۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۱۰۵۶۰

منبر هم به بازار آمد

خبرگزاری رسا ـ نخستین پیش شماره دوماهنامه تخصصی تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با نام منبر منتشر شد.
منبر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین پیش شماره دوماهنامه تخصصی تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با نام «منبر» به مدیر مسؤولی احمد زادهوش و سردبیری محمدحسین فکور به زیور طبع آراسته شد.

این نشریه در بخش‌های فرهنگی، آموزش‌ها و روش‌ها، ادب و هنر و اجتماعی تنظیم شده است و اصول و مبانی مدح و مرثیه، اخلاق منبر، باید به روز باشیم، مبلغ نمونه اسلامی و درباره ولایت فقیه چگونه بحث کنیم، از مهم‌ترین مطالب آن است.

«غیرت‌ورزی و پاسداری از حریم خانواده» به قلم مرتضی دانشمند، «عاطفه‌ها به جوش می‌آید» نوشته محسن احمدی، «اصول و مبانی مدح و مرثیه از دیدگاه مقام معظم رهبری» گردآوری ابوالفضل هادی‌منش، «نگاهی به عرفان‌های نوظهور» اثر امیرحسین دانش‌پژوه و«کتاب شریف احقاق الحق» کاری از محسن صادقی از جمله مطالب بخش فرهنگی این نشریه است.

در بخش آموزش‌ها و روش‌ها عنوان‌هایی همچون «اخلاق منبر» نوشته دکتر وائلی و ترجمه سیدجعفر حکیم، «پاسخ‌گویی موفق به پرسش‌های اعتقادی» اثر محسن عباسی ولدی، «سوژه‌های سخن» کاری از هادی الیاسی، «چراغ راه» از محمدحسین شکوری‌نژاد و «مخاطب‌شناسی در تبلیغ» به قلم سیدمهدی شاهچراغی خودنمایی می‌کند.

بخش ادب و هنر این نشریه تخصصی به بیان مطالبی چون «نفس و تفکر در شعر شاعران» به قلم سیدمحمد جواد شرافت، «راز پنهان» اثر مهدی جهاندار، «سفر» شعری از حمید برقعی، «نفس شمرده» نوشته سیدمهدی حسینی و «حکایت‌های منبر» به قلم انسیه هاشمی می‌پردازد.

در بخش اجتماعی منبر نیز عنوان‌هایی چون مبلغ نمونه اسلامی در عرصه بین‌الملل، کوتاه و خواندنی درباره تبلیغ و منبر، آداب اهل منبر، تبلیغ کار انبیا است، آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری و چند خاطره تبلیغی از شیخ الواعظین فلسفی خودنمایی می‌کند.

«اخلاق منبر» نوشته شیخ احمد وائلی است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «باید هدف منبر و منبری، رضای خدا و نیت او برای الله باشد؛ چه در آغاز کار و چه در انجام، چراکه منبری اگر اندکی به سوی مقام، منزلت و شأن اجتماعی بالاتر تمایل پیدا کند، منبر بیشتر در حدّ دکانی خواهد بود».

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله، بر عدم اکتفا به سطح پایین منبر برای جلب رضایت عوام و طبقه فرودست جامعه، فدا نکردن حقیقت و ارزش‌ها و نیز عقل، ذوق و سلیقه برای دستیابی به جایگاه و منزلت یا شهرت و جذب مستمعین و مردم پامنبری تأکید کرده است.

«مخاطب‌شناسی در تبلیغ» عنوان بحث دیگری از مجموعه مباحث منبر است که در بیان مفهوم آن آمده است: «اگر هدف اصلی تبلیغ را برانگیختن مخاطب و ایجاد گرایش به مصرف پیام مورد تبلیغ در نظر بگیریم، بی‌تردید باید مهم‌ترین عامل توفقی را در شناخت مخاطب جست‌وجو کنیم».

این نوشتار ادامه می‌دهد: «به گمان بیشتر مبلغان، فرقی نخواهد داشت که مشتری پیام آنها چه کسی خواهد بود و همه را به یک نگاه می‌نگرند؛ از این منظر هر آنچه که آنها را خوش آید، حتما مخاطبان ایشان را نیز مجذوب خواهد کرد».

گفتنی است، دوماهنامه تخصصی منبر در قطع رقعی، 200 صفحه و به قیمت دو هزار تومان به تازگی از سوی اداره چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
 
لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این ماهنامه با شماره 2517830244 تماس بگیرند یا به نشانی 
قم، میدان شهدا، بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مراجعه کنند./920/ن601/ص

ارسال نظرات