۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۱۵۸۵۳
غلامحسین الهام خبر داد؛

نخستین مجموعه تبیین مبانی فقهی شورای نگهبان منتشر ‌شد

خبرگزاری رسا ـ مشاور حقوقی رییس جمهور از انتشار نخستین مجموعه تبیین مبانی فقهی شورای نگهبان خبر داد و ابراز امیدواری کرد با انتشار این مجموعه، بخش‌های حوزوی به تبیین، نقد و بررسی این نظرات بپردازند.
غلامحسين الهام، عضو حقوقدان شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین الهام، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و مشاور حقوقی رییس جمهور، امروز در همایش فقه سیاسی و نظام‌سازی اسلامی از انتشار نخستین مجموعه تبیین مبانی فقهی شورای نگهبان خبر داد و گفت: این مجموعه به زودی در اختیار پژوهشگران حوزه و دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که امروز در ذهن دانشجویان حقوق مکرر این گفته القا می‌شود که نظام اسلامی دارای یک انسجام علمی حقوقی نیست، اظهار داشت: در فقه اسلامی حداقل درباره سیاسات، حقوق کیفری و قضایی در طول بیش از هزار سال مسایل منقح فقهی وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: متأسفانه هنوز این شبهه در ذهن دانشجویان تکرار می‌شود که نظام جزایی اسلام اصول کلی جزایی ندارد و یک نظام علمی نیست، بلکه یک سیستم مسأله محور است که جز به مسایل به صورت خاص و از طریق اخبار و روایت پاسخی نداده است.

وی با بیان این‌که براساس این شبهه منطق معقول قابل کشف و دستیابی در حقوق اسلامی وجود ندارد، گفت: هنوز هم یک اندیشمند که در رساله خود مسایل فقهی را تبیین می‌کند به نشناختن مرز فقه و حقوق متهم می‌شود و گاهی هم به او گفته می‌شود این مسایل فقهی است و نه حقوقی.

الهام مشخص شدن دامنه این بحث و شکل دادن نظام علمی سیاسی فقهی اسلام در همه عرصه‌ها حقوقی را ضروری دانست و اظهار داشت: تبویب در قواعد فقهی حل شدنی و امکان‌پذیر است؛ چراکه با بحث‌های فقهی استدلالی بخش عمده آن توسعه پیدا کرده و کمال ذاتی خود را بروز می‌دهد.

وی در ادامه به اسناد تاریخی و منابع بسیار مبتنی بر فقه سیاسی اشاره کرد و با بیان این‌که فقه شیعه با تمان نقدها و تخطئه‌ها رشد کرده است، گفت: شورای نگهبان قانون اساسی بیش از سه دهه است که به ارزیابی قوانین جمهوری اسلامی از نظر انطباق با فقه پرداخته و صدها نظریه فقهی را استنتاج کرده است.

الهام از فقهای شورای نگهبان خواست که این نظریه‌ها را که حاصل تلاشی عالمانه و جدی است با استدلال بیشتری همراه و اعلام کنند و تشکیلاتی مانند مجمع مشورتی فقهی که رهبر معظم انقلاب برای تقویت این بخش و توسعه فقه سیاسی ایجاد و نهادسازی کرده‌اند، این ظرفیت را ایجاد ‌کند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات شورای نگهبان به همت محققان جوان حوزوی و دانشگاهی توانسته است مبانی نظریات شورای نگهبان را در عرصه حقوق اداری، دیوان عدالت و عرصه قوانین تبیین و براساس مذاکرات فقهی شورای نگهبان مبانی استدلالی این نظرات را منتشر کند.

الهام با بیان این‌که نخستین مجموعه تبیین مبانی فقهی شورای نگهبان به همت مرکز تحقیقات شورای نگهبان و با همکاری سازمان سمت منتشر شده است، ابراز امیدواری کرد که با انتشار این مجموعه، بخش‌های حوزوی به تبیین، نقد و بررسی این نظرات اقدام کنند.

وی توسعه حقوق در دانشگاه را مستلزم توسعه فقه استدلالی با تبویبی جدید و دسترسی آسان دانشجو به این منابع دانست و تصریح کرد: با تبیین این نظرات فرصت‌هایی برای رشد فقه استدلالی ایجاد و نیازهای جامعه دانشگاهی برای انجام تحقیقات علمی، منابع قابل دسترس و دسته‌بندی شده، برطرف می‌شود./920/پ202/ع
ارسال نظرات