۰۲ آبان ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۱۵۴۷۶
دبیرکل حزب الله لبنان: /بخش دوم/

آمریکا با داستان سازی خواستار کشاندن ایران بر سر میز مذاکره بود

خبرگزاری رسا ـ سید حسن نصرالله در گفت و گو با شبکه المنار به بررسی و بیان دیدگاه های حزب الله پیرامون تحولات اخیر جهان عرب و اسلام پرداخت.
سيد حسن نصرالله سيد حسن نصرالله
به گزارش خبرگزاری رسا سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المنار با اشاره به زمان بندی اتهام زنی آمریکا علیه ایران مبنی بر دست داشتن در سوء قصد به جان سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، گفت: بنابر اطلاعات ما آمریکایی ها خواستار ارتباط نزدیک و تماس مستقیم با ایران بودند، اما ایران نپذیرفت؛ چرا که هدف اصلی آمریکایی ها، گفت و گو پیرامون عراق و افغانستان بود و سرباز زدن ایران، آنها را به خشم آورد و در همین راستا داستان ترور سفیر عربستان را سر هم کردند و بدین طریق می خواستند طرف ایرانی را سر میز مذاکره بکشانند.

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه نشست هایی که با طرف ایرانی در اروپا برگزار می شد با میانجی گری کشورهای اروپایی بود و در حالی که آمریکا خواستار مذاکره مستقیم و بی واسطه بود که ایران آن را نمی پذیرفت، افزود: آمریکا با بهره برداری از این داستان به دنبال تنش زایی در منطقه است و علت اصلی مساله ترور سفیر عربستان در واشنگتن، حاضر نشدن ایران برای برقراری رابطه مستقیم با آمریکاست.

وی با بعید شمردن احتمال حمله آمریکا علیه ایران با وجود پیامدهای سنگین حضورش در افغانستان و عراق و بحران اقتصادی کنونی که با آن دست و پنجه نرم می کند، گفت: آمریکا در بحران عمیق مالی و اقتصادی به سر می برد به گونه ای که یکی از نامزدان جمهوری خواه آمریکا خواستار متوقف کردن کمک های خارجی این کشور حتی به رژیم صهیونیستی شده است؛ بنابراین، آمریکا نه به دنبال جنگ، که به دنبال مذاکره با ایران است.

سید حسن نصرالله با اشاره به بحران بحرین، تاکید کرد که همبستگی ما با ملت بحرین است نه با طایفه خاصی در این کشور و افزود: حق ملت بحرین با دور ماندن از رسانه های عربی پایمال می شود، چراکه این انقلاب، انقلابی است برای ایجاد تغییر و اپوزیسیون بحرینی فاقد تجهیزات رسانه ای برای منعکس کردن اخبار خود است. آن چه در این کشور رخ می دهد جنبش مردمی، ملی و مسالمت آمیزی است که مورد خشونت و قلع و قمع قرار گرفته است، اما باور من این است که ملت بحرین به خواسته های خود خواهند رسید، تنها از آنها می خواهیم که وحدت خود را حفظ کنند.

وی از سوی دیگر، عملیات تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی را دستاوردی بزرگ خواند و با ستودن پایداری اهالی نواره غزه که رژیم صهیونیستی را به پذیرش این توافق واداشتند و توانمندی حماس که توانست شروط خود را تحمیل کند، افزود: گزینه مقاومت و نقش اثربخش آن به آزادی اسیران انجامید.

دبیرکل حزب الله لبنان، فلسطین را معیار واقعی ادعاهای آمریکا پیرامون حقوق بشر و دموکراسی دانست و تاکید کرد: جنبش های کنونی در منطقه همسو را منافع فلسطین است و در نتیجه نه آمریکا و نه هیچ کس دیگری نمی تواند، احساسات امت عربی و اسلامی را تغییر دهد و ساختار استراتژیک منطقه نیز بر ضد منافع رژیم صهیونیستی تغییر یافته است و دشمن اشغالگر نیز به این امر اعتراف کرده است.

وی پیرامون اوضاع سوریه و پایان بحران در این کشور، ابراز داشت: آشکارا گفتیم که نظام حاکم در سوریه در برابر سیاست های آمریکا و پروژه های آمریکایی ـ صهیونیستی ایستاده است و هیچ کس نمی تواند این مساله را انکار کند یا نادیده بگیرد و هم اکنون سران نظام حاکم در سوریه به دنبال اجرای اصلاحات هستند و اگر نظام وابسته به آمریکا و مخالف اصلاحات بود، بدون تردید در کنار مخالفان سوری می ایستادیم.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه سوریه در برابر پروژه های آمریکا برای منطقه ایستاده است و به ناکام ماندن پروژه خاورمیانه جدید یاری رسانده است، گفت: سوریه یاور مقاومت در عراق و لبنان بوده است و بشار اسد، تنها کسی بود که مقاومت را در عراق پیش برد و در مقاومت فلسطین و لبنان مشارکت داشت و نقش مهمی در پیروزی های مقاومت ایفا کرد.

وی هدف از آشوب های سوریه را برکناری دولت مقاومت و بازدارندگی دانست و با ابراز اینکه اگر اسد به دیدار آمریکایی ها می شتافت، تمام این قیل و قال خاتمه می یافت، تظاهرات گسترده مردمی اخیر در سوریه در حمایت از بشار اسد را خاطرنشان ساخت و گفت: سوریه در طول سال های گذشته در برابر فشارهای آمریکایی استوار ماند و اگر ملت با دولت همراه نبود چنین استقامتی امکان پذیر نبود./981/ب901/گ
ارسال نظرات