۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۱۱۴۰۸۲
پژوهشگر شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی امکانات مناسبی برای تبلیغ دین فراهم کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: ابزار و وسایل ارتباطی همچون کامپیوتر، اینترنت و شبکه های اجتماعی امکانات جدیدی فراهم کرده است که می توان از آن برای تبلیغ دین استفاده کرد.
همايش


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعید پارسا، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و پژوهشگر شبکه های اجتماعی، صبح امروز در نشست تخصصی تکنولوژی تبلیغ با موضوع شبکه های اجتماعی و تأثیر گذاری آن در تبلیغ گفت: ابزار و وسایل ارتباطی همچون کامپیوتر، اینترنت و شبکه های اجتماعی امکانات جدیدی فراهم کرده است که می توان از آن برای تبلیغ دین استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به استفاده شبکه های اجتماعی برای تبلیغ دین گفت: سایت فیس بوک به ویژه برای انواع تبلیغات از جمله تبلیغات دینی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارسا با اشاره به تبلیغات گسترده مسیحیت در این شبکه اجتماعی اظهار داشت: بر اساس نظرسنجی موسسه بین المللی نظرسنجی زاگبی که به سفارش کلیسای کاتولیک درباره میزان معتقدان به مذهب انجام شده است، در طول پنج سال گذشته میزان افرادی که به خدا و مذهب و پیغمبر اعتقاد دارند، چهار درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: حجم مطالب مربوط به امور متافیزیک در مطالب آنلاین در چهار سال اخیر تقریبا سی درصد افزایش یافته است و خلاصه اینکه نمی توان گرایش روز افزون استفاده از مباحث مذهبی را در فضای واقعی، وب و ماهواره ای انکار کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: برخی از افراد با استفاده از این فضا به تحریف مباحث و مبانی دینی می پردازند، از این رو لازم است، علما و طلاب در این فضا حضور یابند و به مقابله با این تحریفات بپردازند.

وی با اشاره به امکان استفاده از شبکه های اجتماعی در بدست آوردن اطلاعات و آمار مناطق تبلیغی تأکید کرد: در صورتی که امکانات و زیر ساخت های لازم در مساجد و روستا ها فراهم شود می توان با مناطق تبلیغی مورد نظر قبل از اعزام ارتباط برقرار کرد و اطلاعات مورد لزوم را دریافت و تجزیه و تحلیل کرد و بر اساس آن اقدام به اعزام مبلغان کرد.

این پژوهشگر شبکه های اجتماعی تصریح کرد: از طریق فیس بوک به میزان زیادی از اطلاعات درباره استفاده کنندگان این سایت به ویژه در جهان عرب و اسلام استفاده می شود. آنگاه برای تخمین و ارزیابی وضعیت جوانان این اطلاعات را در اختیار اساتید روانشناسی قرار می دهند.

وی با اشاره به فعالیت رایگان شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک گفت: هر کسی با امکانات فیس بوک آشنا باشد، از این که این امکانات به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد متعجب می شود، از این رو به راحتی می توان دریافت پشت این ظاهر زیبا و فریبنده اغراض دیگری وجود دارد.

پارسا در ادامه افزود: وقتی که کاربر روبروی شما درباره مسایل به عنوان مثال جنس مخالف با شما صحبت می کند بنابراین نمی توان به وی شبهه سیاسی داد از این رو فضا کاملا برای هرگونه جاسوسی آماده است. این درحالی است که دست اندرکاران چنین سایت های شبکه‌ای از این گفتگو به عنوان ابزاری برای رسوخ در درون روان انسان مقابل خود استفاده می کند.

وی با اشاره به فعالیت برخی از شبکه های اجتماعی در کشور ابراز داشت: شبکه های اجتماعی تبیان، ایران و مانند آن که در کشور فعال هستند بخشی از کاربران را به خود جلب کرده اند، اما نیازمند ایجاد و گسترش این شبکه ها در کشور هستیم.

پژوهشگر شبکه های اجتماعی ادامه داد: مهمترین چالش پیش روی کاربران شبکه های اجتماعی خطرات امنیتی، حفظ اعتبار و آبرو و ضبط و طبقه بندی رفتار ها است. حجم بالای اطلاعات باعث می‌شود کاربر با حمله‌هایی همچون دزدیده شدن Identity و سایر حملات سایبری مواجه گردد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: با فراگیری شدن شبکه‌های اجتماعی گفته‌ها و تصاویر یک فرد به افراد نا آشنا خواهد رسید در حالی که کاربر تمایل به آن ندارد، از این رو اعتبار و آبروی وی در خطر می افتد یا شرکت‌ها از راه‌های مختلف به اطلاعات افراد دسترسی پیدا می کنند تا بتوانند نسبت به معرفی و فروش کالاهای خود به این افراد بدون تمایل آنان اقدام کنند./919/پ201/ع

ارسال نظرات