۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۳۰۱۶۳

فصلنامه عملیات روانی به شماره 31 رسید

خبرگزاری رسا ـ شماره سی و یکم فصلنامه علمی تخصصی عملیات روانی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین وارد بازار نشر شد.
فصلنامه عمليات رواني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عملیات روانی فصلنامه‌ای علمی تخصصی است که مقالات چاپ شده در آن دستاورد پژوهشی علمی نگارندگان بوده و از مختصات روش شناختی و سامان یافته پیرامون موضوع مورد تحقیق برخوردار است و برای نخستین بار در این نشریه به چاپ می‌رسد.

عملیات روانی عبارت است از استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات و سایر فرآیند‌های سیاسی، روانی و اجتماعی برای تأ‌ثیر نهادن بر روحیه، ادراک، انگیزش و سایر نگرش‌های مخاطبان؛ در دنیای امروز، از این روش به عنوان یکی از منابع قدرت یاد می‌شود و کشور‌ها و حکومت‌ها با بهره‌گیری از این روش می‌توانند اذهان مخا‌طبان را دستکاری کنند و رفتار آنان را در راستای منافع خویش جهت دهند.
 
مؤلفان و محققان مختلف تأ‌کید کرده‌اند که با بهره‌گیری از فنون و روش‌های متفاوت می‌توان عملیات روانی گسترده‌ای را علیه دشمن به راه انداخت و بر اثر آن روحیه و مقامت شهروندان را افزایش داد.
 
برای اثر بخشی عملیات روانی؛ داشتن راهبرد و سناریوی مشخص، بهره‌گیری از مفاهیم کوتاه و موجز و عاطفی، بهره‌گیری از رسانه‌ها و ابزارهای پرمخاطب، بهره‌گیری از فنون و تکنیک‌های اثرگذار و هماهنگ ساختن اقدامات نهاد‌های تبلیغی، سیاسی و ارتباطی لازم است.
 
«بهره‌گیری غرب از اینترنت در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی» به قلم مرحوم عباس مهری و یداله صانعی، «نقش اینترنت در ناآرامی پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی در ایران» اثر حمید حاذق نیکرو، «دیپلماسی رسانه‌ای و استلزامات آن» نوشته جواد طباخی ممقانی از مقاله‌های ارائه شده در این فصلنامه است.

همچنین‌‌ «نقش بسیج دانشجویی در مدیریت تهدیدات نرم دشمن» اثر امین پاشایی، «تأ‌ثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی» نوشته علیرضا بیابان‌نورد و علی اسماعیلی اردکانی، ‌«جنگ نرم و جمهوری اسلامی» به قلم قربانعلی قربان‌زاده سوار و هاشم ناطقی و «چیستی مفهومی تهاجم و ناتوی فرهنگی؛ راهکارهایی برای ایران» اثر سیدمحمدجواد قربی از دیگر مقاله‌های این فصلنامه است.
 
در بخش تأ‌ثیرات اینترنت در جنگ نرم غرب علیه ایران این بحث ارائه می‌شود که شبکه سازی، فرهنگ‌سازی، جریان‌سازی گردش آزاد اطلاعات و کنترل از کارکرد‌های اینترنت است؛ و بیان می‌کند هر یک از این کارکرد‌ها چگونه بر جنگ نرم غرب علیه ایران تأ‌ثیر می‌گذارد و نحوه تأ‌ثیرگذاری آنها در عرصه‌های سیاسی-امنیتی و فرهنگی چگونه است.
 
یکی از مبا‌حثی که در عرصه مقابله با پدیده‌های هجومی فرهنگی مطرح است جهاد فرهنگی است؛ مقاله چیستی مفهومی تهاجم و ناتوی فرهنگی با روش توصیفی تحلیلی به راهکار‌های مقابله و بحث جهاد فرهنگی به عنوان یک راهبرد عملیاتی و راه مقابله با هجوم فرهنگی نرم دشمن می‌پردازد.
 
فصلنامه علمی- تخصصی عملیات روانی به مدیر مسؤولی علی محمد نائینی و سردبیری حجت‌الله مرادی در قطع رقعی و 200 صفحه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج دانشجویی منتشر شده است. /920/ن602/ق

ارسال نظرات