۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۹۳۵
آیت الله جوادی آملی:

نسبت به گناه نگاهی متنفرانه داشته باشید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: گناه به منزله آلودگی است که انسان با دیدن گناه باید حداقل نگاه متنفرانه داشته باشد که با اجرای حداقل امر به معروف و نهی از منکر این مشکل حل خواهد شد.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه قم، پنج شنبه، 24آذرماه در جمع روحانیان، طلاب و اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به این که امر به معروف، تعلیم جاهل نیست بلکه با یک فرد عالم و عامد که بدون عذر گناه می کند روبه رو هستیم، گفت: ترک این فرضیه گناه و موجب کیفر خواهد بود.

وی با بیان این که خون شهیدان در هشت سال دفاع مقدس این سرزمین را پاک کرده است، ابراز داشت: گناه به منزله آلودگی است که انسان با دیدن گناه باید حداقل نگاه متنفرانه داشته باشد که با اجرای حداقل امر به معروف و نهی از منکر این مشکل حل خواهد شد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر دارای چهار بخش است که دو بخش انزجار عمومی که در چهره نمایان می شود و اطاعت دستور الهی برای همگان واجب و یک امر عمومی است، اظهار داشت: جلوگیری از گناه با قدرت، بخش خصوصی و مخصوص حکومت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگر سخنان خود به نامه 31نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: پذیرش و رد یک مطلب نیازمند برهان و دلیل است و طبق آیات الهی افرادی که بدون دلیل قرآن را رد می کنند اهل دوزخ خواهند بود.

وی با بیان این که هر کاری همانند طعام خوردن باید با نام خداوند متعال صورت بگیرد، اظهار داشت: طعام به دو قسم ظاهری و طعام معنوی مانند فراگیری علم و معارف تقسیم می شود و انسان باید بداند چه علمی را از چه فردی کسب می کند.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به این که رفتن به سراغ متشابهات هنر نیست بلکه فهم محکمات آیات الهی نیازمند قدرت و توانایی بالای علمی است، گفت: چنین فردی به راحتی متشابهات را درک و با محکمات تطابق می دهد.

وی با بیان این که اگر در مباحثه های علمی فردی حق را فهمید و پذیرفت چنین شخصی در جامعه مفید خواهد بود، خاطرنشان کرد: یک نورانیتی در دل انسان قرار دارد که باید انسان با تقویت این نور به مرحله ای برسد که با دیدن او دیگران یاد خداوند بیفتند و در غیر این صورت چنین فردی سخنانش نیز موثر نخواهد بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی طهارت روحی را اولین لازمه طلبگی و دانشجویی معرفی کرد و گفت: فهم، باور، عمل و انتشار دین از وظایف دین پژوهان است که باید برای انجام آن شرایط لازم را کسب کنند./921/پ202/ج
ارسال نظرات