۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۵۶۱

شخصیت ها و احزاب لبنانی انفجارهای تروریستی سوریه را محکوم کردند

خبرگزاری رسا ـ احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان، روز گذشته در پی وقوع انفجارهای تررویستی در دمشق، پایتخت سوریه با صدور بیانیه هایی جداگانه این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند.
انفجار تروريستي
به گزارش خبرگزاری رسا، احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان، روز گذشته در پی وقوع انفجارهای تررویستی در دمشق، پایتخت سوریه با صدور بیانیه هایی جداگانه این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند.

میشل سلیمان، رییس جمهور لبنان در تماسی تلفنی با بشار اسد همتای سوری خود دو انفجار روز جمعه در دمشق را محکوم کرد و تاکید کرد: همزمانی این انفجارها با ورود هیات مقدماتی اتحادیه عرب به سوریه نشان می دهد که این انفجارها راه حل مشکل سوریه از طریق حضور اتحادیه عرب را نشانه رفته است و می خواهد آن را ناکام کند.

حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای انفجارهای تروریستی دمشق را به شدت محکوم کرد و گفت: انفجارهای تروریستی امروز از سوی گروه های تروریستی ضد بشریت درست بعد از گذشت یک روز از وقوع انفجارهای تروریستی در بغداد و دیگر شهرهای عراق به دنبال خروج نظامیان آمریکا از عراق و شکست مذلت بار آن در منطقه صورت می گیرد.

این بیانیه، انفجار تروریستی اخیر که منجر به شهادت و زخمی شدن عده ای زیادی از مردم اعم از زن و مرد و کودک و جوان شده را برآمده از خوی دژخیمی تروریسم آمریکایی دانست و افزود: این تروریسم، تروریسمی که همچنان تیرهای زهرآگین خود را به سوی منطقه ما نشانه گرفته است.

حزب الله با تاکید بر اینکه وقوع این گونه جنایات هرگز از عزم و اراده کشورهای مقاوم منطقه در برابر نابودی طرح های شوم آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه نخواهد کاست با خانواده شهدای این حادثه ابراز همدردی و برای مجروحان از خداوند متعال آروزی شفای عاجل کرد.

از سوی دیگر، آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، مسؤول مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با محکوم کردن انفجارهای اخیر در دمشق و بغداد، اینگونه اقدامات را برآمده از عدم تمسک به دین اسلام دانست و گفت: این کشتارها و انفجارها به هیچ وجه نوید دهنده خیر نیست و دور بودن عاملان آنها از اخلاق را آشکار می سازد.

وی با تاکید بر اینکه تنها دشمن ما رژیم صهیونیستی است که پیوسته با ساخت شهرک های صهیونیستی به مقابله با مردم فلسطین می پردازد، افزود: باید همگی دشمن اصلی خود را بشناسیم و اینکه هر روز خبری بشنویم که در نقطه ای انفجار یا جنبشی عربی بدون تمسک به دین و اخلاق رخ داده، دردی را دوا نمی کند.

جنبش امل نیز وقوع انفجارهای اخیر را با هدف برهم زدن امنیت داخلی سوریه به دست تروریسم آمریکایی و رژیم صهیونیستی در منطقه دانست و گفت: این اقدام تروریستی تلاش آشکاری بود از سوی تمام کسانی که از حل بحران سوریه زیان می بینند.

حزب اتحاد لبنان هم با صدور بیانیه ای اقدامات تروریستی دمشق را محکوم کرد و گفت: دستان فتنه گر و مجرم به سوی دمشق، پایتخت سوریه دراز شده تا استقرار و ثبات آن را با خطر روبرو سازد و دسیسه چینان می کوشند با هدف قرار دادن این کشور نقش ملی و مقاوم آن را از بین ببرند.

این بیانیه اتحادیه عرب و ناظران این اتحادیه در سوریه را به هوشیاری در برابر این گونه اقدامات خطرناک که وحدت و ثبات این کشور را هدف قرار داده اند، فراخواند و تاکید کرد: ناظران اتحادیه عرب با حفظ هوشیاری خود باید سعی داشته باشند که در بازی بین المللی برای از میان بردن امنیت ملی کشورهای عربی، تبدیل به شاهدان دروغین نشوند.

در همین راستا، حزب توحید عربی به ریاست وئام وهاب از وزرای پیشین لبنانی نیز طی بیانیه ای انفجارات خونین اخیر را به شدت محکوم کرد و در بیانیه ای که روز جمعه منتشر ساخت، این انفجارها و اقدامات مجرمانه از این دست را که ده ها کشته و زخمی بر جای می گذارد به آمریکا و هم پیمانانش منتسب دانست و گفت: ما در صفی واحد در کنار رهبری، مردم و ارتش سوریه ایستاده ایم تا دسیسه علیه این کشور را خنثی کنیم .

در ادامه موضع گیری ها بر ضد این اقدامات تروریستی، اسعد حردان، رییس حزب قومی- اجتماعی سوریه در لبنان با محکوم کردن شدید انفجارهایی که در دمشق باعث کشته شدن بسیاری از افراد شد، افزود: این اعمال تروریستی وحشیانه حقیقت نقشه شومی که امنیت و ثبات سوریه را هدف قرار داده است را آشکار می سازد.

حردان ادامه داد: همگی ما به شکل استوار دوشادوش رهبری آگاه سوریه و ارتش و ملت پر افتخار این کشور ایستاده ایم و از موضع گیری های ضد تروریستی آنها به منظور تثبیت امنیت و استقرار این کشور و مقابله با هر آن کس که امنیت شهروندان بی گناه را به خطر می اندازد، پشتیبانی می کنیم.

نبیه بری، رییس مجلس لبنان هم با ارسال پیامی به اسد این فاجعه تروریستی را به ملت و دولت سوریه تسلیت گفت و عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان هم در تماس تلفنی با همتای سوری خود، آخرین اوضاع سوریه و منطقه پس از این اقدام تروریستی را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: این اقدام در دمشق را اقدام علیه خود می دانیم.

در پی وقوع دو انفجار تروریستی دیروز در دمشق، امیل لحود، رییس جمهور پیشین لبنان نیز با صدور بیانیه ای، گفت: آنچه در سوریه می گذرد از مرز تحرکات مسالمت آمیز برای اجرای اصلاحات گذشته و به سوی خشونت و انجام عملیات های مسلحانه پیش رفته است.

فؤاد سنیوره، رییس فراکسیون المستقبل نیز با انتشار اطلاعیه انفجارهای اخیر سوریه را به شدت محکوم کرد و مسؤولان سوری را به اجرای پروتکل اتحادیه عرب و تأمین فضای باز برای نظارت ناظران این اتحادیه فراخواند.

سعد حریری، رییس حزب المستقبل هم با صدور بیانیه ای مبهم این فاجعه را محکوم کرد و در بیانیه خود سعی کرد، قربانیان این اقدام تروریستی را عامل این انفجار معرفی کند و گفت: پایبندی به پروتکل اتحادیه عرب، بهترین و سالم ترین راه برای حل بحران سوریه است.

سلیمان فرنجیه، رییس حزب مسیحی المرده نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی، گفت: وقوع این انفجارها ثابت کرده که طرح روسیه و طرح کشورهای عربی برای حل بحران سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

گفتنی است که روز گذشته وقوع 2 انفجار مهیب دمشق پایتخت سوریه را لرزاند. انفجار نخست که ساختمان وزارت اطلاعات و امنیت عمومی سوریه در نزدیکی میدان کفرسوسه را هدف قرار داد و انفجار دوم نیز یک ساختمان امنیتی دیگر در نزدیکی هتل الکارلتون در دمشق را هدف قرار داده بود که منجر به شهادت 40 نفر و زخمی شدن بیش از صد نفر دیگر شد که حال آنها وخیم گزارش شده است.

این حادثه در حالی رخ می دهد که خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع دولتی لبنان اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور به دولت خبر داده اند که تعدادی از عناصر وابسته به سازمان القاعده از طریق مرزهای لبنان و منطقه عرسال در شرق این کشور وارد سوریه شده اند.

این منبع لبنانی که به نام وی اشاره ای نشده است در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد که دستگاه های امنیتی لبنان در جریان نشست امینتی خود که به ریاست نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت لبنان برگزار شد، چند هفته قبل اطلاعاتی در زمینه نفوذ عناصری از القاعده به سوریه از طریق مرز عرسال به دولت داده اند که بر اساس این گزارش عناصر القاعده با عنوان معارض سوری وارد این کشور شده اند. /981/ب911/گ
ارسال نظرات