۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۲۳۰۴۴

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ ثبت ملی مسجد الله وردی خان تبریز و تقدیر فرمانده سپاه عاشورا از دست اندرکاران یادواره 1200 شهید ارسباران از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
خبرگزاري رسا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، چهارمین جشنواره قرآنی کودک، نوجوان و جوان با معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده در تبریز به کار خود پایان داد.

حجت الاسلام میکاییل اسکندری، مسؤول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان گفت: این دوره از مسابقات، به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر با حضور 170 نفر از خواهران و برادران فعال قرآنی در رشته های قرائت ، مفاهیم ، حفظ و ترتیل در مسجد کدخداباشی تبریز برگزار شد.

وی با بیان اینکه در این دوره، 3 نفر از خواهران و برادران برتر هر رشته معرفی و جوایز نفیسی به آنان اهدا شد، ادامه داد: این تعداد از فعالان قرآنی از 10 شهرستان در این مسابقات حضور داشتند که پس از طی مسابقات شهرستانی به مرحله استانی راه یافته بودند.

مسجد الله وردی خان تبریز ثبت ملی شد

تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌ شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مسجد قاجاری الله وردی‌ خان تبریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به مشخصات این بنا عنوان کرد: بنا با پلان مستطیل بوده و بنای اصلی در یک طبقه ساخته شده ولی ضلع شرقی آن که حیاطی کوچک بود در دو طبقه بازسازی و به مسجد الحاق شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: مسجد اصلی از فضاهای شبستان، آبدارخانه، سرویس و قسمت الحاقی از بخش‌های حسینیه بانوان، آبدارخانه، سرویس‌ها و ورودی اصلی تشکیل شده‌ اند.

محمدی با اشاره به ویژگی‌های خاص اثر خاطرنشان کرد: پوشش سقف مسجد الله‌ وردی‌ خان گنبدی بوده و از یک گنبد مرکزی با یک روزنه که زیبایی خاصی به آن می‌دهد و هشت گنبد کوچک تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه این مسجد دارای آجرکاری و کاربندی بسیار زیبایی است، ادامه داد: همچنین سه شومینه زیبا در مسجد وجود دارد که بعد از بازسازی از داخل دیوار در آورده شده است.

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به اقدامات مرمتی این مسجد تاریخی اظهارکرد: در سال 84 بازسازی کلی توسط میراث فرهنگی در این بنا صورت گرفته که در این بازسازی 60 سانتی‌متر از کف مسجد برداشته شده و کف چوبی آن به آجری تبدیل شده و ستون‌ ها تا سه متر دور تا دور خاکبرداری و بازسازی شده است.

تقدیر فرمانده سپاه عاشورا از دست اندرکاران یادواره 1200 شهید ارسباران

علی‌اکبر پورجمشیدیان، فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی امروز با انتشار نامه‌ای از برگزارکنندگان یادواره 1200 شهید ارسباران به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر به دلیل میزبانی و برگزاری هرچه باشکوه‌تر بزرگ‌ترین یادواره منطقه قدردانی کرد.

در بخشی از این نامه آمده است: پنجم دی‌ماه امسال روزی بود که در آن شاهد برگزاری یادواره‌ای با نام و یاد یک‌هزار و 200 شهید منطقه ارسباران بودیم که در نوع خود کم نظیر و یکی از زیباترین یادواره‌های برگزار شده در سطح استان بود که حمایت از عزم راسخ و همت بلند فدائیان ولایت و رادمردان عرصه جنگ نرم و جهاد فرهنگی دارد.

وی افزوده است: اکنون که به فضل الهی یادواره یک‌هزار و 200 شهید منطقه ارسباران(شهر‌های اهر، کلیبر، ورزقان و خداآفرین) با همت همگانی و عزم جدی مسئولان برگزارکننده آن به نحوی شایسته در گستره‌ای وسیع با برنامه‌هایی ماندگار و متنوع به مرحله اجرا درآمد، لازم می‌دانم از طرف همه دست‌اندرکاران کاروان و زحمتکشان این عرصه از عموم کسانی که در برگزاری این یادواره معنوی گام پیش نهادند و نقطه عطف جدیدی در طریق فرهنگ ایثار و شهادت به وجود آوردند، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم.

یادواره یک‌هزار و 200 شهید شهرستان‌های اهر، کلیبر، ورزقان و خداآفرین با حضور مسئولان کشوری و استانی و با شرکت بیش از 3 هزار نفر از خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، بسیجیان و مسئولان شهرهای ارسباران در محل مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزار شد.

تجلیل نفرات برتر جشنواره قرآنی کانون های مساجد آذربایجان شرقی

21 نفراز برترین های جشنواره قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی و نیز دانش آموزان ممتاز کانون فرهنگی هنری علامه طباطبایی مسجد نور تبریز مورد تجلیل قرار گرفتند.

این جشنواره در سطح اعضای کانون های مساجد استان و با هدف استعداد سنجی و شناسایی چهره های برتر قرآنی، ایجاد زمینه رقابت سالم و سنجش توانایی تخصصی قاریان و حافظان و همچنین ترویج فرهنگ قرآنی اجرا شده بود.

هفتمین دوره جشنواره قرآنی کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی، با شرکت بیش از 100 نفر به همت کانون فرهنگی هنری علامه طباطبایی مسجد نور تبریز و با حمایت و همکاری دبیرخانه هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان برگزار شده بود که به یمن دهه مبارک فجر از نفرات برگزیده این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است، دراین دوره از جشنواره بیش از یکصد نفر در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ، اذان ،تفسیر، مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و قرائت حمد و سوره و اذکار نماز و مسابقه کتبی مفاهیم قرآن و نهج البلاغه شرکت کرده بودند./935/پ201/س

ارسال نظرات