۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۱۹۰۰۲
استاد حوزه و دانشگاه:

وحدت حوزه و دانشگاه راهکار امام برای مبارزه با جدایی دین از سیاست بود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور محققان و پژوهشگران جامعةالمصطفی گفت: برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه و جدایی جوانان تحصیل‌کرده از روحانیت بودند و می‌خواستند مفهوم جدایی دین از سیاست را با دانشگاه رقم بزنند که با تدبیر امام در عنوان وحدت حوزه و دانشگاه به خواسته خود نرسیدند.
حجت‌الاسلام حسن امير انصاري مدير پشتيباني هاي علمي پژوهشي جامعة المصطفي


حجت‌الاسلام حسن امیر انصاری، مسؤول امور محققان و پژوهشگران جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اسلامی‌سازی علوم انسانی با بیان این‌که خاستگاه بسیاری از علوم انسانی غرب است، خواستار عملیاتی شدن فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی شد.

وی با بیان این‌که برخی فکر می‌کنند سخن گفتن از علوم انسانی اسلامی، استفاده محض از آیات و روایات در این علوم است، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند راه تحول، تدوین علوم انسانی بر مبنای اسلامیت است؛ یعنی نمی‌شود فردی را که روان‌شناسی را تنها با دیدگاه‌های غربی مطالعه کرده، فارغ‌التحصیل دانشگاه اسلامی بدانیم.

مدیر انجمن‌ها و تشکل‌های علمی المصطفی با اشاره به هفته وحدت حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه مسأله‌ای مبنایی است و نمی‌توان برای آن تفکیکی قائل شد، اظهار داشت: اگر بزرگانی مانند امام راحل فرمودند وحدت حوزه و دانشگاه، منظور این نیست که تفکیکی بوده و اکنون باید وحدت ایجاد شود.

وی تصریح کرد: علم یک حقیقت و واقعیت است و طرفداران هر مکتب، نحله یا دینی نسبت به مبانی علمی، اعتقادی و کلامی آن جامعه از یک آبشخور سرچشمه می‌گیرند و تنها نظرات روی نوع روشی که در به کارگیری علوم دارند، تغییر می‌کند و این به معنای ایجاد فاصله نیست؛ اصول یکی است اما کلام و نوع بیان متفاوت شده است.

حجت‌الاسلام انصاری برای تبیین بهتر این مسأله علم فلسفه را مثال زد و با اشاره به این‌که فلسفه دو تا نیست، یا دینی و یا غیردینی است، گفت: فلسفه دینی در حوزه عمیق‌تر و در دانشگاه سطحی‌تر تدریس می‌شود و این به معنای جدایی فلسفه نیست، بلکه به معنی جدایی جایگاه‌ها و روش‌ها است.

وی با بیان این‌که در حوزه و دانشگاه وحدت علمی وجود دارد و برخی که فلسفه غرب خوانده‌اند و برخی که فلسفه اسلامی را مورد مطالعه قرار داده‌اند می‌توانند در کنار هم به گفت‌وگو بپردازند، خواستار ایجاد اتحاد بین دیدگاه‌های اندیشمندان حوزه و دانشگاه شد و افزود: باید دیدگاه‌های پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی که با روش‌های مختلف تربیت می‌شوند، متحد شود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگرچه اصالت در ایران و کشورهای اسلامی بر حوزه است، اما هرگز نباید دیدگاه دوگانه‌ای را در حوزه و دانشگاه رواج داد؛ هرچند برخی از فاصله ظاهری که در گذشته بین حوزه و دانشگاه ایجاد شد سوء استفاده کردند و طرح درس‌های قدیم و جدید را پیش کشیدند، اما این گفته اکنون مصداقی ندارد.

وی با بیان این‌که هدف علما از ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه یکی کردن روش‌ها نبود که این امر امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: هرگز حوزه نمی‌تواند روش‌های دانشگاه را استفاده کند و هیچ‌گاه دانشگاه نخواهد توانست از روش‌های حوزه بهره ببرد؛ مطرح شدن وحدت به سبب اختلاف‌هایی بود که پیش از انقلاب بین حوزه و دانشگاه وجود داشت.

مدیر پشتیبانی‌های علمی پژوهشی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: اگر به ریشه‌ها نگاه کنیم، خواهیم دید که اختلافی بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد که بخواهیم وحدتی ایجاد کنیم، اما معتقدیم بین حوزویان و دانشجویان دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که با گفتمان و برپایی نشست‌های مشترک، این نظرات به هم نزدیک می‌شود.

وی با بیان این‌که پیش از انقلاب جوانان دانشگاهی را به سمت غرب‌گرایی هدایت می‌کردند، متذکر شد: برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین حوزه و دانشگاه و جدایی جوانان تحصیل‌کرده از روحانیت بودند و می‌خواستند مفهوم جدایی دین از سیاست را با دانشگاه رقم بزنند که با تدبیر امام در عنوان وحدت حوزه و دانشگاه به خواسته خود نرسیدند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات