۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۲۴۰۱۹

مرکز فرهنگی و قرآنی در امامزادگان سراسر کشور راه اندازی می شود

خبرگزاری رسا ـ برنامه ریز سازمان اوقاف کشور از راه اندازی مرکز فرهنگی و قرآنی در امامزادگان سراسر کشور خبر داد.
امامزاده


به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، سلمان روحی، برنامه ریز سازمان اوقاف کشور در مراسم دوره آموزشی مسوولین مراکز فرهنگی ـ قرآنی بقاع متبرکه استان های خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) که 6 اسفندماه در گنبد خشتی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ترویج فرهنگ ناب اسلامی و عمل به تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه مسائل فرهنگی و قرآنی، وجود مرکزی فرهنگی ـ قرآنی در بقاع متبرکه و امامزادگان (علیهم السلام) جهت اداره و اجرای فعالیت های فرهنگی قرآنی طبق سیاست های کلی سازمان اوقاف وامورخیریه ضروری است.

وی با اشاره به اهداف این طرح گفت: این امر با هدف بسترسازی جهت نیل به منویات مقام معظم رهبری در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و زمینه سازی برای حضور و مشارکت فعال جوانان و نیروهای متعهد و ارزشی در عرصه فعالیت های فرهنگی – قرآنی بقاع متبرکه صورت می گیرد.

روحی ادامه داد: همچنین تحقق ارزش ها و اصول سیاست فرهنگی – قرآنی بقاع متبرکه، تبلیغ و گسترش و تعمیق فرهنگ روح بخش اسلام و تاکید بر آرمان ها و ارزش های معنوی و فرهنگ اسلامی و گسترش زمینه مشارکت و مباشرت مردم در امور فرهنگی – قرآنی بقاع متبرکه از دیگراهداف است.

برنامه ریز سازمان اوقاف کشور با اشاره به معنای مرکز قرآنی گفت: مرکز فرهنگی قرآنی بقعه، مرکزی است متشکل از مجموعه نیروهای فعال، متعهد، ارزشی، افتخاری و مردم نهاد که توسط هیات امنای بقاع متبرکه طبق شرایط اعلام شده از سوی سازمان جهت اجرای برنامه های فرهنگی قرآنی بقعه متبرکه ایجاد و راه اندازی می شود.

طرح جامع فرهنگی بقاع متبرکه در راستای تحقق خواسته رهبری است

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام سید محمدکاظم موسوی، مشاور معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور در خصوص طرح جامع امامزادگان و بقاع متبرکه در سال 90 اظهار داشت: طرح جامع فرهنگی بقاع متبرکه طرحی است که بقاع متبرکه را برای رسیدن به قطب فرهنگی هدایت کند و شامل تمام فعالیت های فرهنگی متناسب با شرایط بقاع متبرکه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت موجود در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: وجود بیش از 8000 باب بقعه متبرکه امامزاده، 33 باب بقعه پیامبر،993 آرامگاه شخصیت ها ی مشاهیر مذهبی،950باب سایر اماکن مذهبی زیارتی ضرورت تدوین طرح جامع فرهنگی بقاع متبرکه را روشن می سازد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه بیش از 35 میلیون نفر زائر در ایام تعطیلات عیدنوروز 89 در بقاع متبرکه حضور یافتند، افزود: همچنین بیش از یکصد و بیست میلیون نفر زائر در طول سال بقاع متبرکه را زیارت نموده اند که این امر لزوم برنامه ریزی صحیح و بهره برداری بهینه از ظرفیتهای منحصر به فرد بقاع واماکن متبرکه را روشن می کند.

مشاور فرهنگی سازمان اوقاف کشور ادامه داد: علقه و وابستگی روحی و معنوی مردم هر منطقه به امامزادگان و امکان متبرکه، انجام منویات مقام معظم رهبری مبنی برتبدیل نمودن این اماکن به قطب های فرهنگی از دیگر دلایل ضرورت تدوین این طرح است.

موسوی با اشاره به اهداف این طرح بیان داشت: ارتقاء جایگاه و نقش بقاع متبرکه در نقشه مهندسی فرهنگی کشور ، ترویج معارف قرآن و عترت در بین اقشار جامعه، تعامل سازنده با دیگر سنگرهای فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی، مقابله با جنگ نرم و ایجاد بصیرت در میان مردم، ایجاد مرکزی جهت پاسخگویی و رفع نیازهای فرهنگی و معنوی مردم منطقه و تولید فاخرترین مراسمها،
برنامه ها و محصولات فرهنگی در سطح جامعه از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف تدابیر و یژه ای را برای تحقق قطب فرهنگی بقاع متبرکه اندیشیده است، افزود: اقدامات سخت افزاری شامل تهیه و اجرای طرح جامع عمران، توسعه و احداث بقاع و اماکن متبرکه کشور در 44 آیتم اصلی و اقدامات نرم افزاری شامل طرح ریزی برنامه های بلند مدت در بقاع و طراحی و اجرای برنامه های کوتاه مدت در دستور کار قرار دارد.

مشاور فرهنگی سازمان اوقاف کشور با اشاره به فعالیت های قرآنی سازمان در راستای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی گفت: برگزاری جلسات آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، جلسات آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم ، جلسات تفسیر وآشنایی با معارف قرآن کریم ، برگزاری محافل قرآن کریم (در سطح استانی و ملی) از جمله برنامه های قرآنی است.

وی ادامه داد: همچنین راه‌اندازی کرسی تلاوت قرآن کریم برنامه ترتیل خوانی، اجرای طرح قاری و مؤذن راتب ،اجرای مسابقات قرآن کریم، برگزاری مسابقات کتبی مفاهیم قرآن کریم و برگزاری طرح قرآن بخوانید عیدی بگیرید از دیگر برنامه های قرآنی است.

موسوی افزود: فعالیت های تبلیغی و ترویجی، عبادی، ترویج معارف معصومین(ع) و ساماندهی قرآن‌ها ومفاتیح وکتب ادعیه مورد نیاز برای امامزاده ، تهیه ونصب زیارت‌نامه دیواری، تهیه و نصب تابلوی شرح حال امامزاده، تجهیز کتابخانه‌ی فیزیکی امامزاده و راه‌اندازی کتابخانه عمومی با مخزن و سالن مطالعه مناسب نیز از فعالیت هایی است که در حال انجام است./930/د102/س

ارسال نظرات