۱۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۱۴۲۰۰

مراسم اختتامیه شب‌های شعر حجره برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه شب‌های شعر حجره با حضور طلاب و روحانیان شاعر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
شب شعر حجره


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه شب‌های شعر حجره، پنج شنبه، چهاردهم مهر با حضور طلاب برادر و خواهر شاعر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم؛ تقی متقی، استاد شعر باشگاه ادبی شعر حجره با اشاره به این که شعر به طور طبیعی نقد را به همراه دارد، گفت: شعر بدون نقد پیشرفت نخواهد کرد.

وی با بیان این که جریان نقد بعد از مشروطیت با توجه به ایجاد یک فضای آزاد به صورت جدی وارد ادبیات و شعر شد، اظهار داشت: امروز معمولا هر جایی که چند شاعری با هم جمع شوند حتما به نقد خواهند پرداخت.

این طلبه شاعر با بیان این که در سال 63 جلسه های شعر با حضور برخی از افراد معروف امروز در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شد، خاطرنشان کرد: بعد از مدتی این جلسه ها با حضور طلاب جوان حال و فضای دیگری را به خود گرفت.

وی با اشاره به این که بعد از چند سال به جهت پراکندگی طلاب به شهرستان ها این جلسات شعر تعطیل شد، بیان داشت: بعد از مدتی سازمان تبلیغات شب های شعر طلاب را ادامه داد.

گوهری، دیگر استاد شعر این باشگاه با تاکید بر این که در ادبیات نوآوری در بخش پیام و در بخش بیان نیاز است، ابراز داشت: نوع دیدگاه و نگاه بسیار مهم است و برخی از افراد مانند حافظ به خاطر نوع دیدگاهشان به این جایگاه رسیده‌اند.

در ادامه حجت الاسلام حسن زاده لیله کوهی با اشاره به این که ضرورت شعر در حوزه علمیه به خوبی درک نشده است در حالی که هنر یک فرصتی مناسب برای حوزویان است، ابراز داشت: قلم علما در پیشگاه خداوند متعال از خون شهیدان با ارزش تر است.

وی با بیان این که شهدا با اهدای جان و گذشت از مال و فرزندان برای حفظ مرزهای جغرافی های قدم برداشتند، اظهار داشت: علما با قلم خود از مرزهای فکری جامعه اسلامی حفاظت می کنند.

حجت الاسلام لیله کوهی با توصیه به درس خواندن و جدیت در بحث و گفت وگو و مطالعه خاطرنشان کرد: اگر شما طلاب شاعر از درس غفلت کنید به این بهانه هنر را مانع علم تلقی می کنند در حالی که در دفاع از مرزها نقش آفرینی دارد.

وی با اشاره به این که در جهان معاصر قم عهده دار اندیشه های دینی است و حوزه علمیه در دیگر کشور ها جایگاه حوزه علمیه قم را ندارند، بیان داشت: متاسفانه در جنگ فرهنگی با مشکل و افول مواجهه هستیم .

حجت الاسلا لیله کوهی با بیان این که حوزه علمیه در مرحله فکر و اندیشه مشکل خاصی ندارد، گفت: عدم استفاده لازم و بهرمندی از ابزار روز مشکل اصلی حوزه است که از باب نمونه در عرصه تبلیغ امروز نیازمند تشکیل مرکز آموزش نوین تبلیغ هستیم.

وی با اشاره به نقش آفرینی شعر در اوایل انقلاب و پیروزی جمهوری اسلامی و جنگ تحمیلی و حتی نقش شعر در فتنه 88 اظهار داشت: هنر مانند شعر، فیلم و داستان سرایی یکی دیگر از ابزار تبلیغ و انتشار معارف دینی است که حوزه علمیه باید به خوبی از این ابزار ها استفاده کند.

در پایان حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تبریک میلاد حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س)گفت: نبود پایداری در طلبگی یا شعر از آفات طلاب جوانی است که وارد عرصه هنر می شود.

وی با بیان این که شما اگر در قالب طلبگی شعر بگویید ارزش دارد و خارج شدن از طلبگی خطرناک است، توصیه کرد: هرچه زودتر ملبس به لباس روحانیت شوید تا این خطر دامن‌گیر شما نشود.

اهدای جوایز به شاعران برگزیده و استادان باشگاه ادبی شعر حجره از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه شب های شعر حجره بود./921/پ202/ع

ارسال نظرات