۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۱۲۳۴۱۸

نگاهی به قیام 29 بهمن مردم تبریز

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه شمال‌ غرب کشور گفت: مردم تبریز در قیام 29 بهمن سال 56 مراکز فساد، مشروب فروشی ها و حتی ساختمان حزب رستاخیز را به آتش کشیدند.
رئيس مرکز اسناد ملي شمال غرب کشور
سید مسعود نقیب، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه شمال‌ غرب کشور، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با تشریح ابعاد، نتایج و ریشه های قیام 29 بهمن سال 1356 تبریز اظهار داشت: قیام مردمی و خودجوش مردم تبریز با هدایت و روشنگری روحانیت مجاهد به ویژه شهید آیت الله قاضی طباطبایی، نخستین شهید محراب انقلاب اسلامی ترتیب یافت.

نقیب با بیان این که رژیم ستمشاهی شناخت صحیحی از مردم آذربایجان به ویژه تبریز نداشته است، افزود: مرحوم شهید آیت‌الله قاضی می‌فرمودند؛ تبریز دیگ سنگی دیرجوش و خاموشی‌ناپذیری است که شاه از این خصلت تبریز و آرامش ظاهری تبریز غفلت کرد.

وی با بیان این که جایگاه روحانیت و مرجعیت از دیربار در شهر تبریز ویژه و مورد اهمیت خاص و عام بود، خاطر نشان کرد: قیام 29 بهمن دومین حرکت گسترده اسلامی و مردمی است و متعاقب قیام خونین 19 دی مردم قم در تبریز بود که سنت بزرگداشت چهلم شهدای انقلاب را بنا گذاشت.

نقیب با بیان این که سنت بزرگداشت چهلم شهدا در کمتر از یک سال عامل پیروزی انقلاب اسلامی شد، گفت: پس از حوادث 29 بهمن تبریز و شهادت تعدادی از جوانان، در دیگر شهرهای کشور نیز شاهد تحرکات مختلفی بودیم که نهایتا حلقه های چهلم شهدا در 22 بهمن سال 57 متصل شد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه شمال‌ غرب کشور با تشریح ابعاد مختلف قیام 29 بهمن تبریز اظهار داشت: مراسم بزرگداشت چهلم شهدای قم که با دخالت ایادی پهلوی، به تظاهرات گسترده خودجوش و مردمی علیه رژیم سفاک حاکم تبدیل شد، افتخاری بزرگ برای تبریزی های انقلابی محسوب می شود، البته بایستی نسل جوان ریشه‌های قیام 29 بهمن تبریز را شناسند.

وی با اشاره به هتک حرمت مسجد قزلی از سوی شهربانی در صبح روز 29 بهمن سال 56 گفت: این قیام صدرصد اسلامی بود و رنگ قرآنی و مذهبی داشت، چنانکه بر اساس اسناد، شواهد و تصاویر موجود حدود 43 بانک وابسته به بهائیت، مراکز فساد و فحشا، سینماها، مشروب فروشی ها و حتی ساختمان حزب رستاخیز از سوی مردم به آتش کشیده شد.

نقیب ادامه داد: جالب اینجاست که پس از به آتش کشیده شدن بانک ها، مردم به پول‌های بانک‌ها که دسته دسته در خیابان ریخته شده بود، دست نمی زدند، چنین حرکتی نشان از اوج بینش و دین‌مداری مردمی دارد که هدفی جز برقراری حکومت اسلامی نداشته اند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه شمال‌ غرب کشور افزود: از دیگر ابعاد جالب توجه قیام 29 بهمن تبریز آن بود استاندار وقت آذربایجان، انقلابیون تبریز را عده ای مزدور و وارد شده از مرزهای خارجی دانست و اعلام کرد که آنان تبریزی نبودند، اگر معترضان بنا به گفته رژیم از خارج از مرزها آمده بودند، پس چرا مرزبان‌ها جلوی این افراد را نگرفتند./935/ت302/س
ارسال نظرات