۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۲۸۸۳۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ تجلیل از پدید آورندگان کتاب نورالدین پسر ایران در تبریز و گسترش کانون های مساجد آذربایجان شرقی در دولت نهم و دهم از مهم ترین اخبار کوتاه استان است.
خبرگزاري رسا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، معاون فرهنگی و مسؤول دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: همایش بزرگ فعالان قرآنی شمال غرب کشور با حضور 40 نفر از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی در ارومیه برگزار می شود.

حجت الاسلام میکائیل اسکندری افزود: این همایش طی روزهای سی ام و سی و یکم تیر ماه سال جاری با حضور فعالان قرآنی استان‌های اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی به میزبانی دارالقرآن الکریم استان آذربایجان غربی برگزاز می شود.

وی افزود: 40 نفر نیز از استان آذربایجان شرقی در این همایش شرکت خواهند کرد که از شش نفر آنان تجلیل به عمل خواهد آمد.

ایام اعتکاف بهترین فرصت برای بزرگداشت شهدای 15 خرداد است

حجت الاسلام حمید عظیمی، مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در جلسه ساماندهی شئون فرهنگی استان گفت: در ایام 15 خرداد که مصادف با روزهای اعتکاف است یاد و خاطره شهدای 15 خرداد گرامی داشته شود.

وی با اشاره به هم زمان بودن ایام اعتکاف و قیام 15 خرداد ماه سال 42 آگاهی بخشی به مخاطبین به خصوص نسل جوان که در آن روزها حضور نداشتند را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید فلسفه قیام سال 42 را تبیین کنیم تا جوانان و نسل حاضر با چگونگی به ثمر نسشتن این انقلاب آشنا شوند.

حجت الاسلام عظیمی تصریح کرد: پیوند 15 خرداد با وقایع حوزه و مناسبت های دینی بر اهمیت این روز تاریخی می افزاید و باید با همت خویش در حفظ ارزش این روز و پیام های آن بکوشیم.

وی با اشاره به نزدیک بودن ولادت حضرت علی (ع) و عید بزرگ مبعث گفت: باید مراسم ویژه و مفصل جشن میلاد با برنامه های متنوع شامل طنز، دکلمه، سرود و مولود خوانی است برگزار شود.

پدیدآورندگان کتاب "نورالدین پسر ایران" تجلیل می‌شوند

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری آیین تجلیل از پدیدآورندگان کتاب "نورالدین پسر ایران" در تبریز خبر داد و اظهار داشت: کتاب "نورالدین پسر ایران" که به تقریظ مقام ولایت نیز مزین شده،‌ اثری ارزشمند و بیان کننده دلاورمردی های رزمندگان در دوران دفاع مقدس است.

وی افزود: اداره کل ارشاد استان با همکاری سایر نهادهای فرهنگی در سطح استان برای تجلیل از قهرمان اصلی این کتاب و نویسنده آن آیینی را همزمان با سوم خرداد سالروز آزادی خرمشهر در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌کند.

براساس این گزارش، کتاب"نورالدین پسر ایران" که انتشارات سوره‌ مهر آن را در آذر ماه 1390 منتشر کرده، ششصدمین کتاب دفتر ادبیات و هنر حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی در 23 سال فعالیت این دفتر به حساب می‌آید. خاطرات سید نورالدین عافی را ابتدا در سال 1373، موسی غیور طی ۴۰ ساعت مصاحبه به زبان آذری ضبط کرده و معصومه سپهری از سال 1383 کار پیاده‌سازی و تنظیم این مصاحبه‌ها را بر عهده‌ گرفت.

آئین تجلیل از پدیدآورندگان کتاب "نورالدین پسر ایران" روز چهارشنبه سوم خردادماه جاری ساعت 17 در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

گسترش کانون های مساجد آذربایجان شرقی در دولت نهم و دهم

محمد دادی، معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: 40 درصد از مجتمع های فرهنگی و هنری این استان در دولت های نهم و دهم احداث شده است.

وی تعداد مجتمع های فرهنگی و هنری استان را 21 باب اعلام کرد و افزود: از این تعداد 9 مجتمع طی سال‌های 1384 تا 1390 راه اندازی شده و 12 مجتمع نیز در سال های قبل احداث و به بهره برداری رسیده بود.

وی با بیان اینکه قبل از دولت های نهم و دهم هیچ خانه فرهنگ دیجیتالی در استان وجود نداشت گفت: هم اکنون 10 باب خانه فرهنگی دیجیتال و یک باب مجتمع فرهنگی دیجیتال در استان راه‌اندازی شده است.

دادی فعالیت چشمگیر و گسترده در بخش کانون های فرهنگی و هنری مساجد را از دیگر اولویت های دولت نهم و دهم عنوان کرد و گفت: تعداد این کانون ها در استان از 77 باب در سال 1384 به 550 باب در زمان حاضر رسیده و اعضای آنها نیز از 22 هزار و 300 نفر به 60 هزار نفر رسیده است.

وی از رشد قابل توجه تعداد کتاب های اهدایی به کتابخانه های مساجد استان طی سال های 84 تا 90 خبر داد و اضافه کرد: تا سال 84، 253 هزار جلد کتاب به این کتابخانه ها اهدا شده بود که در سال 90 این رقم به یک میلیون و 300 هزار جلد بالغ شده است.

وی با بیان این‎که هم اکنون 250 باب کتابخانه و قرائتخانه در مساجد استان وجود دارد افزود: دولت نهم و دهم به توسعه فیزیکی کانون ها و کتابخانه های مساجد توجه ویژه ای داشته و در همین راستا هم اکنون 40 هزار مترمربع به این مراکز اختصاص دارد که قبل از سال 84 این فضاهای فیزیکی معادل 10 هزار و 700 مترمربع بود./935/د101/ب

ارسال نظرات