۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۲۳۲۹۹

آیت‌الله استادی بر تسلط طلاب بر زبان‌های خارجی تاکید کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به عطش کشورهای مختلف به آشنایی با معارف الهی به طلاب توصیه کرد زبان‌های خارجی را فرابگیرند.
آيت الله استادي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، آیت‌الله رضا استادی در دومین جشنواره علامه حلی(ره) که چهارشنبه 26 بهمن‌ماه در سالن غدیر مجتمع فرهنگی فتح‌المبین برگزار شد، اظهار کرد: ما هم‌اکنون در شرایطی هستیم که یک روحانی وقتی می‌تواند در جامعه موثر باشد که با سواد و دارای بیان باشد.

وی با بیان این‌که هم‌چنین یک روحانی باید اهل پژوهش و تحقیق بوده و زبان‌هایی غیر از زبان اصلی خود را جهت ارتباط با مخاطبان غیر هم زبان خود بداند و طلبه باید مهذب باشد، گفت: ‌با همه این احوال هیچ برنامه‌ای نباید مانع از فراگیری علم و باسواد شدن روحانیون باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار کرد:‌ ما درحال حاضر در شرایط 50 سال گذشته نیستیم، زیرا جوانان جامعه ما چه درس خوانده و یا نخوانده باشند اطلاعات بسیاری دارند، لذا در این شرایط برای تاثیرگذاری بر جامعه مخاطب باید سواد داشت.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه باسواد شدن همواره مورد تاکید درحوزه‌های علمیه بوده است، ادامه داد: در مورد اینکه طلاب اهل قلم باشند مقداری کم توجهی شده است، هرچند مدتی است در این زمینه فعالیت می‌شود که کار خوب و مبارکی است و امروزه در حوزه‌های مختلف نویسندگان فراوانی داریم.

وی با تاکید بر تحصیل زبان‌های مختلف از سوی طلاب حوزه‌های علمیه، اظهار کرد:‌اگر یک مبلغ روحانی به زبان‌های غیر از زبان فارسی مجهز نباشد در خیلی از مواقع نمی‌تواند به عنوان یک مبلغ دینی در سطح جامعه مطرح باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با پرداختن به بحث تهذیب در حوزه‌های علمیه، گفت: امروز واقعا باید یک روحانی پاک باشد، زیرا تا مردم پاک بودن وی را حس نکنند به وی ارادت نمی‌یابند.

آیت‌الله استادی ادامه داد: مساله پاک بودن ربطی به مباحث عرفانی و آشنایی با این‌گونه مباحث ندارد، زیرا می‌توان گفت این گونه مباحث برای افرادی خاص است و در برخی موارد نیز برای بعضی از افراد، گمراه کننده است؛ اما در زمینه پاک بودن باید بگویم، پاکی چیزی نیست که کسی چگونگی آن را نداند، لذا یک طلبه باید با دوری از دروغ، غیبت، حسادت و مواردی این‌چنین به پاک بودن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی خطاب به طلابی که به تازگی وارد حوزه‌های علمیه شده‌اند، گفت: شما بدانید که با ورود به مباحث پژوهشی باید متوجه و مراقب برخی از موارد در این عرصه باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این‌که نگرانی‌هایی در عرصه پژوهش وجود دارد، ادامه داد: برخی از افراد با ورود به این حوزه دچار غرور شده و توقع دارند که پس از مدتی با عنوان پژوهشگر مورد خطاب قرار گیرند، در حالی که باید این کار را به عنوان یک تمرین محسوب کنند و وارد کارهایی نشوند که از عهده‌شان برنمی‌آید.

آیت‌الله استادی ادامه داد: هم‌چنین باید تمام طلاب حوزه‌های علمیه بدانند زمانی که در مورد مبانی دین و مذهب خودمان تحقیق می‌کنند، با استناد به مسلمات و مبانی دینی به تحقیق بپردازند و نباید در این گونه تحقیقات حرفی را که دیگران برخلاف مسلمات دینی ما می‌زنند،‌ بگویند.

وی با تاکید بر داشتن برنامه‌ریزی برای کارهای مختلف، افزود: هرکسی که شروع به نوشتن مطلبی کند باید با خود قرار بگذارد که نمی‌خواهد حق کسی را ضایع کند و از جمله این موارد آن است که حتما در تحقیقات خود منابعی که از آن استفاده کرده است را ذکر کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ارائه پیشنهاداتی نسبت به برگزارکنندگان این همایش، گفت: برخی علما نوشتن را عبادت می‌دانستند.

‌آیت‌الله استادی اظهار کرد: شهید استاد مطهری می‌گفتند کارهایی که من انجام داده‌ام به دلیل وجود نیاز در جامعه نسبت به انجام آن‌ها بوده است و ما نیز باید کارهایی انجام دهیم که در مورد آنها در جامعه و در میان گروه‌ها و حتی افرادی اندک، نسبت به انجام آن‌ها نیازی وجود داشته باشد و کارهایمان را برای خدا و به جهت تبلیغ دین انجام دهیم.

وی با بیان این‌که از زمان آیت‌الله العظمی بروجردی نسبت به آسان‌گویی و آسان نویسی تاکید شده است، طلاب حوزه‌های علمیه را در کنار توجه به بیان مطالب محکم و استوار، به آسان‌گویی و آسان‌نویسی دعوت کرد.

در ادامه این مراسم از هفت نفر از سرپرستان حوزه‌های علمیه استان تهران و 38 نفر از برگزیدگان دومین همایش علامه حلی(ره) تقدیر به عمل آمد. /901/د102/ع

ارسال نظرات