۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۱۹۱۳۷
معاون پژوهش حوزه های علمیه:

کار پایان‌نامه‌های سطح 3 به مراکز تخصصی واگذار می‌شود

خبر گزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه های علمیه درخصوص برطرف شدن مشکلات پایان نامه نویسی طلاب سطح 3 گفت: بزودی این کار به مراکز تخصصی که معیار‌های مشخصی را دارند واگذار خواهد شد.
حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه حجت الاسلام سيد علي عماد، معاون پژوهش حوزه‌هاي علميه نشست خبري معاون پژوهش حوزه هاي علميه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، بیست و هفتم آذرماه در نشستی خبری گفت: از جمله برنامه های این معاونت در هفته پژوهش، نشست مدیران مدارس با معاونان پژوهشی، هم اندیشی مدیران پژوهش با مراکز پژوهشی، اعطاء مجوز انتشار به پنج نشریه علمی، تقدیر از نشریات موفق و تاسیس خانه نشریات بوده است.

مطالبات رهبر معظم انقلاب در بحث پژوهش پیگیری می شود
وی در مورد پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب در سفر سال گذشته به قم اظهار داشت: یک تیم کارشناسی پس از بررسی تمام فرمایشات رهبری، دیدگاه‌های ایشان را در 11 محور با حدود 30 زیر فصل طبقه بندی و مستند سازی کرده اند که در کمسیون پژوهش شورای پیگیری رهنمود های مقام معظم رهبری و مراجع عظام درحال بررسی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: در سالگرد سفر مقام معظم رهبری هفت نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف از جمله پژوهش داشته‌ایم که نمایندگان هر بخش گزارش کار یک ساله خود را ارائه داده‌اند که با حضور صاحب نظران مربوطه مورد نقد و بحث قرار گرفت و مجموعه این راهکارهای از پانزدهم دی‌ماه از سوی دبیرخانه شورای پیگیری مطالبات قابل ارائه خواهد بود.

حجت الاسلام عماد در طرح جزئیات چگونگی پیگیری مطالبات پژوهشی مقام معظم رهبری گفت: سلسله مطالعات جدیدی برای ارائه یک نقشه راه تولید دانش داشته ایم و همچنین نقشه جامع حوزه که در کنارش نظام جامع حوزه نیز تدوین خواهد شد.

وی همچنین ارائه مجموعه‌ای مدون از نیاز سنجی‌های پژوهشی حوزه با حدود 250 موضوع را از اقدامات در حال انجام مجموعه خود عنوان کرد و گفت: حجم گسترده‌ای از سؤوالات فقه حکومتی، نیاز سنجی در بخش های مختلف علوم سیاسی، علوم تربیتی، کلام و ... در این مجموعه دیده شده است و نهایتا به یک نظام ملی نیاز سنجی در حوزه علوم انسانی خواهیم رسید.

زمینه راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی فراهم شده است
معاون پژوهش حوزه های علمیه در خصوص راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی گفت: برای کرسی های آزاد اندیشی در چهار طبقه بندی وجود دارد، کرسی های آزاد اندیشی فعلی ما از نوع نقد و مناظره‌اند که می تواند زمینه کرسی های نو آوری را فراهم سازد.

حجت الاسلام عماد برای تحقق و علمیاتی کردن کرسی های آزادی تصریح کرد: نقطه عزیمت ما در این خصوص ساماندهی و استاندارد سازی نشست های علمی است، جهت رسیدن به کرسی آزاد‌اندیشی استاندارد؛ به طور متوسط سالانه 800 نشست علمی در حوزه برگزار می‌شود که ما از آن مطلع هستیم و همه آنها تحت پوشش این برنامه هستند.

وی یکی از راهبرد‌های ارتقای سطح کیفی نشست های علمی را تدوین آئین‌نامه نحوه برگزاری نشست های علمی دانست و گفت: به زودی این آیین نامه به تمام مراکز علمی ارائه خواهد شد. همچنین نخستین شماره نمایه نشست های علمی حوزه در دست انتشار است که جهت بالا بردن سطح این نشست ها عرضه خواهیم کرد.

کار پایانامه های سطح 3 به مراکز معتبر تخصصی واگذار می شود
دبیر شورای اعطای مجوز های نشریات و انجمن های علمی در خصوص برطرف شدن مشکلات پایان نامه نویسی طلاب در سطح 3 گفت: آیین نامه ای در این خصوص نوشته شده است و بناست پس از تحقیق و بررسی به هر مرکزی که واجد شرایط باشد این امر را واگذار کنیم و تاکنون در سه استان بحث پایان نامه ها واگذار شده است.

وی در خصوص آمار پژوهش های انجام شده در سال گذشته گفت: در جشنواره علامه حلی که برای پژوهشگران تازه کار و آماتور برگزار می‌شود حدود 4500 اثر از طلاب به دست ما رسیده است و پیش بینی ما این است که در سال آینده این رقم بین 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند./928/پ202/ع

ارسال نظرات