۰۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۱۲۱۶۶۴
با حضور روحانیان و مبلغان؛

همایش تخصصی وقف در ارومیه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی وقف ویژه علما و روحانیون مرکز آذربایجان غربی در امامزاده غریب حسن ارومیه برگزار شد.
وقف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، نشست تخصصی وقف ویژه علما و روحانیون حوزه‌های علمیه بخش مرکزی آذربایجان غربی، که قرار بود عصر روز شنبه اول بهمن‌ در ارومیه برگزار شود، با دو روز تاخیر در محل امامزاده غریب حسن(ع) این شهرستان برگزار شد.

در این مراسم که دوشنبه شب با حضور تعدادی از اساتید حوزه، روحانیون و مبلغین مذهبی برگزار شد، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، در سخنانی با اشاره به فواید و اثرات وقف در جامعه و فرد، اظهار کرد: باید برای ترویج این سنت حسنه در میان اقشار مختلف جامعه و نهادینه سازی آن تلاش بیشتری از سوی علما و فقهای دینی انجام گیرد.

وی افزود: با توجه به وجود مشکلاتی در حوزه وقف و همچنین ضرورت توجه بیشتر به مقوله احسان ماندگار در جامعه، آشناسازی و آگاه‌سازی مردم نسبت به جایگاه وقف و موقوفات نیازمند تشکیل هیئات و کمیته‌هایی برای این امر است.

حجت الاسلام مصائبی، در ادامه با تأکید بر این‌که هیچ فردی حق دخل و تصرف در موقوفات را ندارد، گفت: تنها ولی فقیه و نماینده ایشان در سازمان اوقاف و امور خیریه می توانند اجازه دخل و تصرف در موقوفات را صادر کرده و به جز آن‌ها کسی از مسؤولان و حتی صاحب املاک نیز از لحاظ شرعی و قانونی حق دخالت در امور موقوفات را ندارند.

این مسؤول، ضمن اشاره به برخی آثار سوء دخل و تصرف در موقوفات ابراز کرد: در این صورت نمی‌توان امیدی برای برخورداری از جامعه ایمانی و دینی داشت چرا که موقوفات به عنوان بزرگترین منبع تامین زندگانی فقرا و مستمندان محسوب شده و نمی توان به آن ها به چشم منبع سودآور نگریست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، ائمه جماعات را به حفظ وحدت و همفکری با مسؤولان در حوزه وقف دعوت و خاطر نشان کرد: معرفی موقوفات به عنوان قطب فرهنگی کشور نیازمند عزم جدی است که این امر نیز نیازمند تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از طریق ائمه جماعات مساجد و همچنین اشاعه این فرهنگ به سایر اقشار جامعه است.

مصائبی در پایان بیان کرد: تشکیل کارگروهی متشکل از تمام دستگاه های دخیل در امر مساجد در راستای حل و فصل مشکلات این اماکن مقدس به عنوان سنگر و پایگاه اسلام از ضروریاتی است که باید به آن توجه ویژه شود.

یادآور می شود، نشست تخصصی وقف ویژه علما و روحانیون حوزه های علمیه بخش مرکزی آذربایجان غربی قرار بود عصر روز شنبه یکم بهمن ماه جاری، در ارومیه برگزار شود که با دو روز تاخیر دوشنبه شب در محل امامزاده غریب حسن(ع) این شهرستان برگزار شد./936/پ202/س
ارسال نظرات