۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۱۸۰۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

امر به معروف و نهی از منکر برتری‌دهنده امت اسلام در برابر امت‌های دیگر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه قم گفت: خداوند تبارک و تعالی به این دلیل فرمود شما بهترین امت برای مردم هستید، که امر به معروف و نهی از منکر می کنید، در حالی که این فریضه در دیگر امت ها وجود ندارد.
زنان در جامعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم بلوکی، استاد حوزه و دانشگاه‌ قم، روز گذشته در همایش نقش بانوان در احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در خانواده و جامعه که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: وقتی امام حسین‌(ع) در احیای امر به معروف و نهی از منکر، همه مراحل را پشت سر گذاشته و متوجه شد این فریضه جز با اهدای جانش بر پا نمی شود، فرمودند‌ اگر دین پیامبر‌(ص) جز با جان من زنده نمی‌شود، پس ای شمشیرها مرا دریابید.

بلوکی افزود: بنا به فرموده ائمه اطهار‌(ع) همه واجبات به وسیله فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام می گیرد یعنی اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود، نماز، روزه، حج، خمس، زکات و دیگر اعمال اسلام نیز احیا خواهد شد و عشق و محبت بر جوامع حکومت خواهد کرد.

وی ادامه داد: خداوند به وسیله امر به معروف و نهی از منکر، گروهی از مسلمانان را بر دیگران برتری داد و این فریضه تنها مختص به مردان نیست بلکه خداوند در برخی آیات، بعضی از مسائل در احیای امر به معروف و نهی از منکر را مختص بانوان اعلام کرده است.

بلوکی، تربیت فرزندان و خانواده را از وظایف بانوان عنوان و بیان کرد: زنان، مربیان خانواده بوده و به این طریق، مربیان جامعه‌ای هستند که در آن زندگی می‌کنند.

مدرس حوزه و دانشگاه قم افزود: زنان همان‌گونه که زندگی کرده و خانواده خود را تربیت کنند، این تربیت خانواده به جامعه نیز سرایت کرده و آن را خواهد ساخت؛ بنابراین نقش بانوان در احیای امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت ویژه ای در اسلام برخوردار است.

بلوکی اظهار داشت: مادران به این دلیل که از ارکان خانه و خانواده هستند در احیای امر به معروف و نهی از منکر نقش بسیار مهمی دارند چرا که انجام این فریضه الهی در تمام جوامع و در همه زمان‌ها نقش‌آفرین است و مسیر زندگی جوامع را مشخص می سازد.

وی با بیان این‌که بعضی مادران با این عنوان که جامعه در تربیت فرزندمان دخیل است، از تربیت فرزندانشان دست برداشته و عقب نشینی می‌کنند، گفت: بیش از آن‌که جامعه مسؤول باشد، شما مسؤول تربیت فرزندتان هستید و اگر می خواهید کودکانتان در بیرون از خانواده تحت تاثیر تفکرات و رفتارهای منفی قرار نگیرند باید طوری تلاش کنید که افسار تربیتی فرزندتان را به دست گیرید.

بلوکی افزود: برای این‌که کودکانتان به نصیحت‌هایتان گوش کرده و زود خسته نشوند، باید در امر و نهی کردن ابتدا به او بفهمانید که دوستش دارید و همه این نصیحت‌ها به این دلیل است که وجودش برای شما مهم است و خطاهایش سبب آزار و رنجش شما می شود.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید در تربیت فرزندان دنبال لحظه‌ها باشید و در لحظات خوش، فرزندانتان را نصیحت کنید نه هنگامی که کار خطایی از او سر می‌زند؛ چرا که هیچ فرزندی با پرخاش پدر و مادر، مؤمن نشده و نخواهد شد.

بلوکی با بیان این‌که خانواده خوب سبب ایجاد جامعه خوب می شود، اظهار داشت: جامعه هیچ‌گاه از خانواده جدا نمی شود و اگر امر به معروف و نهی از منکر درست انجام شود کارساز خواهد بود و در جامعه نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: تربیت فرزندان تنها محدود به اعتقادات و مسائل عبادی و دینی نیست؛ بلکه مسائل فرعی مانند ورزش و تفریح را نیز شامل می‌شود.

بلوکی با بیان این‌که باید آهسته و پیوسته روید تا به مقصد برسید، تاکید کرد: برای امر و نهی کردن اهل خانواده باید در نظر داشته باشید که مسائل را دائما تکرار نکنید؛ زیرا فرزندانتان حوصله شنیدن نصیحت دائم را ندارند. تکرار و تداوم در عمل خوب است نه این‌که هر لحظه در خانه امر و نهی کنید.‌/940/پ202/س
ارسال نظرات