۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۵۵۵۳
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

منشور جامع تبادل فکری بین‌ادیان بر مبنای تعامل علمی طراحی شود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه خواستار طراحی منشور جامع گفت‌وگو و تبادل فکری بین‌ادیان بر مبنای تعامل علمی و شناسایی مبانی فکری مشترک این دو دین بزرگ و جهانی اسلام و مسیحیت و تلاش در تحکیم آن از سوی متفکران و مراکز دینی شد.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، امروز در همایش اسلام و مسیحیت ارتدوکس به بیان راهبردهای گفت‌وگو بین ادیان اسلام و مسیحیت پرداخت و با تأکید بر جریان گفت‌وگو و تعامل فکری در عالی‌ترین سطوح، خواستار تهیه و طراحی منشور جامع گفت‌وگو و تبادل فکری بر مبنای تعامل علمی و فکری و گسترش آن به حوزه مبادله اطلاعات شد.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که اسلام و مسیحیت بزرگ‌ترین ادیان الهی و دارای مشترکات فراوانی هستند، افزود: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت در مجرای منطقی، سالم و صحیح زمانی محقق می‌شود که قلمروهای پیشِ ‌روی آن باید مورد تأمل بیشتر قرار گیرد.
 
وی با اشاره به تفاوت‌های اساسی اسلام و مسیحیت در حوزه اعتقادی و کلامی، اشتراک‌های فکری و اعتقادی این دو دین را کم ندانست و گفت: جبهه‌ای قوی کیان تفکر الهی دو دین را تأمین می‌کند و نظریه‌های فراوانی در حوزه‌های فلسفی و کلامی در برابر اندیشه الهی و اعتقاد به غیب ارایه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: دانشمندان، متفکران و مراکز دینی وظیفه دارند اصول و مبانی فکری مشترک این دو دین بزرگ جهانی را به درستی شناسایی و در تحکیم آن مبانی مشترک تلاش کنند؛ این تلاش مشترک، جبهه الهیون و اندیشه معتقد به غیب را در عالم تقویت کرده و در انتقال پیام‌های اساسی اندیشه الهی به عالم نقش مؤثری دارد.
 
وی با بیان این‌که حکمت متعالیه یکی از مترقی‌ترین فلسفه‌های اسلامی است که از سوی صدرالمتألهین شیرازی پایه‌ریزی شده، ابراز داشت: مبانی مهمی در حوزه‌های معرفت‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی و هستی‌شناسی سرزمین ایران وجود دارد که می‌تواند حلقه‌های وصل همه الهیون در عالم باشد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اخلاق‌مداری در حوزه‌های مختلف افزود: محور اخلاق در همه ادیان مورد توجه است و بخش عمده‌ای از زندگی بشر را می‌توان با اخلاق و معیارهای اخلاقی تطبیق کرد؛ بدون تردید در این حوزه شاهد مشترکات فراوانی میان ادیان الهی هستیم.
 
وی محور حقوقی فقهی را از دیگر موارد گفت‌وگو بین دو دین برشمرد و ابراز داشت: حوزه فقه و احکام در اسلام بسیار وسیع و گسترده‌ بوده و اکنون در شهر مقدس قم مراجع و علمای بزرگ و مکاتب متعدد فقهی و حقوقی بر پایه اسلام استوار و درجریان است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی دسترسی به فقه و عقود مشترک بین ادیان در حوزه نگاه حقوقی و فقهی را امکان‌پذیر دانست و خواستار توجه به تلاش‌ها و گفتمان علمی در حوزه فقه و حقوق مشترک میان ادیان الهی و دو دین اسلام و مسیحیت در نشست‌ها و پژوهش‌های آینده شد.
 
وی حاکمیت بخشی به مبانی الهی و اندیشه‌های آسمانی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی را به عنوان چهارمین محور تقویت اشتراکات بین دو دین عنوان و ابراز کرد: بسیاری از تولیدات معاصر از پارادایم وحی و ارتباط با اندیشه‌های الهی فاصله گرفته است.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه افزود: برای نهادینه کردن مبانی وحیانی و اندیشه‌های الهی در حوزه علوم اجتماعی و انسانی در ایران و برخی کشورهای اسلامی تلاش‌های بسیاری انجام شده است و این به معنای آن نیست که علوم انسانی و اجتماعی را از ارزش خود ساقط کنیم یا نقش آن را کم بشماریم.
 
وی تصریح کرد: تفکر الهی و نگاه قدسی به جهان و انسان نقش مؤثری در تمام حوزه‌های علمی ایفا می‌کند و عقب‌‌نشینی دانشمندان مسلمان از ایفای نقش معرفتی در حوزه علوم اجتماعی وا نسانی پذیرفتنی نیست و البته در دنیای مسیحیت و اسلام گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که حوزه فلسفه‌های خاص و مضاف و نظریات کلان در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و ساحت‌های مختلف زندگی بشر محور پنجم و حوزه روش‌شناسی تفسیر متون دینی محور ششم این اشتراکات است، گفت: نظریه‌های متعددی در جهان اسلام به ویژه در حوزه‌های شیعی در دو زمینه وجود دارد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار نزدیک شدن دو تفسیر قرآن کریم و کتاب مقدس به هم شد و افزود: بخشی از مشکلات امروز جهان و بشریت هم‌فکری و دستیابی دو دین اسلام و مسیحیت در آن موضوع‌ها و رسیدن به منشورها و قواعد تعریف شده است که می‌تواند در کاهش دردهای بشر و ارتقای اخلاق و فضیلت در میان انسان‌ها کمک کند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم توجه به مسأله خانواده، محیط زیست، کاهش فقر و فاصله‌های طبقاتی و از بین رفتن جنگ، اشغال و تجاوز را از جمله محورهای مهم در گسترش اخلاق در میان انسان‌ها دانست و نقش خانواده را در همه دنیا ارزنده توصیف کرد.
 
وی با اشاره به تهدیدهایی که کیان خانواده را فرو می‌ریزد و آن را مورد مخاطره جدی قرار می‌دهد، اظهار داشت: بدون تردید اندیشه الهی و تفکرات آسمانی و معارف دو دین در حوزه خانواده و نقش زن و مرد و جایگاه خانواده و قواعد و اصولی که باید بر خانواده حاکم باشد، ارمغان‌های بسیاری برای بشر امروز دارد.
 
رییس جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: فقر از موضوع‌های مهمی است که عدالت را در جهان تهدید می کند؛ فاصله‌های بین شمال و غرب و تمرکز سرمایه و انباشته شدن ثروت در قطب‌های معینی از دنیا، قطعا آینده سختی را برای بشریت رقم خواهد زد.
 
وی تصریح کرد: بدون تردید اگر تئوری عدالت که در ادیان الهی وجود دارد و اسلام و مسیحیت بر آن تأکید می‌کنند، به درستی تبیین و به صورت یک منشور جدی از سوی عالمان دین و متفکران اسلام و مسیحیت ارایه شود، چهره دنیا تغییر خواهد یافت.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: ادیان با رویکرد قدسی و آسمانی می‌توانند در این زمینه به تلاش مشترک علمی پرداخته و طرحی را برای دسترسی به سندهای جهانی و مطالبه جدی از سیاستمداران طراحی کنند.
 
وی از جنگ، اشغال و تجاوز به عنوان پدیده مشکل‌آفرین دیگری در دنیا نام برد و با بیان این‌که رویکرد قدسی و الهی در این زمینه قطعا دیدگاه‌ها و نظریه‌های اساسی دارد، خواستار تبیین دیدگاه‌های مشترک الهی و قدسی به صورت منصفانه و سنجیده در این حوزه شد.
 
این استاد حوزه حرکت‌های افراطی منجر به ترور و ستم و نیز دیکتاتورهای آشکار و دیکتاتوری‌های پنهان را بسیار خطرناک توصیف کرد و جهانی شدن و تلاش پاره‌ای از سیاستمداران برای هضم خرده‌فرهنگ‌ها و رساندن عالم به یک فرهنگ مهاجم و یک دست مورد قبول ندانست و بر تبیین جهانی شدنی که در درون آن جای تفکر و اندیشه‌ورزی باقی بماند و فرهنگ‌ها و تمدن‌ها جایگاه خود را داشته باشند، تأکید کرد.
 
وی به بیان راهبردهای گفت‌وگو بین ادیان اسلام و مسیحیت پرداخت و با تأکید بر جریان گفت‌وگو و تعامل فکری در عالی‌ترین سطوح، خواستار تهیه و طراحی منشور جامع گفت‌وگو و تبادل فکری بر مبنای تعامل فکری و تعامل علمی و فکری را به حوزه‌هایی مانند مبادله اطلاعات برسد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خواستار توجه به سوابق روابط اسلام و مسیحیت و کنکاش در پاره‌ای از برخوردها و معالجه آن شد و با بیان این‌که تفسیر مذهبی از برخوردها ارایه نشود، ابراز داشت: اسراییل که خود را یک پدیده یهودی صهیونیستی می‌داند دینی نیست بلکه یک پدیده سیاسی است.
 
وی با بیان این‌که اشغال و تجاوز از سمت غرب نباید مسیحی برداشت شود و از این طرف هم برخی از مشکلات نباید اسلامی تلقی شود، تصریح کرد: قرائت انقلاب اسلامی از اسلام تفسیری عادلانه، حکیمانه، شجاعانه، ستم‌ستیز و مبتنی بر مبانی عقلانی و رعایت ضوابط عقلانی و اخلاقی است. /920/پ201/ع

ارسال نظرات