۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۱۱۸۷۶۶
معاون پژوهش حوزه ‌علمیه سیستان‌و‌بلوچستان:

صحیفه سجادیه احیاگر فرهنگ معرفتی شیعه است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان گفت: امام سجاد‌(ع) با زبان دعا مبانی اعتقادی و فرهنگی شیعه را بیان و به وسیله آن با اندیشه‌های انحرافی مبارزه می‌کردند.
حجت الاسلام غلاميان-معاون پژوهش حوزه هاي علميه سيستان و بلوچستان
حجت الاسلام احمد غلامیان، معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان اظهار داشت: کتاب صحیفه سجادیه مجموعه‌ای از دعاها و مناجات‌های امام سجاد‌(ع) است که به نام‌های انجیل اهل بیت، زبور آل محمد و اخت القرآن معروف شده است.

وی افزود: این کتاب اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام به آنها اشاره کرده ‌است.

حجت الاسلام غلامیان گفت: صحیفه سجادیه کامله، مجموعه‌ای از 75 دعا و نیایش بوده ‌است که امام سجاد‌(ع) آن را املا کرده و امام محمد باقر‌(ع) و برادرش زید بن علی آن را در دو نسخه نوشته‌اند. زید بن علی نسخه ای که در اختیار داشته برای حفاظت از آن به متوکل بن هارون می‌دهد.

وی ادامه داد: متوکل بن هارون از اصحاب امام جعفر صادق‌(ع) است و می‌گوید از من 11 دعا ساقط شده و من 64 دعا را روایت می‌کنم. متوکل مجموعه‌ای را که در اختیار داشته به امام جعفر صادق‌(ع) عرضه کرده و با نوشته امام محمد باقر‌(ع) مقابله می‌کند و هیچ تفاوتی بین آنها نمی‌یابد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه های علمیه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امام صادق‌(ع) از مجموع 75 دعای صحیفه، 64 دعا را می‌نویسد که در مجموعه حاضر تنها 54 دعای آن موجود است.

حجت الاسلام غلامیان با بیان این‌که صحیفه سجادیه نخستین بار از سوی ویلیام چیتیک به زبان انگلیسی ترجمه شده‌است افزود: حواشی و شروح زیادی بر این کتاب نوشته شده که تعدادشان از شصت تجاوز می‌کند.

وی گفت: حتی اگر از لحاظ اسناد تاریخی نیز هیچ مدرکی برای صحیفه سجادیه نتوانیم اثبات کنیم این کتاب از نظر بلاغت حاکی از آن است که کلام معصوم‌(ع) است.

حجت الاسلام غلامیان بیان کرد: با توجه به این‌که امام سجاد‌(ع) در شرایط بسیار سختی زندگی و تحت مراقبت‌های بسیار شدید حکومتی بود و اجازه هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشت، تنها راه بیان معارف اسلامی و شیعی استفاده از زبان دعا بود که از این راه نیروهای بسیار کارآمدی را تربیت کرد.

وی ادامه داد: امام سجاد‌(ع) با اشک های خود در ضمن این دعاها و بعضا یادآوری حادثه کربلا، چهره امویان را برای همه منفور و به وسیله ادبیات دعا با اندیشه‌های انحرافی مبارزه می‌کرد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امام سجاد‌(ع) به وسیله این دعاها زمینه ایجاد حوزه علمیه امام باقر‌(ع) و امام صادق‌(ع) را فراهم کردند.

حجت الاسلام غلامیان تأکید کرد: در زمانی که بنی امیه حکومت می کرد بحران معنویت حاکم بود؛ از این رو بهترین آب زلال در کویر تفت‌دیده و بحران زده حکومت بنی امیه دعای امام سجاد‌(ع) بود و هر قطره از اشک‌های حضرت در ضمن این دعاها پتکی بود برای بیداری جامعه اسلامی و توجه کردن به عمق فاجعه کربلا.

وی افزود: دعاهای صحیفه سجادیه تلنگری است برای کسانی که از معنویت فاصله گرفته‌اند و این کتاب نورانی بهترین چشمه‌ای است که آنها می‌توانند کویر تشنه خرد را با آن سیراب کنند.

حجت الاسلام غلامیان با بیان این‌که افق‌هایی که امام سجاد‌(ع) در دعاها برای مردم باز کردند به ذهن احدی خطور نمی‌کرد، اظهار داشت: ابعاد علمی صحیفه سجادیه هنوز به خوبی تبیین نشده و آنچه فعلا از آن استفاده می‌شود، ابعاد معرفتی صحیفه سجادیه است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم اهتمام کافی از سوی خواص و همچنین عموم مردم جامعه هنوز مظلومیت این کتاب شریف پابرجا مانده است.‌/940/پ202/س
ارسال نظرات