۱۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۲۴۷۵۸
16 اسفندماه؛

نشست تخصصی نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ سومین نشست تخصصی گروه کلام پژوهشکده دین‌پژوهی با عنوان «نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد» در قم برگزار می‌شود.
نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد


حجت‌الاسلام قاسم ترخان مدیر و عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده دین پژوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری سومین نشست تخصصی این گروه با عنوان «نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد» با محوریت و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادوی تهرانی استاد خارج فقه حوزه، 16 اسفندماه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم خبر داد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در علوم انسانی و رسیدن به علوم انسانی اسلامی، تحقق این امر مهم را نیازمند بررسی اهل فن و متخصصان در این حوزه بینا رشته‌ای دانست و تصریح کرد: در نشست تخصصی نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد که با حضور استادان و صاحبنظرانی در حوزه کلام و اقتصاد برگزار می‌شود، تأثیر اعتقادات بر علم اقتصاد بررسی خواهد شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این نشست تخصصی بر آن نیست تا به نقش اعتقادات بر مبانی یا اهداف اقتصادی بپردازد، اگرچه مباحثی هم در این زمینه طرح خواهد شد، اما بیشتر تأثیر اعتقادت بر علم اقتصاد پیگیری شده و قضایا و گذاره‌هایی که در علم اقتصاد وجود دارد و در واقع تبیین یا تأثیر پدیده‌های اقتصادی مانند بحث عرضه و تقاضا‌‌ است، بررسی می‌شود.

وی با بیان این‌که گروه کلام پژوهشکده دین‌پژوهی تاکنون دو نشست تخصصی با عنوان «نقش علم کلام در تحول علوم انسانی» و «نقش علم کلام بر علوم اجتماعی» برگزار کرده است، ادامه داد:‌ در نشست نخست با تعریفی از علوم انسانی و علم کلام، نوع ارتباط بین علم کلام و علوم انسانی بررسی شد و در نشست دوم نیز تأثیر علم کلام در علوم رفتاری اجتماعی مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام ترخان با اشاره به نشست سوم و با یادآوری این مطلب که علم اقتصاد یکی از مصادیق علوم انسانی به معنای خاص و متفاوت با مکتب اقتصادی است، تصریح کرد: علم اقتصاد در پی تبیین پدیده‌های اقتصادی مانند رابطه بین عرضه و تقاضا است، اما در مکتب اقتصادی به دنبال بایدها و نبایدهایی هستیم که شامل مبانی و اهداف اقتصاد می‌شود.

وی با بیان این‌که روش در علم اقتصاد تجربی است و مقصود از علم اقتصاد، مکتب اقتصادی نیست، ابراز داشت: مکتب اقتصادی شامل مبانی و اهداف است و مبانی هم زیرساخت‌ها را بیان می‌کند، اما مقصود از مکتب اقتصاد اسلامی بیان اهداف اسلام در حوزه اقتصاد مانند تحقق عدالت اجتماعی، رفاه و پیشرفت است که در نشست سوم، تأثیر اعتقادات بر این‌گونه مباحث بررسی می‌شود.

مدیر و عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشکده دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: خروجی سلسله نشست‌های تخصصی برگزاری شده از سوی گروه کلام پژوهشکده دین‌پژوهی در کتاب «نقد» چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه کلام و دین‌پژوهی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، نشست تخصصی نقش اعتقادات و علم کلام بر علم اقتصاد، سه‌شنبه 16 اسفندماه از ساعت 19:30 تا 22 در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی بلوار 15 خرداد (شاه سید علی) ـ خیابان شهید میثمی برگزار می‌شود. /920/پ202/ع

ارسال نظرات