۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۱۲۴۷۶

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ افتتاح خانه فرهنگی دیجیتالی در یکی از مساجد عجبشیر و اجرای عملیات جنگنده‌های صاعقه و آذرخش در رزمایش فدائیان ولایت از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
خبرگزاري رسا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مرند، در اولین جلسه کانون مداحان و شعرای اهل بیت(ع) این شهرستان، به بحث اجرای دوره آموزش مداحی اشاره کرد و آن را از ضروریات برگزاری مراسم عزاداری منطبق بر واقعیات اسلامی و پرهیز از خرافه ها دانست.

حجت الاسلام جلیل پور تقی، هدف از تشکیل جلسات کانون مداحان را ایجاد بستری مناسب و تمهیدات لازم جهت تشکیل کانون مداحان و شاعران مذهبی به منظور نهادینه کردن متولیان فرهنگی، فرهنگ‌سازی و معرفی الگوهای فرهیخته آگاه و شناساندن آسیب‌ها و معضلات در فرهنگ عزاداری، زمینه سازی جهت تولید، آماده‌سازی و تهیه منابع مورد نیاز (کتاب، اشعار، و مقاتل، نوار، میزگرد‌ها و همایش‌های تخصصی) عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به ارزش معنوی مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) در جامعه وجود مداح واقعی را گره خورده به مقدسات دینی عنوان کرده و حفظ ارزش مداحان در جامعه را خواستار شد.

حجت الاسلام پور تقی خاطر نشان کرد: دوره دیگری در آستانه ماه محرم با محوریت امر به معروف و نهی از منکر بین مداحان و سرپرستان هیئات عزاداری اجرا می شود که ثبت نام این دوره از امروز به مدت 10روز آغاز می شود.

خانه فرهنگ دیجیتال مسجد علی بن ابی‌طالب عجبشیر افتتاح شد

مسئول دبیرخانه هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، در مراسم افتتاح خانه دیجیتال کانون فرهنگی هنری مسجد علی بن ابیطالب عجبشیر، هدف از ایجاد این مراکز را تقویت محتوای فرهنگ دیجیتال عنوان کرد و گفت: ارایه اینترنت بازی های رایانه ای پاک و نرم افزارهای چند رسانه ای مورد نیاز جوانان از دیگر اهداف ایجاد این مراکز است.

وی با بیان اینکه 200 خانه فرهنگی دیجیتال در مساجد کشور تا پایان امسال در برنامه تاسیس و افتتاح قرار دارند، خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد 500 خانه فرهنگ دیجیتال را هدف گذاری کرده است که 300 باب آن در مجتمع های فرهنگی هنری و مراکز تحت پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامی و 200 باب آن در کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

گفتنی است، شهرستان عجبشیر با دارابودن نزدیک به یکصد مسجد و 15 باب کانون فرهنگی هنری و 25 باب کتابخانه باز مسجدی و یک خانه فرهنگی دیجیتال و ده ها مسجد مجری طرح تلاوت روزانه قرآن کریم و ارایه تفسیر و مفاهیم قرآن را دارد.

اجرای عملیات جنگنده‌های صاعقه و آذرخش در سکوت رادیویی

امروز و در دومین روز از مرحله تمرینی رزمایش بزرگ فدائیان حریم ولایت، عملیات جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در سکوت کامل رادیویی انجام شد.

امیر سرتیپ حسین چیت فروش، سخنگوی رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت سه اظهار داشت: امروز یکشنبه علاوه بر تداوم تمرین تاکتیک‌های پیچیده ‌گردان‌های پروازی و انواع هواپیماهای جنگنده بمب افکن نیروی هوایی ارتش، عملیات جنگ الکترونیک در طیف‌های گسترده و در همه‌ باندهای فرکانسی با موفقیت برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این مرحله ضمن پرواز جنگنده‌ها در ارتفاع پست با رعایت سکوت کامل رادیویی، اقداماتی از قبیل راه‌اندازی برج تاکتیکی مراقبت سیار فرودگاهی و سامانه‌های ناوبری DF، هواشناسی و ضبط مکالمات دیجیتال و به‌کارگیری لایه‌های امن ارتباطی در تمام نقاط تحت پوشش منطقه عمومی رزمایش به اجرا گذاشته می‌شود.

امیر سرتیپ چیت‌فروش در ادامه افزود: از نکات قابل ملاحظه در دومین روز از مرحله تمرینی این رزمایش بزرگ موفقیت جنگنده‌های بومی صاعقه و آذرخش در انجام ماموریت‌های پروازی محوله و بمباران منطقه هدف در شرایط سکوت کامل رادیویی در ساعات اولیه صبح بود.

چیت‌فروش گفت: امشب در دومین شب متوالی عملیات شبانه هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی رزمایش با پرتاب تمرینی انواع بمب‌ها و مهمات مشقی در مناطق هدف از پیش تعیین شده با حجم گسترده تری از بمباران هوایی ادامه خواهد یافت.

فرهنگ رضوی ریشه در اعتقادات مردم دارد

محمدعلی جدیدالاسلام، عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره سراسری عکس رضوی اظهار داشت: هنر عکاسی با توجه به شاخصه‌های منحصر به‌فرد خود لحظاتی را به تصویر می‌کشد که با هیچ زبان دیگری قابل تبیین نیست.

وی افزود: فرهنگ متعالی رضوی ریشه در اعماق اعتقادات مردم ایران دارد و پر واضح است که برگزاری این جشنواره می‌تواند در تحکیم پایه‌های دینی و محتوایی این فرهنگ موثر باشد.

جدیدالاسلام با اشاره به پیشنیه غنی آذربایجان‌شرقی در هنر عکاسی به عنوان نخستین خاستگاه این هنر در ایران افزود: تاکنون جشنواره‌های عکس با موضوعات متفاوت در این استان برگزار شده که در تعالی، رشد و بالندگی این هنر موثر بوده است.

عضو شورای سیاستگذاری سومین جشنواره سراسری عکس رضوی همچنین تاکید کرد: فرهنگ، علم و هنر پایه‌ها و بنیان جامعه سالم است و تقویت این سه عامل می‌تواند از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری کند.

گفتنی است، سومین جشنواره سراسری عکس رضوی از سی و یکم شهریور تا سیزدهم مهرماه و آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر نیز چهارم مهرماه 1390 در تبریز برگزار می‌شود./935/د103/س
ارسال نظرات