۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۱۴۱

بیش از 80 مسجد تاریخی‌ آذربایجان شرقی مرمت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: مرمت و بهسازی مستمر در بیش از 80 مسجد تاریخی استان در حال انجام است.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از بهره‌برداری از برخی مساجد تاریخی مرمت شده همزمان با هفته مساجد در استان خبر داد و گفت: بیش از 90 مسجد تاریخی در آذربایجان شرقی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد که هفته جهانی مساجد فرصت خوبی برای تجلی تعلقات دینی مسلمانان است.

تراب محمدی آذربایجان شرقی را استانی کم نظیر از نظر قدمت، زیبایی و تنوع در دارا بودن مساجد تاریخی خواند و تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در سه سال گذشته مساجد تاریخی را در اولویت کاری خود در حوزه مرمت قرار داده و ناشناخته ترین مساجد را در تمام استان شناسایی، حفظ، ثبت، معرفی و مرمت کرده است.

محمدی افزود: هفته مساجد همزمان با سراسر ایران و کشورهای اسلامی در آذربایجان شرقی نیز گرامی داشته می‌شود و به دلیل همزمانی با هفته دولت بهره‌برداری از برخی مساجد تاریخی مرمت شده در این هفته انجام خواهد شد.

دبیر کار گروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه مرمت و بهسازی مستمر در بیش از 80 مسجد تاریخی استان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: بزرگداشت هفته مساجد همزمان با سراسر کشور روزهای 31 مرداد تا سه شهریور در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: مسجد مفید آقا یکی از مساجدی است که در داخل مجموعه بافت تاریخی بازار در ضلع شرقی خیابان فردوسی، روبروی مسجد قزللی قرار گرفته و طبق ارزشیابیهای انجام گرفته با شماره 9702 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بنای مسجد مفید آقا در سال 1310 ه.ق آغاز و در سال 1314 ه.ق پایان یافته است.

محمدی ادامه داد: بانی این مسجد مرحوم حاج شیخ رضا طباطبایی فرزند مرحوم شیخ ابوالقاسم شیخ الاسلام تبریز بود، مرحوم آقا سید کاظم مفید که دارای درجه اجتهاد بود سالها در این مسجد اقامه جماعت می کرد و در سال 1343 ه ش دار فانی را وداع گفت.

گفتنی است، این مسجد شامل چهار ستون سنگی با سرستونهای مقرنس کاری شده است که به صورت جفت جفت قرار گرفته اند، مسجد شامل هشتی ورودی و پلان تقریبا متقارن بوده و طول مسجد از شمال به جنوب کشیده شده و پوشش سقف نیز طاق و چشمه است./935/د103/س
ارسال نظرات