۲۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۱۲۶۴۲۵
عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

تحقق اقتصاد ملی در گرو تولیدات علمی، فرهنگی و نظامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حمایت از تولید ملی را از ارکان حفظ استقلال امت اسلامی برشمرد و گفت: تولید اقتصادی زمانی موثر و پایدار خواهد بود که همراه با تولیدات فرهنگی، علمی و نظامی باشد.
سال توليد ملي حمايت از کار و سرمايه ملي


حجت الاسلام فیض آبادی، عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص اهمیت حفظ استقلال امت اسلامی در قرآن و روایات اظهار کرد: جامعه اسلامی از نگاه قرآن، جامعه ای مستقل است و طبق آخرین آیه سوره فتح، مسلمانان همچون دانه ای باید خود جوانه زده و رشد کنند و روی پای خود بایستند.

استفاده از نیروی انسانی
وی با بیان اینکه اگر تولید ملی نباشد، سرمایه های ملی از بین خواهد رفت، افزود: استفاده از نیروی انسانی خصوصا در بخش نخبگان از دیگر موارد مورد توجه قرآن در تقویت و حمایت تولید ملی است؛ چنانکه در داستان حضرت یوسف(ع)، ایشان بحران مصر را با استفاده از مردم خود مصر حل می کند.

بهره‌وری کامل از سرمایه های داخلی
حجت الاسلام فیض آبادی، بهره‌وری کامل از امکانات و سرمایه‌ها را از راهبردهای قرآن جهت تقویت اقتصاد ملی دانست و ابراز داشت: تولید ملی یکی از ارکان تحقق این مهم است. از سوی دیگر اگر جامعه دچار بحران و تحریم های اقتصادی شود چون جامعه‌ای مولد است، توان اداره خود را دارد و سربلند بیرون می آید.

حفظ استقلال امت اسلام در برابر بیگانگان
این مدرس حوزه و دانشگاه، تحلیل فرهنگی را از مهمترین آسیب های وابستگی اقتصادی برشمرد و گفت: خداون در سوره اعراف می فرماید وابستگی اقتصادی مسلمین به بیگانگان، در نهایت منجر به وارداتی شدن فرهنگ آنان می شود. قرآن کریم تأکید دارد مسلمانان نباید زیر بیرق و سلطه کفار باشند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خداوند تأکید می کند در مقابل دشمنان با آنچه در توان دارید آماده باشید و از آنجا که تحریم اقتصادی همیشه از مهمترین حربه های دشمن علیه امت اسلام بوده است، استقلال اقتصادی مسلمین از طریق توجه به تولیدات داخلی و انفاق و .... امری ضروری است.

دولت، مردم و سرمایه گذاران یکدیگر را همراهی کنند
حجت الاسلام فیض آبادی، تأمین همه نیازهای جامعه را از دیگر مزایای تقویت تولید ملی دانست و تصریح کرد: در ماجرای ذوالقرنین در اقدامات خود، اصلاح فرهنگی و اجتماعی و ایجاد رفاه را با استفاده از امکانات و سرمایه های موجود و نیز نیروی مردمی (یأجوح و مأجوج) آغاز کرد از این رو در جامعه کنونی نیز دولت باید ضمن بهره وری از همه امکانات، از استعدادهای مردمی نیز غافل نباشد و از سوی دیگر، سرمایه داران نیز انفاق کنند.

عضو اتاق فکر تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در صدراسلام نیز، پیامبر(ص) پس از ورود به مدینه بلافاصله اصلاحات اقتصادی را با حذف خرید و فروش حرام، رباخواری و نیز تقویت تولید داخلی آغاز کرد.

تولید کار و فرصت های شغلی
وی افزود: در زمان حضرت علی(ع) نیز نخلستان ها ساخته و چاه های بسیاری حفر و وقف می شد تا تولید کار صورت گیرد. در واقع اقدامات اقتصادی در سیره معصومین(ع) به دو صورت اضطراری و فوریتی مانند بردن نان به درب خانه ها بود و به صورت زیربنایی با ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از تولیدات داخلی.

رسانه ها فرهنگسازی کنند
وی در خصوص نقش رسانه ها در فرهنگسازی مصرف کالاهای داخلی یادآور شد: رسانه ها دو رسالت مهم فرهن‌گسازی و آموزش را بر عهده دارند که اهمیت مرحله نخست بیشتر است؛ در اسلام 11 امام شهید شدند تا دین را فرهن‌گسازی کنند. رسانه باید با خط دهی مناسب، افکار عمومی را به خوبی هدایت کند.

تولید اقتصادی باید با تولیدات علمی و فرهنگی همراه باشد
حجت الاسلام فیض آبادی تأکید کرد: باید توجه داشت که وقتی صحبت از تولید ملی می شود، تنها در عرصه اقتصاد نیست؛ بلکه تولید اقتصادی زمانی موثر و پایدار خواهد بود که همراه با تولیدات فرهنگی، علمی و نظامی نیز باشد./930/ت301/ع

ارسال نظرات