۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۸۱۲۲
به زودی؛

کتاب آیینه حقایق‌نما منتشر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرگروه پژوهش و تصحیح احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کتاب آیینه حقایق‌‌نما اثر مرحوم شاه ‌محمد بن مرتضی، از نوادگان فیض کاشانی به‌ زودی از سوی مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام منصور ابراهیمی، مدیرگروه پژوهش و تصحیح احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، درباره کتاب «آیینه حقایق‌‌نما» اظهار کرد: در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بخشی وجود دارد که به احیای کتاب‌های اخلاقی می‌پردازد و کتاب آیینه‌حقایق‌نما یکی از این کتابها است. 

وی افزود: در این زمینه، تاکنون روی چند اثر از جمله کتاب «اخلاق منصوری»، «آیینه حقایق‌نما» کار شده است و کتاب‌های دیگری همچون «منهج السالکین» که به تقریرات درس مرحوم آقاحسین خوانساری اختصاص دارد و کتاب «لوامع الاشراق» یا «اخلاق جلالی» که کتاب اخلاق علامه دوانی است، در دست بررسی و تحقیق است.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تأکید کرد: رسالت این بخش، احیای کتب اخلاقی مفید برای جامعه است که بعد از احیا در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به این رشته قرار می‌گیرد. در سیر بررسی‌های ما در مورد کتاب‌های اخلاقی، به کتاب «آیینه حقایق‌نما» برخورد کردیم. این کتاب اثر مرحوم شاه‌محمد بن مرتضی، از نوادگان فیض کاشانی است که عالم وارسته زمان خود بوده است.

وی اظهار کرد: ایشان کتاب قطوری را در ابتدا با عنوان «مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح» به زبان عربی تألیف کرده است. بعد از تألیف، به دلیل اینکه به زبان عربی بود و خیلی قطور بود و مطالب آن نیز سنگین بود، مورد استفاده و استقبال قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل، برای جبران، همان کتاب را خلاصه کرده و مجدداً به زبان فارسی نوشته و اسم آن را «آیینه حقایق‌نما» نهاده است. ایشان در اواسط قرن 11متولد شده است. چون هم پدرش از عالمان بزرگ بوده و هم مرحوم فیض از اجدادش بوده است، از عالمان وارسته به شمار می‌رود.

مدیرگروه پژوهش و تصحیح احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بخش‌های کتاب آیینه حقایق‌نما اشاره کرد و گفت: این کتاب، در چهار فن تنظیم شده است. در این بررسی متوجه شدیم که دو بخش از چهار بخش کتاب، در عصر ما خیلی مفید است و ضرورت درخور توجهی در احیای دو بخش دیگر به چشم نیامد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ادامه داد: ما هشت نسخه خطی از این کتاب تهیه کردیم و در بررسی انجام شده روی این نسخ، سه نسخه آن را خیلی معتبر و دقیق دانستیم که این کتاب، بر اساس آن سه نسخه احیا شده است. همچنین سعی شده روایات و آیات موجود در کتاب را سندیابی کنیم و نقل قول‌ها را در پانوشت‌ها بیاوریم.

وی اظهار کرد: این کتاب دو فن از چهار فن اخلاق آیینه حقایق‌نما است: عنوان فن اول آن، مجاری تفکر در اسرار طاعات الهیه و عبادات نقلیه و دیانات شرعیه است که در 15 باب بحث شده و عنوان فن دوم، «مواقع تفکر در اسرار اخلاق ناپسند و پسندیده» است که در 10 باب نوشته شده است.

مدیرگروه پژوهش و تصحیح احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه به ویژگی‌های کتاب آیینه حقایق‌‌نما اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های این اثر این است که دارای مقدمه علمی جامع و مفیدی است، ویژگی دیگر این کتاب این است که علاوه بر تصحیح آن از روی نسخ معتبر و متقن، سندهای اقوال، روایات و آیات، در پانوشت‌ها آورده شده است. از دیگر ویژگی‌های این اثر این است که فهارسی برای آن تنظیم شده که شامل آیات، احادیث، نام‌ها، مکان‌ها، جماعات، طوایف و مذاهب است.

این محقق و پژوهشگر تأکید کرد: ویژگی مهم این کتاب این است که واژه‌نامه‌ای برای آن تنظیم و ملحق به کتاب شده است. چون بسیاری از واژه‌های این کتاب، واژه‌های رایج مربوط به قرن 10 بوده است که با واژگان مصطلح امروزی بیگانه است.

وی در پایان اظهار کرد: این کتاب در قالب یک کتاب رقعی 233 صفحه‌ای، هم اکنون مراحل پایانی نشر را سپری می‌کند و به زودی به بازار کتاب عرضه خواهد شد. /907/ د102/ق
ارسال نظرات