۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۲۰۲۲۷
محقق حوزه علمیه قم:

حوزه با راه‌اندازی بحث‌های فقه حکومتی وارد فاز عملی حمایت از نظام اسلامی شود

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزه علمیه با نظام اسلامی در شعار همراه است اما بدنه حوزه در مسائل علمی با آن همراه نیست برای همین امروز حوزه از اندیشه مقام رهبری حمایت می‌کند اما حمایتی که اولویت دارد در بخش علمی است و در سطوح بالای حوزه، مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری باید مطرح و بررسی شود.
فقه سياسي


حجت‌الاسلام حسین اژردی‌زاده، پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از مسائل مهم و مطرح در سطح جهان، حکومت اسلامی است که زیر ذره‌بین اندیشمندان علوم سیاسی است از این رو باید مشکلات و معضلات نظام اسلامی را به عنوان مساله لیست و وارد دروس خارج کنیم تا مجتهدان طراز اول روی این مباحث تامل کنند و شاگردان آنها این مسائل را در سطوح مختلف مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: امروز بسیاری از مباحثی که در درس خارج حوزه عنوان می شود، قبلا مطرح شده است اما ضروری است وارد مسائل جدید شویم و مسائلی را که جمهوری اسلامی با آن درگیر است، مورد مداقه قرار دهیم.

این استاد حوزه علمیه گفت:همانطور که مقام معظم رهبری با آیت الله شاهرودی و آیت الله مومن جلسات بحث درباره مسائل روز دارند، این گعده‌های علمی نباید منحصر به همین مورد شود بلکه این الگو باید به حوزه‌های علمیه تزریق شود و این گونه تجمع‌های علمی حول مسائل نوظهور در متن حوزه دیده شود.

وی بیان داشت: مراکز آموزش عالی در همه دنیا به این سمت رفته که دانش آموز را به چشم محقق آینده می‌بینند و بر طبق این نگاه برنامه ریزی می‌کنند، حوزه هم باید نگاهش به طلبه اینگونه باشد و مسیری را ترسیم کند که فرد پژوهشگر شود.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید برای فردی که می خواهد رساله علمی بنویسد سوالات آماده داشته باشیم و مسائل جامعه را به صورت پازل بچینیم تا بتوانیم بفهمیم کدام رساله، کدام سوال را نشانه رفته است.

این استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: نکته مهم در رساله نویسی این است که از خدمات علمی رساله نویس استفاده شود که این مهم فرع بر تنظیم پرسش ها بر اساس نیازها است و اینکه بدانیم این رساله چه امری را می خواهد درمان کند.

این محقق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فرایند نقشه راه علمی وقت‌گیر است و باید مدیریت علمی خیلی دقیقی داشته باشد تا بتوانیم به ایده آل خود در پژوهش برسیم لکن حقیقت این است که هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

این استاد دانشگاه بیان داشت: حوزه علمیه با نظام اسلامی در شعار همراه است اما بدنه حوزه در مسائل علمی با آن همراه نیست برای همین امروز حوزه از اندیشه مقام رهبری حمایت می‌کند اما حمایتی که  اولویت دارد در بخش علمی است و در سطوح بالای حوزه، مسائل مورد تاکید مقام معظم رهبری باید مطرح و بررسی شود.

وی بیان داشت: مباحث مورد تاکید مقام معظم رهبری همچون فقه سیاسی چون فاقد پیشینه قبلی است نیازمند فکر و تامل جدی است و طبیعتا طرح آن دارای دشواری‌هایی است.

وی گفت: اندیشمندان حوزوی همواره جلودار علم روز بوده‌اند، امروز هم این نهضت علمی باید در عمل راه بیفتد و کاروان علم و اندیشه را به سمت افق مطلوب هدایت شود و در در عمل به سمت تولید علم دینی و تولید جواب برای سوالات نظام اسلامی حرکت کرد نه اینکه فقط با شعار، جذب بودجه کنیم.

وی در بیان اینکه از منظر جامعه شناسی معرفت، عدم رشد مناسب فقه سیاسی دلایل مختلفی دارد، گفت: عدم رشد علم به صورت عام و فقه سیاسی به صورت خاص دلایلی برای عدم گسترش و توسعه دارد که می توان گفت در بافت حوزه، فضای پژوهش یک فضای آماده نیست تا نظریات مختلف به راحتی گفته و نقد و بررسی شود.

وی بیان داشت: نقد و بررسی حکومت و نحوه حکومت‌داری در بحث فقه سیاسی و ارائه بحث‌های علمی بنیادی درباره مدل جمهوری اسلامی دارای حساسیت‌های ویژه‌ای است از این رو  اگر فردی بخواهد وارد این مباحث شود، شاید متهم به ضدیت با نظام شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: مشکل ساختاری‌تر ، کل ساختار پژوهشی کشور به خصوص در حوزه علوم انسانی و اسلامی است که مشکلات زیادی دارد و باید برنامه ریزی های مناسب برای حل آن انجام شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات