۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۲۵۵۴۳

ره آورد سفر معاون پژوهشی حوزه های علمیه به خوزستان

خبرگزاری رسا ـ راه آورد سفر دو روزه معاونت پژوهشی حوزه های علمیه کشور به خوزستان تصویب بیش از 16 برنامه کاربردی بود که مسؤولان حوزه علمیه خوزستان در نظر گرفته اند این مصوبات را به صورت جداگانه بررسی و رویکردهای ویژه ای برای اجرای مناسب آنها در نظر گیرند.
نشست معاون پژوهش حوزه هاي علميه کشور با شوراي معاونين حوزه علميه خوزستان نشست معاون پژوهش حوزه هاي علميه کشور با شوراي معاونين حوزه علميه خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید علی عماد،‌ معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور سفری دو روزه به خوزستان داشته که در این سفر برنامه های ویژه برای ارتقای سطح تحصیلی طلاب مدارس علمیه خوزستان اتخاذ شده و رویکردهایی هم در این سفر دو روزه به تصویب رسید.

در نخستین روز از ورود حجت الاسلام عماد به خوزستان، وی به بازدید از مناطق عملیاتی جنوب رفته و بر روی مزار شهدای گمنام این منطقه عملیاتی حاضر شد.

وی پس از بازدید از مناطق عملیاتی جنوب به خرمشهر رفته و از نزدیک در جریان فعالیت های مدرسه علمیه سیدالشهدای این شهرستان قرار گرفت.

این بازدید که با حضور ائمه جمعه خرمشهر و مینوشهر همراه بود، حجت الاسلام عماد پس از دریافت گزارش مدرسه علمیه سید الشهدا، به بازدید از سایر نقاط این مدرسه پرداخت.

معاون پژوهشی حوزه علمیه پس از حضور در مدرسه علمیه خرمشهر به اهواز سفر کرده و از مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز نیز بازدید کرد.

در این بازدید حجت الاسلام مسعود بهرام پور به بیان گزارشی از روند فعالیت ها این مدرسه پرداخت و پس از آن معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور از نزدیک با روند فعالیت های بخش های مختلف این مدرسه علمیه آشنا شد.

حجت الاسلام عماد همچنین از مقالات و جزوات علمی ارائه شده از سوی طلاب این مدرسه بازدید و بخشی از آنها را مطالعه کرد و پس از آن در بازدیدی از مرکز علمی تحقیقاتی دارالتحقیق حوزه علمیه اهواز از نزدیک در جریان تدوین کتب و مقالات علمی این مدرسه قرار گرفت و پس از آن به یکی از کلاس های مشاوره این مدرسه رفته و از شیوه مباحثه و مطالعه طلاب با خبر شد.

سند نیاز سنجی پژوهشی دانش فقه به جامعه علمی ایران ارائه می شود

معاونت پژوهشی حوزه های علمیه کشور در نشست با اساتید، نخبگان و پژوهشگران مدارس علمیه خوزستان که یکی از مهمترین برنامه های سفر دو روزه خود به خوزستان بود از ارایه سند نیاز سنجی پژوهشی دانش فقه به جامعه علمی ایران در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون سندی برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی در دست تکمیل است که در نخستین ماه سال 1391 به جامعه علمی ایران عرضه می شود.

وی در ادامه به رشد چشم گیر علمی حوزه های علمیه در سطح جهان اشاره کرد گفت: خوشبختانه در این دهه اخیر جهانیان شاهد تحولات چشم گیر و قابل توجه حوزه های علمیه کشور بوده اند.

وی با بیان این که نرخ رشد فعالیت های علمی، اهتمام حوزه های علمیه به تولید علم و اهتمام حوزویان به بهبود فعالیت ها و تحولات علمی در حوزه دانش، چشم گیر و قابل ملاحظه است، تصریح کرد: هم اکنون نرخ رشد فعالیت های علمی حوزه های علمیه با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست در حال حاضر بهترین و برجسته ترین آثار علمی در حوزه علوم انسانی مرتبط با علوم اسلامی در مدارس علمیه شکل می گیرد؛ به گونه ای که بیش از 90 درصد آثار جشنواره های معتبر علمی در قالب کتاب از تولیدات مدارس حوزه های علمیه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به انتشار سند نیازسنجی پژوهشی دانش فقه تا ابتدای سال 1391 اظهار داشت: هم اکنون سندی در دست تکمیل است که در نخستین ماه سال 1391 به جامعه علمی ایران عرضه خواهد شد و در این سند « نیاز سنجی پژوهشی دانش فقه » که در آن بیش از پانصد شخصیت علمی مشارکت داشته و بیش از 60 دستگاه، و نهاد علمی و اجرایی کشور از سطح نظارت خانه های و معاونان ریاست جمهوری، رؤسای قوا و دستگاه قضا در روند تدوین آنها شرکت داشته اند، برای پاسخ گویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی تدوین شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رشد این چنینی حوزه های علمیه در مباحث گوناگون علمی قابل تقدیر است، تأکید کرد: نظام آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه همچنان دچار عقب ماندگی هایی است و باید برای جبران این عقب ماندگی ها و توسعه روز افزون تلاش ها جدی و مستمری صورت گیرد که این مسأله همت راسخ و استوار نخبگان حوزوی را می طلبد.

یکی از عمده مشکلات حوزه های علمیه کشور عدم ارایه جلوه ای از علم اصیل حوزوی به جامعه علمی جهان است

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور با تأکید بر انتقال مفاهیم و ادبیات ناب حوزوی به سایر کشورها و دولت های جهان گفت: نظام حوزوی ایران هنوز نتوانسته است دانش های خود را که سرمایه ای ملی تلقی می شود را به جامعه علمی جهان معرفی کند؛ از این رو اساتید، نخبگان، پژوهشگران و سایر دست اندرکاران مسائل حوزوی و دینی وظیفه دارند دانش «اصول فقه» را که از قدیمی و کهن ترین دانش های روشی شناختی تولید بشر است و خدمات شایانی به دیگر علوم مختلف دینی همچون دانش فقه ارایه کرده است را برای جامعه علمی جهان تببین و آن را در دیدگاه عمومی اندیشمندان جهان نمایان سازد.

حجت الاسلام عماد در ادامه افزود: این مسأله که ما همچنان نتوانسته ایم جلوه ای از علم اصیل حوزوی خود را به منصه ظهور رسانیم، یکی از عمده مشکلات و ضعف های جدی مسؤولان در سطح حوزه های علمیه کشور است.

این مقام مسؤول با بیان این که هم اکنون سی و سه سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، بیان داشت: پس از این چندین سالی که از عمر با برکت نظام اسلامی می گذرد، آیا تا کنون توانسته ایم نظام تربیتی، اجتماعی، سیاسی، اتقصادی، سلامت و نظام فرهنگی بر مبنای اسلام را در این کشور راه اندازی کنیم؟ ، و این مسأله ای است که همه حوزه های علمیه می بایست به جد آن را پیگیری کنند.

حوزه های علمیه باید پاسخ گویی متغن به نیازهای روز جامعه نوین بشری باشند

وی با قدردانی از مسؤولان حوزوی خوزستان نسبت به رشد چشمگیر حوزه علمیه خوزستان در چند سال اخیر گفت: ما این رشد حوزه علمیه خوزستان را به فال نیک گرفته و از همه دست اندرکاران مسائل حوزوی خوزستان کمال تقدیر و تشکر را داریم و آنها نیز می بایست به خود افتخار کنند که با دستان توامند خود قادر به ایجاد این تحول عظیم شدند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور در پایان این نشست با اشاره به این که حوزه های علمیه باید پاسخ گوی نیازهای علمی جامعه باشد، اظهار داشت: امروزه جامعه نوین نظام اسلامی نیاز دارد که برای پرسش های نوین خود، پاسخ های علمی قانع کننده ای را دریافت کند و این پاسخ ها جز از دل حوزه های علمیه بیرون نمی آید؛ از این رو اگر مسؤولان حوزه های علمیه سراسر کشور خواهان پاسخ گویی به نیازهای نوین جامعه هستند، باید در زمینه پژوهش و تحقیق گام محکم و استواتری را بردارند.

همچنین حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، در بخش دیگری از این نشست با بیان این که حوزه علمیه خوزستان یکی از حوزه های علمیه کهن کشور است، اظهار داشت: این حوزه علمیه از دیرباز مهد پرورش علمای بسیار بزرگی بوده که خدمات بی بدیلی به کشور و اسلام انجام داده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خوزستان به بیان وضعیت مدارس علمیه خوزستان در دوران قبل از آغازین انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: تا قبل از دوران آغازین انقلاب اسلامی ایران وضعیتی بر حوزه های علمیه حاکم بود که بی شک در شأن خوزستان و جایگاه او در سطح جهان اسلام نبود.

وی در ادامه افزود: یکی از عواملی که سبب رشد و ارتقای دوباره حوزه علمیه خوزستان در کشور شد، اقدام و تلاش های مجدانه علمای بزرگ اسلام بود.

حجت الاسلام حاجتی بیان داشت: امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حرکتی دوباره در تأسیس، تکامل، توسعه و گسترش حوزه های علمیه کشور را آغاز کردند که امروزه ما شاهد نتایج پر خیر و برکت آن هستیم.

بیش از سه هزار طلبه و 41 حوزه و مرکز تخصصی در خوزستان وجود دارد

مسؤول دفتر تبلیغات حوزه علمیه خوزستان با بیان این که حوزه علمیه خوزستان هم اکنون به جایگاه درخور توجهی در کشور رسیده، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با عنایات آقا امام زمان (عج) امروزه حوزه علمیه خوزستان با دارا بودن بیش از سه هزار طلبه و 41 حوزه و مرکز تخصصی کد دار، به جایگاه قابل قبول و برتری در سطح کشور رسیده که انشاءالله در آینده ای نه چندان دور شاهد ورق خوردن یکی دیگر از صفحات زرین تحولات فرهنگی در کشور توسط این حوزه علمیه باشیم.

وی با بیان این که ارائه طرح های فرهنگی بنیادین و پایدار و همچنین هدایت نسل جوان جامعه به سوی اهداف و آرمان های نظام اسلامی تنها یکی از اقدام های حوزه علمیه خوزستان است، گفت: این حوزه علمیه با شتاب و پیشرفتی که داشته توانسته طرح هایی بنیادین در سطح کشوری را ارائه دهد که هم اکنون این طرح ها به صورت کلان در حال اجرا است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان سخنان خود با تأکید بر این که مدارس علمیه استان خوزستان با سرعت در حال رشد، توسعه و طی کردن پله های تکامل و ترقی هستند، اظهار داشت: امید است با اقدام هایی که انتظار می رود معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور نسبت به حوزه علمیه خوزستان انجام دهد، مدارس علمیه استان بیش از پیش در راستای اجرایی کردن اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

همچنین پس از این نشست حجت الاسلام عماد برای اقامه نماز ظهر و عصر به مسجد اعظم اهواز رفته و نشستی صمیمی با طلاب مدارس علمیه اهواز داشته و در آن مباحثی جالب پیرامون پژوهش در سطح مدارس علمیه انجام شد به طوری که این سخنان با استقبال چشم گیری از طلاب مواجه شد.

بر اساس این گزارش جلسه با معاونان پژوهش مدارس علمیه خوزستان یکی دیگر از برنامه های مهم معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور بود که در آن مباحث و مصوبات مهمی پیرامون ارتقاء مباحث پژوهشی در مدارس علمیه اتخاذ شد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حاجتی مدیر حوزه های علمیه خوزستان به بیان وضعیت مدارس علمیه خوزستان پرداخت و گفت: امید است با اقدام هایی که انتظار می شود معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور نسبت به حوزه علمیه خوزستان انجام دهد، مدارس علمیه استان بیش از پیش در راستای اجرایی کردن اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور به بیان راهکارهایی در رابطه با ارتقاء امر پژوهش و تحقیق پرداخت و با اشاره به انتشار سند نیاز سنجی پژوهشی دانش فقه تا اوایل سال 1391، اظهار داشت: هم اکنون سندی در دست تکمیل است که انشاءالله در نخستین ماه سال 1391 به جامعه علمی ایران عرضه خواهد شد..

همچنین در ادامه این مراسم حجت الاسلام مهاجر نیا، مسوول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه و حجت الاسلام سبحانیان مسؤول هماهنگی امور استان ها به بیان سخنانی در رابطه با اهمیت پژوهش در مدارس علمیه پرداختند.

لازم به ذکر است تعدادی از اساتید و پژوهشگران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در رابطه با ارتقاء سطح پژوهش استان پرداختند.

قابل ذکر است در پایان این نشست لوح های تقدیری به رسم یادبود به طلاب فعال در عرصه پژوهش اهدا شد.

دیدار معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور با آیت الله موسوی جزایری

همچنین دیدار معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور با آیت الله موسوی جزایری یکی از برنامه های این سفر بود که در این دیدار مسائل و مشکلات پژوهشی در حوزه علمیه خوزستان و سایر حوزه های علمیه کشور را بررسی کردند.

در ابتدای این نسشت حجت الاسلام ‌عماد با قدردانی از عملکرد شایان حوزه علمیه خوزستان‌ اظهار داشت: خوشبختانه حوزه علمیه خوزستان در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته که می تواند تأثیر بسزایی نسبت به ارتقای سطح پژوهش در کشور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: حوزه علمیه خوزستان دارای ظرفیت‌های بالایی است و نسبت به سایر حوزه های علمیه کشور رشد قابل توجه ای را به خود اختصاص داده؛ از این رو باید کارهای خود را با شدت و سرعت ادامه و افزایش دهند.

همچنین آیت الله موسوی جزایری در بخش دیگری از این دیدار با بیان این که حوزه علمیه خوزستان در ابتدای راه قرار دارد، گفت: این حوزه علمیه که از نظر مسؤولان حوزه‌های علمیه کشور در جایگاه قابل توجهی قرار دارد باید کارهای خود را بیش از پیش ادامه داده و اوج گیرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که خوزستان برای پوشش‌دادن مناطق محروم با کمبود مبلغ روبه‌رو است، تأکید کرد: تعداد مبلغان اعزامی به مناطق محروم خوزستان باید افزایش یابد؛ چرا که دشمنان با هجوم فکری و عقیدتی به این گونه مناطق در تلاش برای منحرف کردن مردم از آرمان‌های ناب اسلامی هستند و برای همین امر باید تعداد مبلغان اعزامی به این گونه مناطق افزایش یابند.

در پایان این دیدار حجت الاسلام میر احمد‌رضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان این که مبلغان حوزه علمیه خوزستان باید پژوهش‌محور باشند، گفت: آنها ‌بایستی در کنار مباحث تبلیغی خود توجه ویژه و جدی نیز به مباحث پژوهشی داشته باشند.

زمینه های تعامل حوزه و دانشگاه در مسأله پژوهش بررسی شد

بنا بر این گزارش نشست بررسی زمینه های ارتقای پژوهش در حوزه و دانشگاه آخرین برنامه از سری برنامه های معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور بود که با حسن مروتی رییس دانشگاه شهید چمران اهواز و روسا و معاونان پژوهش دانشگاه های دولتی استان خوزستان در سالن جلسات نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های این استان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام عماد با بیان این که علم و دانش به صورت جمعی مدیریت و راهبری می شود، گفت: تمامی حوزه های دانش از این رو که هر کدام پاسخگوی نیازی از مردم جامعه است به هم مرتبط و وابسته هستند.

عدم همبستگی حوزه و دانشگاه تضعیف حرکت شتابنده تولید علم را به دنبال دارد

وی تصریح کرد: همگان باید با تعامل جمعی و دغدغه مشترک به پیشبرد اهداف علمی کشور کمک کنیم؛ چرا که عدم وجود این همبستگی و مشارکت لازم، تضعیف حرکت شتابنده تولید علم در کشور را به دنبال دارد.

حجت الاسلام عماد با بیان این که علوم انسانی نمی تواند و نباید خود را بی نیاز از رشته های مختلف علمی بداند، گفت: به یقین رشته های علوم انسانی نیز، نیازمند هماهنگی با دانشگاه ها و مراکز صنعتی در کشور هستند.

در ادامه این مراسم مروتی رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که در دانشگاه شهید چمران اهواز 5 دانشکده علوم انسانی در حال فعالیت است گفت: هر کدام از این دانشکده ها با ظرفیت بالای علمی به آموزش و تعلیم دانشجویان مشغول هستند.

وی با اشاره به توانمندی حوزه علمیه خوزستان در امر پژوهش گفت: برگزاری نشست های مشترک و ایجاد ارتباط با حوزه های علمیه می تواند ظرفیت پژوهش در دانشگاه و حوزه را ارتقا بخشد.

مروتی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به اصلاح علوم انسانی اظهار داشت: امیدواریم کاستی های موجود در این عرصه با همکاری تمامی صاحب نظران در عرصه علوم انسانی و فضلای حوزه علمیه برطرف شود.

در این مراسم روسا و معاونان پژوهش دانشگاه های دولتی استان خوزستان افزون بر ارائه آمار دانشگاه های مرتبط به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

گفتنی است، این سفر دو روزه با مصوباتی همراه بود که عبارتند از، تولید حداقل 20 پایان نامه با گرایش های مختلف در ابواب فقه، ارتقای کمی و کیفی سطح مقالات علامه حلی و رساندن آنها به دو برابر برای سال جاری، تأسیس شعبه ای از انجمن های علمی در استان خوزستان، ارتقای کمی و کیفی کانون های علمی مدارس و رساندن آنها به 4 کانون، حمایت محتوایی از فصلنامه علم الهدی و گرفتن امتیاز برای مجله علمی، تقدیر معاونت ها در هفته پژوهش از آثار طلاب، شناسایی و تشکیل پرونده پژوهشی برای طلاب و اساتید، فعال کردن و تشکیل گروه های پژوهشی در مدارس، سامان بخشیدن به امور کتابخوانه های مدارس، استانداردسازی چند کتابخانه، شناسایی مدارس برتر و رتبه بندی آنها بر اساس معیارهای مختلف پژوهشی، برگزاری نشست های علمی در سطح مدارس، برگزاری آموزش روش های پژوهشی برای اساتید، آموزش روش های پژوهشی برای طلاب مدارس، تشکیل هسته مرکزی علمی 7 تا 9 نفره برای ارایه مشاورات پژوهشی و تأسیس شعبه ای از دبیرخوانه جشنواره علامه حلی در استان خوزستان.

بنا به گفته مسؤولان حوزه علمیه خوزستان این مصوبات قرار است به صورت جداگانه بررسی و رویکردهای ویژه ای برای اجرای مناسب آنها در نظر گرفته شود./9465/ز503/س
ارسال نظرات