بسیاری از فقها معتقدند قضای نماز و روزه مادر هم مانند پدر بر عهده پسر بزرگتر است


حجتالاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیان حکم سفر روزهدار از وطن اول به وطن دوم گفت: کسی که دو وطن دارد و در ایام ماه رمضان قصد میکند از وطن اول به وطن دوم خود برود، در صورتی میتواند روزه بگیرد که اذان ظهر را در وطن اول یا دوم باشد.
حکم مسافرت از وطن اول به وطن دوم
وی با بیان اینکه روزه فردی که مسافرت میکند و هنگام اذان ظهر در هیچ یک از دو وطن نیست، یعنی اذان ظهر را بین راه بوده، باطل است، افزود: این فرد باید پیش از ظهر در وطن اول بماند و پس از اذان خارج شود و یا اگر از وطن اول خارج شد، پیش از ظهر به وطن دوم وارد شود.
این عضو ستاد ترویج احکام خاطرنشان کرد: اگر کسی پیش از ظهر به وطن خود که صبح از آنجا خارج شده برگردد، در صورتی که در سفر مبطل و کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، واجب است که روزه را ادامه داده و نیت روزه کند.
قصد ده روز و شرایط آن
وی با بیان اینکه نیت ده روزه برای سفر یعنی تصمیم جدی برای اینکه فرد ده روز در جایی بماند، ادامه داد: کسی که در ماه مبارک رمضان 45 کیلومتر مسافرت کرده و یک یا دو روز بیشتر کار ندارد، نمیتواند نیت ده روز کند و در حالی که میداند دو روز بیشتر نمیماند، قصد ده روز بیمعنا است.
آیا وطن شوهر وطن زن هم محسوب میشود
حجتالاسلام وحیدپور با اشاره به حکم زن و مرد پس از ازدواج در مسأله وطن، اظهار داشت: فردی که در تهران به دنیا آمده و بزرگ شده و در قم ازدواج کرده است و همسر این فرد هم متولد اصفهان است، قم وطن هیچکدام از آنها نیست.
وی خاطرنشان کرد: اگر زن و مرد قصد کردند قم وطن آنها باشد و برای همیشه در آنجا زندگی کنند، قم وطن هر دو است و در صورتی هم که از وطن اول خود، اعراض نکرده باشند، قم وطن دوم آنها محسوب میشود، اما وطن اولیه زن و شوهر، وطن همسر حساب نمیشود.
نقل قول دروغ نسبت به خدا و پیامبر (ص)
این استاد حوزه در ادامه با بیان اینکه دروغ بستن به خدا و پیامبر از مبطلات روزه است، گفت: روزه گویندگان رادیو و تلویزیون که مطالبى را میخوانند و میدانند درست نیست و دروغ به خدا و پیامبر است، در صورتی صحیح است که تصریح کنند، شخص دیگری چنین گفته است.
حجتالاسلام وحیدپور بیان داشت: اگر گوینده رادیو و تلویزیون متن را به گونهای بخواند که در عرف استناد به خود شخص دهند، روزهاش باطل است و اگر نداند که این کار مبطل است، قضا دارد، اما کفاره بر او واجب نیست.
پسر بزرگ و قضای نمازو روزه پدر و مادر
وی همچنین با اشاره به اینکه نماز و روزه قضای پدر بر گردن پسر بزرگتر است، گفت: اگر پدر و پسر بزرگتر در یک تصادف همزمان کشته شوند، پسر دوم پسر بزرگتر است و قضای نماز و روزه بر گردن او است.
این عضو ستاد ترویج احکام در بیان این حکم یادآور شد: بسیاری از فقها گفتهاند که قضای نماز و روزه مادر هم مانند پدر بر عهده پسر بزرگتر است، اما حضرت امام خمینی(ره) میفرمایند تنها نماز و روزه قضا شده پدر بر عهده پسر بزرگ است.
وی با بیان اینکه پسر بزرگ به جای اینکه خودش نماز قضا بخواند یا روزه قضا بگیرد، میتواند نایب گرفته تا نایب این نماز و روزه را به جای آورد، گفت: اگر پسر بزرگ بخواهد برای نماز و روزه قضای پدرش نایب بگیرد، پولش را باید از جیب خودش بپردازد و نمیتواند سهمالارث بیشتری بگیرد. /920/ت302/ع