۱۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۱۱۹۹۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری 100 گفتمان عفاف و حجاب در مراغه و برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی هنری امام حسین (ع) از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بریز، بر اساس رأی شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به استاد حسن کرمانی هنرمند برجسته خوشنویسی اعطاء شد.

وی از هنرمندان باسابقه خوشنویسی کشور و اولین استاد رسمی انجمن خوشنویسان ایران در آذربایجان شرقی است.

استاد حسن کرمانی متولد 1340 تبریز بوده و در محضر اساتیدی همچون زنده یاد ابراهیم بخت شکوهی، غلامحسین امیرخانی، عبدالصمد صمدی و حسین رسام تلمذ کرده است.

وی در چهار رشته و گرایش خوشنویسی شامل نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث فعالیت داشته و در هر یک از گرایشهای یاد شده موفق به کسب عناوین برتر در جشنواره های کشوری و بین المللی شده است.

استاد کرمانی کتابهای متعددی را تحریر نموده که از آن جمله می توان به تحریر سه دوره رسم الخط آموزشی آسان، دعای کمیل به صورت نسخ و شکسته، دعای عرفه با خط نسخ، اشعار حافظ با خط نستعلیق و کتاب شعر "زلف آشفته" با خط نستعلیق اشاره کرد.

وی تاکنون در بیش از 150 نمایشگاه داخلی و بین المللی حضور یافته و داوری جشنواره ها و مسابقات معتبر خوشنویسی را بر عهده داشته است.

وی در سال 76 به عنوان هنرمند برگزیده جشنواره خوشنویسی جهان اسلام معرفی شده و مراسم بزرگداشت وی نیز در سال 85 و همزمان با ششمین جشنواره خوشنویسی بین المللی غدیر برگزار شد.

100 گفتمان دینی با موضوع عفاف و حجاب برگزار می شود

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی مراغه از برنامه ریزی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان برای برگزاری بیش از 100 گفتمان دینی با موضوع عفاف و حجاب خبر داد.

محرم احدی گفت: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مراغه با برگزاری بیش از 20 گفتمان دینی در چهار ماه اول سال 90با موضوع عفاف و حجاب در مدارس و مساجد گام موثری را در این خصوص برداشته است.

وی در ادامه اعزام مبلّغ و مبلّغه به مراسم های مردمی و مساجد و نیز اعزام اساتید مجرب به رادیو جهت تبیین موضوع عفاف و حجاب به عنوان کارشناس را یکی دیگر از اقدامات اداره شهرستان مراغه در این خصوص دانست و افزود: برای برگزاری بیش از 100 گفتمان دینی با موضوع عفاف و حجاب در مدارس، دانشگاه ها و مساجد در سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کرده ایم.

سیره امام حسین بر حبل متین الهی استوار بود


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: سیره امام حسین عنصر جاودانه ای است که راز هدایتگری و ماندگاریش را باید در الهی بودنش جُست.

علی داننده اظهار داشت: شخصیت والای امام حسین (ع) دارای ابعاد گسترده ای است و ویژگی های شاخص و هدف متعالی او همواره مورد توجه اصحاب فضل، هنر و ادب بوده است.

وی محورها و موضوعات جشنواره در گرایشهای شعر، داستان کوتاه، خلاصه نویسی کتاب و انتخاب کتاب نمونه (از سالهای 89-87) را شامل فضایل و شخصیت امام حسین (ع)، بازتاب عاشورا در تاریخ جهان اسلام، انقلابهای جهان و نهضت های شیعی، امر به معروف و نهی از منکر و تحریف شناسی تاریخ عاشورا ، امام حسین (ع) از دیدگاه اهل سنت، استقامت و حریّت در قیام عاشورا، سیدالشهدا (ع) الگوی مبارزه با ظلم، نهضت حسینی- انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امام حسین (ع) از دیدگاه متفکران غیر مسلمان، یاران و اصحاب سید الشهدا (ع) نقش بانوان در نهضت حسینی، قیام عاشورا و انتظار ظهور و عبرتهای عاشورا عنوان کرد.

براساس این گزارش علاقمندان در هر بخش می توانند آثار خود را تا بیست و پنجم شهریور ماه سالجاری به دبیرخانه جشنواره فرهنگی هنری امام حسین (ع) واقع در تبریز، خیابان ثقه الاسلام، مجموعه فرهنگی – تاریخی مقبره الشعرا، انجمن ادبی تبریز و صندوق پستی3631- 51385 ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره www.ihcaf.ir مراجعه نمایند.

انتشار دو اثر جدید از نویسندگان مراغه ای

کتاب تقویم‌الأبدان فی تدبیر الانسان یا منهاج البیان فی تقویم الابدان به تألیف یحیی بن عیسی بن جزله بغدادی است که استخراج فهرست‌های این کتاب توسط یوسف بیگ‌ باباپور انجام و مقدمه‌نویسی شده است.

این کتاب توسط انتشارات مجمع ذخایر اسلامی با همکاری کتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده و به صورت جدولی تدوین شده است.

همچنین کتاب شش رساله‌ی کهن پزشکی نیز با مقدمه و تصحیح بیگ‌باباپور به چاپ رسیده است، این رساله‌ها با نام‌های صلاح‌الصحاح فی حفظ الصحه ، الفراست ، معرفت اشجار و خواص نباتات، جوامع کتاب جالینوس فی الأمراض الحادثة فی العین، حفظ الصحه و خواص عرق گوگرد منسوب به علی (ع) می‌باشد که توسط انتشارات مجمع ذخایر اسلامی و انتشارات طب سنتی ایران به چاپ رسیده است.

گفتنی است، تاکنون 10 اثر از اعضای انجمن نویسندگان مراغه چاپ شده است./935/د102/س

ارسال نظرات