۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۲۸۰۹۹
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان:

حفظ اسلام با نظاره گری عالمان دینی تحقق نمی یابد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: این اشتباه است که ما در خانه بنشینیم و نظاره گر باشیم باید اسلام را حفظ کنیم ابتدا با خودسازی و پس از آن دیگران را بسازیم و دل را پاک کنیم تا لایق فیض خدای بزرگ شود.
ايت الله اشرفي
آیت الله اشرفی شاهرودی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، امروز در پایان درس خارج خود خاطرنشان کرد: هر فلزی قابل تبدیل به طلا و نقره نیست، هر فردی هم سلمان و ابوذر نمی شود؛ بلکه باید قابلیت را دارا باشد. اگر دل خالص و پاک نشود و همچو آینه شفاف نشود عکس یار در او منعکس نخواهد شد. در یک آینه کدر عکس کدر منعکس می شود و محبوب و معشوق قابل روئیت نیست مگر این که دل از زنگار اخلاق رذیله و معصیت پاک شود تا فیض از سوی خدا شامل حال انسان شود.

آیت الله اشرفی با اشاره به حدیث معروف عنوان بصری ابراز داشت: امام صادق(ع) بعد از پذیرش او گفت اولین شرط عبودیت خالص و مملوکیت برای خداست و بدانید که هر چه هست از ناحیه اوست. خدا در قرآن می فرماید( اتقوالله و یعلمکم الله ) وقتی کسی معصیتش زیاد شد او را از مسیر حق هم دور می کنند و دیگر نمی تواند بهره ای از علوم به خصوص علوم دین ببرد.

استاد خارج فقه و اصول خراسان ادامه داد: هرچه زنگار دل زیاد شد و گناه کثرت یابد این دل که مکان عبدیت و بندگی خداست نیز قابلیت برای فیض را از دست می دهد. دل را مورد پذیرش انوار ربوبی قرار دهید تا عالم ربانی یا متعلم علی سبیل النجات بشوید.

آیت الله اشرفی با نقل قولی از شهید ثانی گفت: اگر دل زنگار معصیت گرفت دیگر معدنی برای علم الهی نخواهد بود؛ بنابراین اعتقاد و اخلاق در مکتب ما اصل است.

این استاد حوزه علمیه خراسان با بیان این که اخلاق نیکو زمینه ساز آمادگی دل برای کسب فیض است، ابراز داشت: اگر رذائل اخلاقی حسد و سوء ظن در وجود ما باشد به یقین چنین دلی به اخلاق حسنه روی پیدا نمی کند به ویژه علوم دین که وحی آسمانی است که بر قلب پیغمبر خاتم(ص) نازل شده است.

آیت الله اشرفی در ادامه با نقل حدیثی از امام صادق(ع) از کتاب احتجاج طبرسی به این مضمون که علمای ما آنهایی هستند که در پاسگاه هایی که ابلیس و افاریط او بر ضعفا حمله ور می شوند اینها از ورود چنین افاریطی در این پاسگاه ها منع می کنند، گفت: کسانی که مقام بالا و ارجمندی دارند که بناست رهرو راه امام باقر و امام صادق(ع) باشند و حافظ دین خدا و حامی دین الله باشند و بتوانند ضعفا را از مقابل آیات صید دشمنان دور کنند. باید ابتدا خود آراسته به اخلاق دین و پاک و خودساخته باشند.

وی بیان داشت: آن گاه که دل از رذایل اخلاقی و زشتی ها پاک شد و به نور افاضه امیر مؤمنان علی(ع) باب مدینه الحکمه النبی متجلی شد، چنین دلی می تواند از علمایی که خلیفه الله و جانشین انبیا الله هستند بهره ببرد. مراتب بزرگی که بزرگان ما در طول تاریخ روحانیت شیعه به خرج دادند؛ از همین مدارس و از پای همین منبرها حرکت کردند و شیخ و انصاری ها شیخ مفیدها شدند، از همین حوزه ها حرکت کرده اند.

آیت الله اشرفی در ادامه گفت: این حوزه های علمیه را همان گونه که امام فرمود نگذارید قداست آن به مادیات و هوای نفس و تجمل گرایی از بین برود و نباید معنویت تبدیل به اخلاق نکوهیده و بد شود. در طول تاریخ گفته اند هر مکتبی که در جهان اگر خواسته باشد باقی بماند بر سه پایه باید استوار باشد. پایه اول استواری بر اساس عقل و حمکت و دانش باشد چه آن که اگر بر اساس بافته های مغز بشری و خرافه باشد همچون تثلیث، دانشمندان آن را از بین خواهند برد. کلیساهایی که انسان ها را زنده می سوزاندند از بین رفت و دانش بشریت آنها را به انزوا کشاند.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: دومین اصل که در بقای هر مکتبی لازم است دعوت کنندگان آن است. اگر پس از مدتی دعوت کنند گان آن کم یا هیچ بشوند مردم از آن دلسرد و دور می شوند. سوم آن که هر مکتبی الگو و مثال لازم دارد عقل بشر به چشم اوست زمانی که الگو را در جامعه ای دید شیفته او می شود. کسانی که بعد غیبت حضرت صاحب تا به حال دعات الی الدین و الگو ها و مثال ها در جلوی چشم مردم بودند و تعالیم ائمه(ع) را به مردم نشان دادند علما و عرفای ربانی و الهی بودند که دعوت کننده به مکتب اسلام و شیعه بودند.

استاد خارج حوزه علمیه با بیان این که سال های طولانی از قدمت دین اسلام می گذرد، گفت: این بار پس از 14 قرن به دوش ما سنگینی می کند ما باید توجه داشته باشیم که اگر این وظیفه سنگین را با سوق به سوی هواپرستی و هوای نفس به زمین گذاشتیم جواب امام زمان(عج) را چه خواهیم داد. این اشتباه است که ما در خانه بنشینیم و نظاره گر باشیم باید اسلام را حفظ کنیم ابتدا با خودسازی و پس از آن دیگران را بسازیم. دل را پاک کنیم لایق فیض خدای بزرگ شود؛ از این رو گوهر پاک بباید که شود قابل فیض، ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود.

وی در پایان با بیان این که در طول تاریخ این حوزه ها و علما بودند که دین را حفظ کرده و به ما رساندند و حال نوبت ما است که ادای دین کنیم، گفت: مرحوم آیت الله خویی وقتی بعثی های نانجیب به فکر انحلال و اضمحلال حوزه نجف برآمدند و اعلام به خروج ایرانیان کردند، ایشان در مدینه الطب، بیمارستان طب بستری بود از آنجا سفارش می داد که نگذارید حوزه نجف خالی بماند چند صباحی خوش بودید چندصباحی هم به خاطر امام زمان و قبر مطهر امیر مؤمنان علی(ع) استقامت کنید. مرجعیت ما مبتلا به چنین دشمنی هایی شده باید مقاومت کنیم خالی کردن صحنه خواسته دشمنان است رفتن ما از نجف را به امام زمان چه کسی می خواهد پاسخ دهد. این همه پول حضرت خرج شد و کتابخانه و مدارس ایجاد شد و کتب نوشته شد حال بگذاریم و برویم. این شد که وی ماند و پسر و دامادش شهید شدند و خودش را با آن حالت ناخوش دستگیر و به پیش خبیث روزگار صدام ملعون بردند؛ اما ایشان تحمل کرد و استقامت ورزیدند.

آیت الله اشرفی گفت: ما در این زمانی که به حمدالله همه آسایش ها فراهم و ابواب برای تکامل بیشتر و برتر باز است نباید چشم به دنبا و تجمل گرایی دوخته و از اهتمام شدید به حفظ حوزه و یاد گرفتن علوم اهل بیت(ع) باز بمانیم و ظیفه داریم همچون علمای سلف اقدام به حفظ این مهم کنیم./933/پ202/س
ارسال نظرات