۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۱۹۱۴۹
نماینده ولی فقیه در دانشگاه آذربایجان غربی:

شبهه تعارض علم و دین با وحدت حوزه و دانشگاه منسوخ می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان غربی گفت: وحدت بین دانشگاه و حوزه را بحث بنیانی تلقی کرد که بر اساس آن شبهاتی همچون ‌تعارض بین دین و علم که ساخته و پرداخته نظام سلطه غرب است، منسوخ می شود.
وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام غلامرضا اسم حسینی، مسؤول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آذربایجان غربی، ‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: این نهاد در کنار حمایت و هدایت برنامه های فرهنگی و دینی؛ گسترش زمینه های لازم برای حضور روحانیون و فضلای حوزه علمیه در دانشگاه و ایجاد ارتباط علمی و فرهنگی با دانشگاهیان اعم از اساتید و دانشجویان را در دستور کار دارد.

وی با بیان این‌که دانشگاه‌های استان با برگزاری برنامه‌هایی همچون اردوهای اعزام مبلغان، همایش‌ها، کنگره‌ها با حوزه‌های علمیه مشارکت دارند، اظهار کرد: به عنوان مثال در ماه جاری شاهد برگزاری کنگره ملی طب و قرآن پژوهی در استان بودیم که فرهیختگان حوزوی با عضویت در کمیته های علمی یا به عنوان سخنران و با ارائه مقاله حضور‌ داشتند.

وی ببا بیان این‌که در راستای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه به فراخور نیازها و ضروریات کشور و در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری و دستورالعمل ها و آیین نامه مصوب برنامه هایی در دستور کار دارد، گفت: برنامه های روز وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر در راستای تبیین مفاهیم جدید و راه اندازی اندیشه وحدت با رویکرد جدید و لازم و همچنین ارائه راه حل های کاربردی برگزار می شود.

حجت الاسلام اسم حسینی در تشریح ویژه برنامه های بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: همه برنامه های دفاتر نهاد نمایندگی و مقام معظم رهبری و مجموعه فعالیت فرهنگی دانشگاه و از جمله شورای فرهنگی دانشگاه معطوف به ایجاد همگرایی و تعامل بیشتر این دو قشر در جامعه و ارائه راهکار‌های عملی در حوزه فعالیت های دانشگاهی است.

وی با اشاره به طرح و سیاست‌گذاری در خصوص توسعه علوم انسانی و همچنین نقشه جامع علمی و آمایش کشوری ازسوی مسؤولان ابراز امیدواری کرد: در این طرح در تحقق اسلامی شدن دانشگاه‌ها و علوم رایج آن تأثیرگذار باشد به گونه‌ای که توسعه و سازندگی را بومی و اسلامی ساخته و در راستای اجرای چشم‌انداز 20 ساله نظام در قشر حوزوی و دانشگاهی نظام فکری منسجم در منطقه و جهان ارائه کرده باشد.

وی وحدت بین دانشگاه و حوزه را بحث بنیانی تلقی کرد که بر اساس آن شبهات عدیده‌ای از جمله تعارض بین دین و علم که ساخته و پرداخته نظام سلطه غرب است، منسوخ می شود.

حجت الاسلام اسم حسینی، حوزه و دانشگاه را عهده دار نظام سازی جامعه اسلامی علمی مبتنی بر ولایت فقیه و خون هزاران شهید دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس هر دو نهاد در یک رویکرد تکاملی و تعالی اخلاقی با صمیمیت و صداقت در کنار هم برای تحقق وحدت تلاش می کنند و از لحاظ ساختاری هر دو با تقویت بخشهای کارآمد خود به گسترش علوم و تخصصی شدن رشته ها و گرایشهای علمی، آموزشی و پژوهشی به ویژه فعالیتهای بین رشته ای میان رشته های مفاهیم و موضوعات اسلامی، قرآنی و موضوعات روزمره و مورد نیاز علمی کمک می کنند.

وی تاکید کرد: در سایه وحدت حوزه و دانشگاه معارف دینی و علوم مربوط به آن به تمامی حوزه های درسی و علمی دانشگاهی سریال پیدا کرده و در اسلامی شدن علوم موثر واقع خواهد شد و در مقابل بروز سازی و عملیاتی شدن مفاهیم حوزوی و دینی در متن زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جامعه از سوی دانشگاه‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به برکات تعامل بین دو نهاد علمی و دینی اظهار کرد: ثمرات و برکات هم اندیشی و همگرایی در اندیشه و رفتار و روشها به موضوع هویت مستقل اسلامی و ایرانی برمی گردد که عملا این همگرایی و بهبود کارکردهای نوین دونهاد موجب از بین رفتن ریشه های وابستگی و خود باختگی فکری در مرحله اول، بعد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فن آوری در مرحله دوم خواهد شد که البته نیازمند برنامه ریزی بیشتر، جامع تر و تعریف شده است که ‌عزت و افتخار و سر بلندی و گسترش رفاه و آبادانی را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام اسم حسینی موضوع تهذیب و معنویت در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی را از دیگر آثار وحدت حوزه و دانشگاه عنوان و خاطرنشان کرد: پیشرفت های علمی اگرچه معلومات را شناسانده و در اختیار بشر قرار داده ولی متاسفانه جامعه انسانی را از خود انسان نیز دور ساخته است که در سایه هکاری و همیاری این دو نهاد بزرگ کشور و با بهره‌گیری از علم الهی می توان صلاح و سعادت دنیوی و اخروی را برای بشریت به ارمغان آورد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: باید وحدت درونی داشته و با حجمه های برون با سلاح علم و تکنولوژی به همراه معنویت مبارزه کرد که این مهم در ساسه تلاش حوزه و دانشگاه برمی‌گردد که باید با برنامه‌ریزی در راستای همگرائی ساختاری، اهداف و کارکردهای آموزشی، پژوهشی، روش‌های تولید علم، دانش و بومی‌سازی آنها و مدیریت مربوط به حوزه و دانشگاه اهتمام لازم را داشته باشند./936/ت301/س
ارسال نظرات