و منطق را با این کتاب می شناختند، کتاب های دیگری هم بود و حتی آثاری نیز جایگزین شد؛ فرقی نمی کرد مهم آن بود که کتابی بخوانند تا نظم در اندیشیدن آموخته شود، طلبه می بایست به فکر کردن عادت می کرد و در این راه نیازمند آشنایی به اصولی بود که از خطای در فکر مصون ماند؛ به دلیل انس طلبه های منطق خوان با حاشیه، این کتاب شاخصی شد برای نظم دادن به اندیشه، تا رشد کند.

دوره سطح، یک دوره آشنایی با اصول و فقه استدلالی بود؛ رسائل و مکاسب دریایی بود از نظرات کنار هم چیده شده موافق و مخالف و بعد رای مختار شیخ! آنچه به یادماندنی است، قدرت و جسارتی بود که از استاد به شاگرد منتقل می شد؛ آنکه ضمن تأکید بر تمرکز بر «متن» و خوب فهمیدن زوایای پیدا و پنهان آن، «تدبر» و «تأمل» را فراموش نکند و عادت به فکر کردن را از الان در خود ایجاد کند و حتی جرأت حاشیه زنی در کتاب را در خود ایجاد نماید تا رشد کند.

«حاشیه» با هر متعلَقی که تصور شود، جزئی از ادبیات حوزه بوده و هست و این مفهوم با ذهن هر طلبه فاضل و جوانی انس دارد و تا حدی بر بخش مهمی از زندگی علمی و تحصیلی او سایه افکنده است؛ طلبه ای که بر خادمی دین پای می فشارد و سعی می کند برای مؤثر بودن، خوب درس بخواند و شایسته رشد کند.

و اما ماهنامه «حاشیه» همان حاشیه است، نشریه‌ای همراه طلاب و فضلای جوان حوزه های علمیه؛ با همان حال و هوا و صفای طلبگی. حاشیه تلاش می کند با الهام از بزرگان حوزه، زمینه بالا رفتن عیار طلبگی را فراهم سازد و ضریب رشد، تکامل و تأثیر طلبه را افزون کند. اصول کلی حاشیه تأکید بر سه اصل حفظ و بازشناسی «سنت های اصیل حوزه»، تبیین و ترویج آرمان «تحول» و همچنین ترسیم «آینده» روشن با در نظرگیری مسؤولیت های فرا رواست.»/916/د102/ع

ارسال نظرات