۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۲۵۲۶۰

انتقاد شدید علمای شیعه عربستان از گسترش فشار به شیعیان این کشور

خبرگزاری رسا ـ علمای شیعه عربستان از گسترش فشار و تبعیض علیه شیعیان در این کشور به شدت انتقاد کردند.
علماي شيعه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، علمای شیعه عربستان در اظهاراتی جداگانه، گسترش فتنه های مذهبی و حملات رسانه ای شدید علیه شیعیان این کشور را به شدت محکوم کردند.

حجت الاسلام شیخ غازی الشبیب، خطیب جمعه مسجد امام علی (ع) ام الحمام بر لزوم پایان یافتن تکفیر دیگران تاکید کرد و گفت: تصویب قانونی که تکفیر و نشر فرهنگ کینه توزی و تفرقه را در جامعه ممنوع کند، ضروری است، ایستادگی در برابر فتنه انگیزانه از مسوولیت های همه عاقلان در کشور به شمار می آید.

وی سکوت در برابر این افزاد را جنایت خواند و افزود: زمزمه های تفرقه انگیزانه در روزهای گذشته به شدت در کشور افزایش یافته است و گفت وگوی ملی که مقامات از آن دم می زنند با لغت تکفیر و تشکیک در شهروندی مردم مغایرت دارد.

حجت الاسلام الشبیب تصریح کرد: ما وظیفه داریم از تنوع مذاهب، قبائل و نژادی در کشورمان محافظت کنیم و به این نکته واقف باشیم که اخلال در این امر به گسترش فتنه که از قتل هم شدید تر است، منجر خواهد شد.

حجت الاسلام سید هاشم الشخص، استاد حوزه علمیه شهر مبرز این کشور نیز از گسترش فتنه های مذهبی در برخی کشورهای اسلامی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: فتنه های مذهبی و طایفه ای در جهان عرب و اسلام رو به افزایش بوده و در حال تبدی شدن به نزاعی میان مسلمانان است.

وی با اشاره به اینکه دست های بیگانگان در این فتنه ها نمایان است، ادامه داد: بیگانگان این فتنه ها را بوجود آورده و اختلافات مذهبی و طایفه ای را با هدف ایجاد نزاع و گسیختگی میان مسلمانان ترویج می کنند.

استاد حوزه علمیه مبرز حفاظت از وحدت اسلامی را خواستار شد و تاکید کرد: مسلمانان با هر وسیله ای که در اختیار دارند باید از وحدت اسلامی محافظت کرده و از هر آنچه میان امت تفرقه می اندازد، پرهیز کنند. فتنه های مذهبی از بدترین سلاح هایی است که دشمنان علیه مسلمانان بهره می گیرند و به مراتب از جنگ نظامی بدتر است.

حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل، خطیب جمعه ربیعیه عربستان نسبت به گسترش حمله های تبلیغاتی علیه شیعیان به شدت انتقاد کرد و بیان داشت: فرهنگ جنگ مذهبی که علیه شیعیان در کشور جاری است، مشکلات فراوانی را برای پیروان اهل بیت (ع) بوجود آورده و آنها مجبور شده اند که برای ادامه زندگی و فرار از ترس و هراس به خارج از کشور سفر کنند.

خطیب جمعه ربیعیه خاطر نشان ساخت: آیا گسترش فتنه و کینه در وطن رسول خدا (ص) و صحابه ناشی از حکمت است؟ آیا وقت آن فرانرسیده قانون محبت و تسامح و اخلاق علیا در این وطن عزیز انتشار یابد؟

شیخ الحبیل، سخنان فتنه انگیزانه برخی از خطبای مساجد علیه شیعیان در عربستان را محکوم کرد و گفت: حملات گسترده که از سوی ائمه مساجد علیه شیعیان انجام می گیرند باید متوقف شود، این حملات تنها به گسترش فتنه های مذهبی و ایجاد شکاف و تفرقه میان پیروان مذاهب اسلامی منجر خواهد شد.

حجت الاسلام شیخ عبدالله الاحمد از علمای شیعه عربستان که در مسجد حضرت زهرا(س) شهر رمیله سخن می گفت، بر عدم کوتاه آمدن شیعیان از عقاید خود تاکید کرد و افزود: منادیان تکفیر نمی توانند شیعیان را از عقاید خود بازدارند و همه نقشه های آنان در این زمینه به شکست منجر می شود.

وی فتنه های مذهبی را ترفند نظام آل سعود برای حفظ قدرت توصیف کرد و اظهار داشت: نظام برای اینکه جایگاه خود را در کشور استحکام بخشد، پیروان یک طایفه را علیه شیعیان شور می دهد تا مردم به نزاع با یکدیگر مشغول باشند و از اعتراض به حکومت دور شوند.

حجت الاسلام احمد عبدالله با اشاره به سکوت محض مسوولان در قبال نقشه های فتنه انگیزان تصریح کرد: دولت در قبال اتهامات و حملاتی که علیه شیعیان رخ می دهند تنها سکوت اختیار کرده و اقدامی برای حل این بحران انجام نمی دهد.

این عالم شیعی تاکید کرد: نشست ها، کنفرانس ها و حملات رسانه ای نمی توانند شیعیان را از ادای واجبات عقیدتی و ملی بازدارد، بلکه انگیزه آنان را برای تمسک بیشتر به عقاید و مذهب و وطن بیشتر خواهد کرد./980/ب901/گ
ارسال نظرات