۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۱۲۳۴
امام جمعه شبستر:

شب قدر فرصتی برای بررسی اعمال یک‌ساله انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده با تأکید بر این‌که شب قدر فرصتی برای تفکر در اعمال است، گفت: ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر فرصتی برای بررسی نامه اعمال و ارزیابی نقاط ضعف و قوت در بندگی حق تعالی است.
مراسم شب هاي قدر
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره اهمیت لیله القدر اظهار داشت: شب های قدر، لحظات تعیین مقدرات یک‌ساله انسان از سوی خداوند متعال است، پس خوشا به حال افرادی که پروردگار عالمیان بهترین مقدرات را برای آن‌ها رقم بزند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که هر کسی شب قدر را احیا کند، گناهان او آمرزیده می‌شود، اگر چه به تعداد ستارگان آسمان باشد، خاطر نشان کرد: اگر این مهمانی و احیاداری در مسجد و به میزبانی خداوند متعال باشد امیدواری در استجابت دعا نیز بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام محمدزاده با ببیان این‌که حقیقت شب قدر از نوع حقایق قرآنی است، افزود: این شب را از آن جهت «قدر» گفته اند که زمین به واسطة کثرت فرود فرشتگان، تنگ می شود، زمین در این شب، سرشار از فرشتگانی است که تا سپیده دم، هم صدا با زمینیان به احیای آن شب می پردازند و به وظایف خویش می رسند. در این زمینه قرآن کریم می فرماید: «تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر».

امام جمعه شبستر با تأکید بر این‌که نباید لحظات معنوی شب‌‌ قدر را به گپ و گفت‌های دوستانه و یا دیگر مسائل بیهوده تلف کرد، گفت ایام ماه مبارک رمضان به ویژه شب‌های قدر فرصتی برای بررسی نامه اعمال و ارزیابی نقاط ضعف و قوت در بندگی حق تعالی است.

وی ادامه داد: مرحوم طبرسى نسبت به فضائل شب قدر می‌گوید؛ از آن رو به این شب، قدر گفته‌اند که داراى شرف و پایه‌اى بلند و شانى عظیم است. مثل اینکه گویند مرد داراى قدر؛ یعنى داراى شرف و منزلت. چنان چه قرآن مى‌فرماید «و ما قدروا الله حق قدره»، یعنى عظمت و شان خدا را آن گونه که باید به جا نیاوردند.

حجت الاسلام محمدزاده تصریح کرد: مرحوم آیت الله بهاءالدینی نیز در سلوک معنوی می‌گوید؛ پیامبر خدا به مقامی رسید که برای نزول قرآن بر قلبش اهلیت پیدا کرد، حال شما مثلا 80 سال عبادت کرده‌ای ولی نتیجه آن چه بوده است؟ اگر همت نکنید به جایی نمی ‌رسید، باید به فکر خودسازی باشید، اگر صدها جلسه هم باشد ولی تا تصمیم به اصلاح خودتان نگیرید فایده‌ای ندارد.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که باید از ابتدای ماه مبارک رمضان خود را برای شب‌های قدر آماده کرد، گفت: روایت شده هر کس در شب زنده دار لیالی قدر باشد، گناهان او آمرزیده می‌شود، هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد، بنابراین شایسته نیست این ایام ویژه را به آسانی از دست بدهیم و استفاده لازم را از آن نکنیم.

حجت الاسلام محمدزاده با بیان اینکه شب قدر فرصتی برای دست های نیاز از درگاه بی نیاز است، اظهار داشت: در این شب ها باید قلب را از وسوسه‌‌ها و حالات ناپسند تطهیر و نیت را پاک کرد؛ باید توجه داشت که لحظات معنوی و ربوبی لیالی قدر، لیاقت و شایستگی می‌خواهد./935/ت302/س
ارسال نظرات