۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۰۱۷
آیت الله وحید خراسانی:

ثمره حرکت در صراط مستقیم، همراهی با انبیا، اولیا و شهدا است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله وحید خراسانی، حضرت خاتم(ص) را منت خداوند تبارک و تعالی بر مؤمنان دانست و ثمره حرکت در صراط مستقیم را معیت و همراهی با انبیا و اولیای الهی و شهدا ذکر کرد.
درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه در درس تفسیر خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ، تاکید کرد: وجود حضرت خاتم منت خداوند تبارک و تعالی بر مؤمنین است.

وی افزود: مؤمنان چه کسانی هستند این خود بحث مفصلی دارد؛ مؤمن ساده نیست، آن ابراهیمی که دارای آن مقام و خلیل الرحمن است، نص قرآن می گوید انه من عبادنا المؤمنین، این است که تصور مطالب قرآن فوق این است که ما پنداشته ایم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: مؤمن یک بار از نظر فقهی بحث می شود در قبال اسلام و نسبت به این اسلام و ایمان که در بحث فقه مفصلا مورد بررسی قرار خواهیم داد، یک بار نیز عمق مقام ایمان مورد بحث قرار می گیرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: این بعثت غیر از بعثت موسی، عیسی و ابراهیم علیهم السلام است، این بعثتی است که لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ، حال آن پیامبری که خودش منت است، بیان او این است که خدا بر من منت نهاد، از اینجا باید فهمید سُور قرآن کریم چیست که این تعبیرات در موارد آنها به کار رفته است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: آن منت خداوند تبارک و تعالی بر پیامبر(ص) این است که بر او سوره حمد را نازل کرد، باز آنچه منتهی الیه کلام است در این سوره این جمله آمده است «اهدنا الصراط المستقیم، صراط الذین انعمت علیهم»

وی با بیان اینکه باید در تفاسیر آیات دقت بسیار کرد، اظهار داشت: مباحث فوق العاده عمیقی در یک کلمه قرآن نهفته است و وجود دارد که باید پیرامون آن تامل و دقت فراوان کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی تاکید کرد: عمده مطلب فهم و درک مطالب قرآن است، کسی می فهمد که بفهمد مِلکی برای کسی نیست، کسی ابدا مالک هیچ نیست، نه مالک نفس نه مالک ما یتعلق بالنفس، همه مملوک اوست.

وی افزود: ملکیت خود شامل دو قسم اعتباریه و حقیقیه است، مالک حقیقی یکی است کمال توحید نیز در این است که بفهمد مالک اوست آن هم به ملکیت حقیقیه، وقتی مالک شد به ملکیت حقیقیه هر تصرفی به حکم عقل، حق اوست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: خداوند تبارک و تعالی یک آیت و نشانه از ملکیت حقیقیه در وجود انسان قرار داده است که بفهمیم نمونه ملکیت او نسبت به کائنات چه جور است همان گونه که تا اراده کند آن صورت محقق می شود و به مجرد اینکه نظر را برگرداند محو می شود «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ‌»

وی بیان داشت: در عین حال باز هم باید با تمام وجود بفهمیم که تمام اینها ملک من نیست شاهد آن این است که به یک چرت می گیرد آن کسی که «لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ» با یک چرت نه عالم از علم خبر دارد و نه فقیه از فقه و نه رییس از ریاست و نه سلطان از سلطنت و نه رعیت و هیچ نمی ماند.

این مرجع تقلید افزود: با یک تنبه صبح که بیدار می کند همه را می دهد، این نمونه را به ما داده است، حال اگر تو که مالک مجازی هستی در صُور ذهنیه تصرف کنی آیا مسؤولی؟ ابدا. چراکه هر آنچه خدا گفته و می گوید عین عدل است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: کسی این را می گوید که گفت «یَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ» آن کسی انجام می دهد که کنار قبر پیامبر(ص) آمد دو رکعت نماز خواند و سپس رسول خدا را دید گفت برو به عراق «شاء الله ان یراک قتیلا مرملا بدمائک»، گرفت و حرکت کرد.

این مرجع تقلید بیان داشت: کیست که این کار را بکند، یک حسین بن علی(ع) باید در عالم پیدا می شد او این گونه است بعد هم همه کار را کرد. آنچه کسی که نفهمیده این است که وقتی که شمر آمد در آن غوغا نص حدیث صحیح است که «بکی علیه ما یری و ما لایری» عالم مرکب از مرئی و نامرئی است همه آنها در این هنگام گریه کردند اما خود او به هنگام بریدن سر خنده کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی یادآور شد: آن گاه نهایت کار و عدل مطلق این است که می گوید بکشید خودتان را، خود کشتن اگر از او باشد عدل محض است، منتهی مهم این است که عدل او از فضل قابل انفکاک نیست، در عین عدل این مقدمه می شود ذی المقدمه نیز این است که اجر عظیمی را به همراه دارد که گفتنی نیست و آنها را به صراط مستقیم هدایت می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: حالا باید فهمید صراط مستقیم یعنی چه، خود خدا این صراط مستقیم را توضیح می دهد، منتهی در همچنین قضیه ای با چنین مقدمه و مؤخره ای «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولٰئِکَ رَفِیقاً» توضیح صراط الذین انعمت علیهم در سوره حمد در اینجا بیان شده است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی تاکید کرد: آن صراط مستقیم ثمره آن هدایت شد و ثمره آن صراط مستقیم معیت با نبیین از آدم تا خاتم و جمیع شهدا من الاولین الی سیدالشهدا(ع) است. /924/پ201/ج
ارسال نظرات