۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۱۱۰۹۹۷
‌پژوهشگر علوم دینی:

دوری از تکبر ‌عامل مهم رسیدن به کرامت نفس است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم دینی با اشاره به ویژگی های متقین درخطبه همام گفت: تواضع از مهمترین شاخصه های متقین است، زیرا تا زمانی که کبر در وجود ما باشد به کرامت حقیقی دست نخواهیم یافت.
نشست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا اسکندری، محقق و پژوهشگر پژوهشکده مهدویت قم، عصر روز گذشته در همایش در سایه‌سار نهج البلاغه در جوار حرم مطهر رضوی گفت: نهج البلاغه از معجزات حضرت علی(ع) و نشان دهنده حقانیت ایشان در جایگاه امامت و تداوم راه رسالت است.

وی با اشاره به معارف توحیدی، فلسفی، کلامی، اخلاقی، معنوی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نهج البلاغه افزود: از میان کتبی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده، نهج البلاغه از کامل‌ترین کتاب‌هایی است که معارف الهی را در ابعاد مختلف تبیین می‌کند.

حجت الاسلام اسکندری در ادامه به شرح خطبه متقین پرداخت و با اشاره به آیه «ان الله مع الذین اتقوا ...» اظهار داشت: از ثمرات تقوا، همراهی خدا با انسان است، این معیت مفهوم عظیمی دارد اگر کسی بداند در هر کاری خداوند همراه و یاری کنند او است به موفقیت می رسد چرا که به قدرت لایزال الهی متصل می‌شود.

این پژوهشگر حوزوی، گره گشایی از مشکلات، عمیق شدن درک و فهم، تشخیص حق و باطل، عزت دنیا و آخرت، عاقبت بخیری را ازدیگر ثمرات تقوا برشمرد و تصریح کرد: معرفت، مقدمه عبودیت است اما عبادت هدف نیست بلکه وسیله ای برای کسب تقواست؛ چرا که اگر انسان باتقوا شد به کمال می رسد. همچنین تفاوت زن و مرد تنها در قابلیت‌ها است نه در جایگاه‌ها؛ از این رو هر یک می توانند با خودسازی مسیر کمال را طی کنند.

وی ابراز داشت: نخستین شاخصه متقین در این خطبه، سخن گفتن از روی راستی است؛ چراکه زبان بیشترین نقش را در شقاوت و سعادت انسان دارد و گناهان آن از سایر اعضا و جوارح بیشتر است. زبان وسیله سنجش شخصیت انسان و ترجمان عقل و فهم اوست.

محقق و پژوهشگر پژوهشکده مهدویت قم ادامه داد: دومین شاخصه، میانه روی و تعادل و پرهیز از افراط و تفریط است. همچنین از دیدگاه امیر مؤمنان(ع)، روش متقین متواضعانه است چرا که این تکبر بود که شیطان را پس از سال ها عبادت، شیطان کرد. تکبر ناشی از نقص عقل است و تا زمانی که کبر در وجود ما باشد به کرامت حقیقی دست نخواهیم یافت.

حجت الاسلام اسکندری با بیان این‌که اهل تقوا کوششان را برای علم نافع صرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: تقوا یک مهار و مراقبت درونی است که انسان را وادار به انجام اعمال نیک می‌کند و تمرین و مراقبت از اعمال بهترین راه باتقوا شدن است.

وی یادآور شد: خداوند ما را امر به اطاعت کرده است بدون این‌که نیازی به اطاعت ما داشته باشد چرا که نیاز، علامت نقص و از ویژگی‌های عبد است، معصیت در وجود ما ایجاد نقص می‌کند؛ از این رو ما مخلوقات ناقص و نیازمند برای رسیدن به کمال امر به اطاعت شده ایم.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: همه موجودات نیازمند رزق الهی‌اند فلسفه تنگی یا وسعت یافتگی رزق، امتحان بندگان است، تفاوت درجات واقعی در میزان تقوا است و باید از این اختلاف‌های ظاهری برای طی مسیر کمال استفاده کرد./930/پ202/س
ارسال نظرات