۱۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۱۴۲۸۰
به مناسبت میلاد امام رضا؛

ویژه نامه اینترنتی مهر هشتم منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه نامه اینترنتی«مهر هشتم» به مناسبت میلاد حضرت امام رضا(ع)، دربردارنده بخش های متنوعی همچون نماهنگ، نواهنگ، کتابخانه و موبایل اسلامی از سوی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در فضای مجازی منتشر شد.
تولد حضرت امام رضا(ع)


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه اینترنتی«مهر هشتم» به مناسبت میلاد حضرت امام رضا(ع) از سوی پایگاه اینترنتی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در فضای مجازی منتشر شد.
بر اساس این گزارش، نماهنگ های رضوی، نواهنگ های رضوی، تصاویر ویژه رضوی،‌ گالری حریم رضوی، حرم از گذشته تا حال،‌ موبایل اسلامی، قفسه و مقالات، بخش های اصلی این ویژه نامه را در بردارد.

در بخش نواهنگ های رضوی، مطالبی همچون زیارت و توسل، رینگتون های رضوی، مولودی، نوای نقّاره خانه، باخادمان بهشت رضوی،‌ کلیپ های صوتی، سرود و موسیقی،‌ درد دل با امام رضا(ع)، ‌شعر خوانی،‌ سخنرانی و حکایتهایی از زندگانی حضرت(ع) گنجانده شده است.

همچنین در بخش قفسه زیربخش هایی همچون کتابخانه رضوی، کتابشناسی رضوی، دانلود رایگان کتاب،‌ بانک جامع مقالات،‌ پایگاه های اینترنتی رضوی و در بخش مقالات، مقالاتی همچون در آسمان هشتم،‌ امام رضا علیه السلام و سه خلیفه عباسی، پرتویی از شخصیت امام رضا علیه السلام،‌ داستان واره هایی از دیوان خدا و هشت پرتوی نور از آفتاب هشتم منتشر شده است.

در مقاله ای از این ویژه نامه با عنوان پرتویی از شخصیت امام رضا(ع) می خوانیم:« ابن صباغ مالکی درباره حضرتش می‌نویسد: «حضرت از مناقبی والا و صفاتی پسندیده برخوردار است. نفس شریفش پاک، هاشمی نسب و از نژاد پاک نبوی است.»

بعد از جریان ولایتعهدی، روزی عبدالله بن مطرف بن هامان بر مأمون وارد شد. حضرت رضا(علیه السلام) نیز در مجلس حضور داشت. خلیفه رو به عبدالله کرد و گفت: درباره ابوالحسن علی بن موسی الرضا چه می‌گویی؟
عبدالله گفت: «چه بگویم درباره کسی که طینت او با آب رسالت سرشته شده و ریشه در گوارای وحی دوانیده است. آیا از چنین ذاتی جز مشک هدایت و عنبر تقوا می‌تواند ظاهر شود؟ »

زهد امام
ابو عباد گفت: حضرت رضا در تابستان روى بوریا در زمستان روى پلاس مى‏نشست و لباس خشن مى‏پوشید مگر موقعى که میان جمعیت می رفت که خود را براى آنها مى‏آراست.

علم امام
ابو ذکوان گفت: از ابراهیم بن عباس شنیدم که میگفت: هر چه از حضرت رضا علیه السّلام مى‏پرسیدند میدانست از زمان او کسى راجع بتاریخ گذشته تا آن روز از حضرت رضا واردتر نبود مأمون او را آزمایش میکرد به سؤال‏ها در هر مورد. جواب آنها را میداد تمام سخن و جواب و مثالى که مى‏آورد از قرآن استفاده مینمود در هر سه روز یک مرتبه قرآن را ختم میکرد.
میفرمود: اگر بخواهم در کمتر از سه روز ختم کنم میتوانم ولى بهر آیه‏اى- که میرسم در آن دقت میکنم که در باره چه چیز و چه زمانى نازل شده بهمین جهت در هر سه روز یک مرتبه ختم میکنم.

آداب معاشرت امام
ابراهیم بن عباس گفت: هرگز ندیدم حضرت رضا علیه السّلام با سخن خود کسى را برنجاند و هرگز ندیدم سخن کسى را قطع کند تا او صحبت خود را تمام میکرد و هرگز محتاجى را رد نکرد بقدرى که قدرت داشت. هرگز پاهاى خود را مقابل کسى که نشسته بود دراز نمیکرد و نه تکیه میکرد در مقابل کسى که نشسته بود و هرگز غلامان خود را ناسزا نمیگفت: و ندیدم که آب دهان بزمین بیاندازد و نه هرگز در موقع خنده قهقهه نمیزد خنده آن جناب تبسم بود.
در خلوت سفره‏اش را می گستردند غلامان خود را بر سفره خویش مینشاند حتى دربانها و مهتر چهارپایان را،

عبادت امام
شبها کم میخوابید و بسیار بیدار بود بیشتر شبها از ابتداى شب تا صبح شب زنده‏دار بود خیلى روزه میگرفت روزه سه روز در ماه از او فوت نمیشد میفرمود: این سه روز روزه تمام عمر است خیلى کمک میکرد و صدقه میداد در پنهانى بیشتر در شبهاى تاریک چنین کارى را میکرد هر کس بگوید چون او در مقام و شخصیت دیده است باور نکنید.

اطعام فقرا
معمر بن خلاد گفت. هر وقت سفره براى حضرت رضا مى- گستردند قدحى نزدیک آن جناب می گذاشتند از هر غذائى بقدرى برمی داشت و در آن قدح می ریخت بعد دستور می داد بفقراء بدهند؛ بعد این آیه را میخواند: «فلا اقتحم العقبة» سپس می فرمود: خداوند می داند که همه مردم قدرت بنده آزاد کردن ندارند براى آنها راهى براى بهشت گشوده با غذا دادن بفقرا».

علاقه مندان به استفاده از این ویژه نامه اینترنتی می توانند به پایگاه اینترنتی مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان به نشانی http://www.tebyan.net مراجعه کنند./919/پ202/ع

ارسال نظرات