۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۱۶۸۸۴
عضو شورای استانی حوزه ‌علمیه آذربایجان شرقی:

علامه طباطبایی احیاگر مکتب تفسیری قرآن به قرآن بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی گفت: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان از تحمیل پیش دانسته‌ها و پیش فرض‌ها بر قرآن پرهیز کرده است.
حجت الاسلام حاجي زاده، امام جمعه اهر تفسير الميزان
حجت الاسلام ناصر حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت روز بزرگداشت علامه طباطبایی صورت گرفت، اظهار داشت: تفسیر قرآن به قرآن که شیوه تفسیری علامه است، به معنای استفاده حداکثری از آیات در فهم معنا و مراد آیات قرآن، که همواره مورد پذیرش قرآن‏پژوهان بوده است.

وی با بیان این‌که علامه طباطبایی این نظریه فقهی و قرآنی را به مرحله عمل رساند، خاطر نشان کرد: بدون تردید می توان آن عارف بالله و عالم متقی را احیاگر مکتب تفسیری قرآن به قرآن دانست، چراکه آن مرحوم معتقد بود که قرآن تبیان لکل شی و نوری است که نیاز به کسب نور ندارد، از همین رو فهم قرآن متوقف بر چیزی نیست.

امام جمعه شهرستان اهر با بیان
این‌که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از تحمیل پیش دانسته ها و پیش فرض ها بر قرآن پرهیز کرده است، گفت: بهترین روش برای رسیدن به مقصود آیات، روش تفسیری علامه طباطبایی است و نظریه پردازی دقیق قرآنی از این روش ممکن است.

حجت الاسلام حاجی زاده ادامه داد: یک‌هزار و 729 صفحه از تفسیر المیزان به بخش روایی اختصاص دارد که نزدیک به یک پنجم آن را تشکیل می‌دهد، منابعی که علامه در المیزان از آن استفاده کرده، 135 منبع حدیثی است که بسیاری از آنها از منابع دست اول شیعه و سنی است.

وی همچنین با اشاره به روش تفسیر قرآن به قرآن اهل سنت تصریح کرد: تفسیر اهل سنت بیشتر متمرکز بر ارتباط لفظی آیات است، اما روش علامه طباطبایی در قالب لفظ محصور نمانده و به پیوند معنایی و مفهوم آیات توجه دارد.

حجت الاسلام حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه بیش از بیش محققان و طلاب حوزه های علمیه نسبت به آثار و اندیشه های علامه طباطبایی(ره) شد و اظهار داشت: متأسفانه شخصیت آن علامه و عارف حقیقی تحت الشعاع اثر ماندگار المیزان قرار گرفته، در حالی‌که آن مرحوم در بسیاری از علوم روز نیز مسلط بوده است.

وی در پایان با بیان این‌که آثار علامه طباطبایی در حوزه های علمیه مهجور مانده است، افزود: نخستین نقشی که علامه طباطبایی برای روایات بر شمرده، نقش تعلیمی است و اگر کسی بخواهد علامه را بشناسد، می‌تواند مقدمه تفسیر المیزان را بخواند./935/ت302/س
ارسال نظرات