۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۲۹۵
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین:

مباهله روز حقانیت دین اسلام است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان این که مباهله روز حقانیت دین اسلام است، گفت: اگر غدیر تداوم رسالت است مباهله اثبات رسالت است.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين
حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری‌ افزود: ماجرای مباهله یکی از وقایع بزرگ زمان پیامبر اکرم (ص) است تا بار دیگر حق بر هر چه غیر آن پیروز گردد، اگر غدیر تداوم رسالت است مباهله اثبات رسالت است.

وی اظهار داشت: روز مباهله روزی است که همه اسلام در مقابل مذاهبی که خود را بر حق می دانستند، ایستاد، در این روز میسحیان نجران در عین ناباوری حضور پیامبر(ص) و خاندان ایشان را در محل مباهله درک کردند و دریافتند که اگر حق با ایشان نبود با فرزندان خردسال خود به این مکان نمی آمدند.

حجت الاسلام نعمت الهی افزود: خداوند پیش از نازل کردن آیه مباهله، در آیاتی چند به چگونگی تولد عیسی(ع) می پردازد و مسیحیان را با منطق عقل و استدلال روبرو می کند و از آنان می خواهد که عاقلانه به موضوع بنگرند.

وی اضافه کرد: بنابراین پیامبر اکرم(ص) در ابتدا سعی کرد با دلایل روشن و قاطع آنان را آگاه کند، اما چون استدلال موجب تنبه آنان نشد و با لجاجت و ستیز آنان روبه‌رو شد، به امر الهی به مباهله پرداخت.

حجت الاسلام نعمت الهی با اشاره به این که در این روز، حضرت محمد(ص) تصمیم گرفت تا با بزرگان مسیحیان نجران به مباهله بپردازد، در مباهله طرفین، همدیگر را نفرین می‏‌کنند و برای طرفی که راستگو نیست درخواست عذاب می کند، ادامه داد: هنگامی که سران هیأت نمایندگی مسیحیان نجران، پیامبر اسلام را به همراهِ تنها چهار نفر از اهلِ بیتش شامل امام علی(ع) حضرت زهرا(س) و امام حسن و امام حسین(ع) مشاهده کردند، باتعجب دریافتند که پیامبر به استجابت دعای خود و همراهانش، اعتقاد راسخ دارد، از این رو اسقف نجران از رسول اکرم تقاضای مصالحه و بخشش کرد و این جریان، حقانیت اسلام و منزلت اهل‏بیت پیامبر را به روشنی آشکار ساخت.

مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین افزود: خداوند در آیه 61 سوره آل عمران می فرماید‌«هرگاه بعد از دانشی که به تو رسیده، کسانی با تو به ستیز برخیزند، به آنها بگو بیایید فرزندانمان، فرزندانتان، زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم».
 
وی اظهارداشت: آیه مباهله در حق اهل بیت پیامبر نازل شده و پیامبر تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد فرزندانش امام حسن‌(ع) و امام حسین‌(ع) و دخترش حضرت فاطمه‌(س) و دامادش امیرالمومنین علی (ع) بودند، بنابراین منظور از «اَبْنائَنا» در آیه منحصرا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ومنظور از «نِساءَنا» حضرت فاطمه‌(س) و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها امام‌(ع) است، این آیه هم چنین به این نکته لطیف اشاره دارد که امیر مؤمنان علی (ع) در منزلت جان و نفس پیامبر است./950/ت302/س

ارسال نظرات