۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۲۰۸

مساجد تاریخی نخستین پایتخت تشیع حفظ می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی آذربایجان شرقی گفت: مساجد تاریخی تبریز به عنوان شناسنامه نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام حفظ می شوند.
حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی از ثبت مسجد زنجیرلی تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و افزود: مسجد زنجیرلی یا حاج علی اصغر که در بخش مرکزی تبریز واقع شده بجا مانده از دوران قاجاریه می باشد.

وی با اشاره به تاریخچه این مسجد گفت: به گفته اهالی، سنگی از داخل مسجد پیدا شده که روی آن نوشته های فارسی و تاریخ تاسیس مسجد که مشخص می کند تاریخ ساخت بنا به سال 1292 ه.ق باز می گردد موجود است و البته این سنگ در موزه سنگ نگهداری می شود و این تاریخ در تزئینات بالای محراب نیز به چشم می خورد.

محمدی با اشاره به اینکه در این مسجد تا کنون هیچ گونه گمانه زنی و حفاری خاصی صورت نگرفته است، گفت: مسجد زنجیرلی بعد از انقلاب سال ها بسته بوده که بعدها به همت اهالی بازار و خیرین دوباه دائر شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تعمیرات انجام شده در این مسجد، گفت: این مسجد تاکنون دوبار مرمت شده است، آجرهای فرسوده تعویض و بندکشی شده، ستون ها و نقاشی های آن تمیز شده، پنجره ها تعویض شده، سقف ایزوگام شده، کف مسجد که چوبی بوده تعویض و سیمانی شده و زیر طاق ورودی از قسمت کفشکنی دیوار شده است.

محمدی همچنبن از ثبت ملی مسجد قزوینی های خبر داد و اظهار داشت: از شواهد بر جای مانده از این اثر معلوم می شود که قدمت بنا به دوران قاجار می رسد و بنا به تحقیقات محلی و گفته اهالی این مسجد نزدیک به پنجاه سال است که متروکه شده است.

وی رطوبت و عوامل جوی را عامل و متروکه ماندن بنا دانست و گفت: از آثار به جا مانده معلوم است که پوشش سقف گنبدی بوده و بنا دارای چهار ستون سنگی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به زمان ساخت این مسجد در دوره قاجاریه، گفت: این بنا از ظرایف و زیبایی های ابنیه آن دوره برخوردار است که به صورت جدی حفظ و حراست خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طبق ماده 564 قانون مجازات اسلامی، هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و برخلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت خسارات وارده محکوم می شود.

لازم به ذکر است، مسجد قزوینی ها یکی از 16 اثر از میراث فرهنگی و معنوی آذربایجان شرقی است که در خرداد ماه سال جاری در سومین همایش شورای عالی سیاست گذاری در استان چهار محال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایرانیان به ثبت رسید./935/د102/ص
ارسال نظرات