۱۹ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۸۰

آیت الله قبلان خواستار اعزام کمیته ای لبنانی به لیبی برای پیگیری پرونده امام موسی صدر شد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، ملت لیبی را به تلاش برای تعیین سرنوشت امام موسی صدر فراخواند و از دولت لبنان خواست تا کمیته ای مشترک از وزارت خارجه و مجلس اعلا برای پیگیری این مساله به لیبی اعزام کند.
آيت الله قبلان رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، روز گذشته در خطبه های نماز جمعه با اشاره به سپری شدن مدتی طولانی از ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین و نیز سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور مخلوع لیبی، شورای انتقالی و ملت لیبی را به تلاش برای رهایی ایشان و مشخص کردن سرنوشت آنها فراخواند.

آیت الله قبلان همچنین دولت لبنان را به تشکیل کمیته ای مشترک از سوی وزارت خارجه این کشور و مجلس اعلای اسلامی شیعیان برای سفر به لیبی و پیگیری این پرونده و تلاش برای کشف حقیقت فراخواند و از تمامی مسؤولان و صاحب نظران در این خصوص خواست که از هیچ گونه تلاشی برای کمک به حل هر چه سریعتر این مساله کوتاهی نکنند و در راه محقق ساختن حقیقت بکوشند.

گفتنی است که امام موسی صدر در سوم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز نهم شهریور ماه ربوده شد. دستگاه های قضایی دولت های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش به دست آمده، تماما گواه آن است که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده است.

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که ایشان همچنان زنده است و مانند برخی دیگر از علمای اسلامی در زندان به سر می برد. در خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ از سوی سایت «جبهه نجات ملی لیبی» بر روی شبکه جهانی اینترنت منتشر شد، آمده است که برخی از زندانبانان زندان ابوسلیم شهر طرابلس، امام موسی صدر را در اواخر سال ۱۳۷۶ دیده اند.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از سوی دیگر، دولت های اسلامی و کشورهای عربی خلیج فارس را به متوقف ساختن هرچه سریعتر فجایع بحرین دعوت کرد و گفت: ملت بحرین، یکی از ملت های عربی و مسلمان و شایسته برخورد منصفانه است و باید بازداشت و خشونت و خونریزی را در این کشور متوقف ساخت و به هیچ وجه پذیرفته نیست که آنچه در بحرین رخ می دهد را نادیده بگیریم؛ چرا که این رخدادها، بدترین نمونه های ستمگری هستند.

وی همچنین، اپوزیسیون سوریه را به آرامش و محافظت از میهن خویش فراخواند و تاکید کرد: سوریه کشور بازدارندگی است و در برابر پروژه صهیونیستی ایستاده است و در رویارویی با دشمن صهیونیستی از مقاومت جانبداری می کند و بشار اسد، رییس جمهور این کشور با آغوش باز از اصلاحات استقبال می کند، بنابراین شایسته نیست که خونی ریخته شود و نهادی ویران گردد و جامعه مدنی آشفته شود./981/ب902/گ
ارسال نظرات