۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۲۸۹۰۱
صبح امروز در قم؛

«موسوعة الاصول الفقه المقارن» رونمایی شد

خبرگزاری رسا ـ «موسوعة الاصول الفقه المقارن» صبح امروز با حضور جمعی از استادان، اندیشمندان و فضلای حوزه‌ علمیه، به همت مرکز پژوهش مجمع تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.
رونمايي از موسوعه اصول فقه مقارن


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی  در مراسم رونمایی از «موسوعةالاصول الفقه المقارن» که صبح امروز با حضور جمعی از استادان، اندیشمندان و فضلای حوزه‌ علمیه، به همت مرکز پژوهش مجمع تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد، گفت: علم، قلم، تکنیک‌های خاص موسوعه نگاری، اطلاعات بی شمار و تسلط بر منابع از اصول مهم موسوعه نگاری است.

وی در ادامه افزود: موسوعه نگاری مهارتی است که باید مهم‌ترین گزاره های علمی و مدخل که در اختیار نویسنده است را به صورت کامل با عباراتی موجز، متقن، جامع و رسا بکار گیرد.»

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: موسوعه نگاری در کل کار سختی است چه رسد به اینکه موسوعه در اصول فقه که بحث های عقلی و فلسفی در آنها وجود دارد و از آنجا که اصول شیعی و اهل سنت دو روش خاص خودشان را در پیش گرفته اند کار را مشکل تر هم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به موسوعه کویتیه افزود: موسوعه کویتیه در فقه درخشیده است ولی اهل سنت در اصول فقه هنوز هیچ کاری نکرده اند، با وجود ادعاهایی که دارند و می گویند ما در حال تدوین موسوعه اصولی هستیم عملاً چیزی ندیده ایم.»

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به کمبود امکانات در بخش موسوعه نگاری در کشور بیان داشت:‌ در برخی از کشورها برای موسوعه نگاری ساختمان های بزرگ ویژه این کار در نظر می گیرند و حتی در بعضی کشورها وزارت خانه به این امر اختصاص می دهند ما به همین امکانات محدود و بودجه کم حقیقتاً معجزه کرده ایم.»

 وی در پایان گفت: «ما در عین اعتراف به نقایص موجود در جلد اول سیاستی را که در پیش گرفته اییم با تقان بیشتری در جلدهای بعدی روبرو خواهیم شد و اگر از نظر امکانات ما را تأمین کنند کارهای بهتر را شاهد خواهیم بود.

موسوعه نویسی جهان اسلام در دو بخش مقارنه‌ای و مقایسه‌ای بنا شده است

حجت الاسلام تحصین بدری مدیر گروه پژوهشی مجمع تقریب مذاهب اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد این گروه پرداخت و گفت: در سال 1380 مرکز پژوهش مجمع تقریب مذاهب با هدف موسوعه نویسی جهان اسلام در دو بخش مقارنی و مقایسه ای بنا نهاده شد و حاصل تلاش گروه تولید، چاپ و انتشار جلد نخست موسوعه و آماده شدن مجلدات بعدی است.

وی در ادامه افزود: تربیت کادری متخصص در اصول فقه مقارن، ایجاد کتابخانه ای از اصول فقه شیعه و اهل سنت و آشنا ساختن علمای اهل سنت با فریقین از کارهای جنبی انجام شده در کنار موسوعه است.

حجت الاسلام بدری اظهار داشت:‌ جلد نخست موسوعه حاصل تلاش پنج ساله دوستان است که در بردارنده چهل و هشت مدخل تفصیلی و چهل و هشت مدخل ارجاعی است،‌ جلد دوم دربردارنده یکصد وچهل و هشت مدخل ارجاعی است که از دویست و سی منبع استفاده شده است.

عصر حاضر را باید عصر موسوعه نامید

همچنین، در ادامه مراسم حجت الاسلام مقیمی حاجی عضو گروه پژوهشی مرکز پژوهش مجمع تقریب مذاهب گفت: عصر حاضر را باید عصر موسوعه دانست چرا که اهل علم در دنیا ضرورت و نیاز موسوعه را درک کرده اند.

وی در ادامه درباره موسوعه اظهار داشت: ما نمی‌گوییم که موسوعه حاضر هیچ گونه نقصی ندارد اما به همین اندازه هم توانسته نیازهای محققان را برطرف کند و ما در جلدها بعدی حتماً با نگاه متقن تری به این موضوع خواهیم نگریست و در تولید جلد های بعدی به دنبال نظرات نویسنگان اهل سنت هم خواهیم بود الته عمق بخشی به اصول شیعه در اولویت کاری ما است./9191/پ202/ن

ارسال نظرات