۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۸۵۹

وقف سایبری در شماره جدید فصلنامه میراث جاودان

خبرگزاری رسا ـ شماره 75 فصلنامه وقف؛ میراث جاودان به همت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور منتشر شد.
وقف


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره هفتاد و پنجم فصلنامه فرهنگی، تحقیقی، اجتماعی و تاریخی «وقف؛ میراث جاودان» با موضوعاتی چون «اولین وقف‌نامه‌های چاپی»، «بررسی، بازنویسی و ترجمه سند وقف‌نامه آقا رستم روز افزون، سردار مازنی» «بازخوانی وقف‌نامه‌های سنگی مساجد تهران قدیم»، «وقف سایبری»، «وقف؛ ابزاری اسلامی برای کاهش فقر در بنگلادش»، «بقعه متبرکه قیدار نبی در شهرستان خدابنده» و «وقف تدریس مثنوی مولوی در بوسنی و هرزگوین» منتشر شده است.

در بخشی از سرمقاله این شماره آمده است: «یکی از راه‌های گرایش همگان به سوی وقف و موقوفات، بالابردن و افزایش بهره‌وری موقوفه‌ها است به گونه‌ای که اگر بهره‌وری موقوفه‌ها افزایش یابد، مردم به نقش و اهمیت وقف در جامعه بیش‌تر پی می‌برند و تلاش می‌کنند در بارور شدن این نهال مقدس که برای اهداف مقدس طراحی شدهنقش آفرین باشند.

از سویی توسعه موقوفات کشور، در سایه افزایش بهره‌وری به دست می‌آید که در نتیجه استفاده بهینه از استعدادهای انسانی و مالی است. بهبود روش‌های بهره برداری، تنوع بخشیدن به موارد مصرف اوقاف، استفاده از منابع انسانی شایسته و جلب نیروهای کارشناس و فعال، استفاده از اصول مدیریت به ویژه برنامه‌ریزی اقتصادی در اداره موقوفه‌ها و عزم ملی برای تبلیغ گسترده وقف، برخی از راهکارهای موثر در بهره‌وری موقوفات هستند.»

همچنین در ابتدای این نشریه بخشی با عنوان استفتائات قرار دارد که در آن دیدگاه‌های فقهی حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره وقف و مسائل مربوط به آن آورده شده است.

وقف سایبری عنوان پژوهشی است که در این شماره از فصلنامه به چاپ رسیده است. وقف سایبری که از آن به وقف نوین تعبیر می‌شود شامل موقوفه‌هایی است که با کامپیوتر و اینترنت پیوستگی دارد و وقف نرم‌افزار، وب سایت و پرتال از این نمونه است. موقوفه‌های نوین افزون بر بازگشایی افق‌های جدید می‌تواند از عنصر ناکارآمدی که به مرور زمان دامن برخی از موقوفه‌های قدیمی را می‌گیردبه دور باشد و نیز بر ارزش مادی و معنوی موقوفه بیفزاید. این مقاله می‌کوشد مشکلاتی را که نظام اسلامی در حوزه نرم افزاری با آنها رو به روست تشریح نموده، راه حل‌هایی برای آنها ارائه کند.

فصلنامه وقف؛ میراث جاودان به صاحب امتیازی سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیر مسؤولی حجت الاسلام علی محمدی و سردبیری احمد شرفخانی منتشر می‌شود./916/ن601/ع

ارسال نظرات